Un proiect Editorial realizat de
Rentrop&Straton

Un proiect Editorial realizat de Rentrop&Straton



Monografie taxare inversa vanzare cladire Inregistrare contabila factura Glovo Monografie contabila BOLT Monografie contabila linie de credit. Credit neutilizat Cheltuieli de protocol HORECA. Autofactura - monografie Monografie contabila productie de bunuri Monografie contabila salarii agricultura Monografie contabila vanzare cladire IN REGIM DE TAXARE INVERSA Monografie contabila santier constructii Monografie contabila licenta Windows. Incadrare programe informatice Monografie contabila bar restaurant Contul 3028 monografie. Import marfuri si mostre incadrate la marfuri Monografie contabila achizitie intracomunitara neplatitor de TVA. Licenta prestator din stat tert Monografie cadouri angajati. Bunuri acordate cu ocazia aniversarii infiintarii societatii Monografie contabila comert online Monografie contabila fonduri europene Monografie contabila infiintare firma. Infiintarea unei societati de tip holding Monografie contabila prestari servicii de curierat in numele altei societati Monografie diurna. Mod de calcul diurna impozabila Categorii de ordonatori de credite. Raportare angajamente bugetare Monografie contabila pentru impozit nerezidenti Monografie casa de marcat scoala de soferi Monografie contabila agricultura. Furaje din productie proprie Monografie contabila aparate cafea Monografie contabila credit IFN Monografie contabila creditare firma Monografie contabila TVA. Vanzare casa si teren aferent Monografie contabila vanzare marfa cu predare ulterioara Monografie drepturi de autor Monografie impozit pe profit Monografie rambursare TVA. Diferente TVA respinsa la rambursare Monografie restaurant Monografie TVA. Vanzare duplexuri Monografie TVA de recuperat prescris Monografie TVA la incasare. Lipsa la inventar. Gestiune cu amanuntul Achizitie casa de marcat monografie Monografie achizitii intracomunitare. Platitor de TVA trimestrial Monografie contabila aranjamente florale. TVA deductibila pentru cheltuieli de protocol Monografie contabila bancara. Depozite si comisioane bancare in valuta Monografie contabila biserica. Sponsorizare si servicii efectuate catre o biserica Monografie contabila bugetara. Proiect finantat din FEDR Monografie contabila comert. Colectare si comercializare deseuri Monografie contabila cursuri formare profesionala. Studii MBA - Universitate din Austria Monografie contabila discount transport Monografie contabila domeniu web Monografie contabila editura carte. Editare si vanzare carti Monografie contabila firma constructii Monografie contabila fonduri europene societati comerciale Monografie contabila infiintare SRL. Documente pentru infiintare societati. Refacturare cheltuieli Monografie contabila reduceri de pret magazin online Monografie contabila microgrant 2000 euro Monografie contabila PFA. Evidenta de gestiune Monografie contabila prestari servicii constructii Monografie contabila prestari servicii IT Monografie contabila productie restaurant. Facilitati taxe salariale Monografie contabila profit. Compensatie combustibil Monografie contabila reducere pret marfa Monografie contabila scoala. Servire masa gradinita, scoala si after-school Monografie contabila servicii dezvoltare software din Argentina Monografie contabila sistem alarma Monografie contabila slot machine. Asocieri jocuri de noroc Monografie contabilitate de gestiune Monografie contabila expropriere teren pentru cauze de utilitate publica Monografie deducere casa de marcat Monografie donatie Monografie inregistrare capital social firma nou infiintata Monografie prestari servicii merchandising Monografie stocuri la dispozitia clientului Monografie contabila SGR (Sistemul Garantie Returnare) conform HG 1074/2021

Monografie contabila firma constructii

INTREBARE: 

Care este monografia contabila in cazul unei firme cu profil constructii civile case? Ce facilitati fiscale are firma pentru angajatii in constructii la salariati, contributii sociale, impozit pe salariat si pe firma?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 08 Mar 2021 

In functie de scopul pentru care un dezvoltator imobiliar construieste un imobil, acesta este tratat diferit la evidentierea in contabilitate. Pot fi construite imobile pentru utilizarea in interesul propriu al activitatii fiind tratate ca active imobilizate, pentru inchiriere fiind tratate ca investitii imobiliare, sau pentru vanzare fiind tratate ca stocuri.

Achizitia terenului in scopul revanzarii:
371 = 401

In cazul in care locuintele sunt realizate in regie proprie (de catre societatea dvs), atunci se inregistreaza, in plus, materiile prime si materialele achizitionate si consumate, precum si alte costuri, astfel:

- nisip, glet, vopsea, cherestea, dibluri, fier beton, chiuvete, gresie, faianta, vasuri de WC, robinete, parchet, tapet, vopsea si alte elemente necesare constructiei – pe baza documentelelor de achizitie (facturi, bonuri fiscale) si a NIR-ului intocmit de societate (recomandat a se intocmi):
301 = 401
4426 = 401
3028 = 401
4426 = 401

Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala. 



- consumul acestora, pe baza bonului de consum - document obligatoriu de intocmit pentru consumurile materiale, conform OMFP 2634/2015:
601 = 301
6028 = 3028

- amortizarea lunara a utilajelor (macarale, picamar, ciocane pneumatice, schele, betoniere etc) – pe baza situatiei amortizarii mijloacelor fixe sau pe baza registrului imobilizarilor:
6811 = 2813

- cheltuieli salariale:
641 = 421
646 = 436

La finalul lunii in care s-au efectuat toate aceste cheltuieli, se inregistreaza, cu suma tuturor cheltuielilor alocate cladirii, productia in curs:
331 / analitic apartamente = 711

Pe masura ce construiti:

- la final de luna:
331 = 711 cu toate cheltuielile aferente perioadei

- la inceputul lunii urmatoare:
711 = 331

Receptia imobilului destinat vanzarii:
345 = 711 si 711 = 331

Costul de productie al unui bun se determina in conformitate cu regulile generale prevazute la punctul 8 alin. (7) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014:

(7) cost de productie inseamna pretul de achizitie al materiilor prime si al materialelor consumabile si alte cheltuieli care pot fi atribuite direct bunului in cauza.

Costul de productie sau de prelucrare al stocurilor, precum si costul de productie al imobilizarilor cuprind cheltuielile directe aferente productiei, si anume: materiale directe, energie consumata in scopuri tehnologice, manopera directa si alte cheltuieli directe de productie, costul proiectarii produselor, precum si cota cheltuielilor indirecte de productie alocata in mod rational ca fiind legata de fabricatia acestora.

Inregistrarea in cont de marfuri pe masura vanzarii:
371.cladire = 345

Se inregistreaza antecontractele de vanzare la notar cu clienti persoane fizice platitoare sau neplatitoare de tva sau chiar cu societati si se emit facturi de avans pentru locuinte:
4111 = 419
4111 = 4427 (5% sau 19%)

In contractul de vanzare, trebuie sa stipulati distinct partea de teren (cota indiviza) care revine fiecarui apartament / vile, cu suprafata si valoarea aferenta, astfel incat cumparatorul - persoane impozabile mai ales - sa le poata inregistra in contabilitatea proprie in mod distinct: cladiri si terenuri.

Pe facturile de vanzare se va scadea si avansul incasat si facturat anterior:
4111 = 419 cu suma cu minus
4111 = 4427 (5% sau 19%) cu minus.

Vanzarea apartamentelor:
411 = % 707,4427 si descarcarea de gestiune cu ajutorul contului 607.

Vanzarea cotei parte din teren :
411 = % 707,4427 si descarcarea de gestiune cu ajutorul contului 607.

Seria de documente ce trebuie avute in vedere la demararea lucrarilor:

- obtinerea unui certificat de urbanism pentru teren, din care sa rezulte ca are caracter construibil si nivelul constructiilor ce pot fi edificate pe acesta;
- obtinerea unui proiect al constructiilor;
- autorizatie de construire de la Primarie, pe numele societatii ;
- autorizare obtinuta de la Institutul de Stat in Constructii - ocazie cu care se achita anumite taxe - informatii se obtin de pe site-ul acestei institutii;
- autorizare de la mediu;
- autorizatia de la pompieri .
etc.

Facilitatile fiscale pentru domeniul constructiilor prevazute la art. 60 pct. 5, art. 138^1, art. 154 alin. (1) lit. r) si art. 220^3 alin. (2) din Codul fiscal, constau in:
- scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
- reducerea cotei de contributie de asigurari sociale, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
- exceptarea de la plata contributiei de sanatate, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
- reducerea cotei contributiei asiguratorie pentru munca, la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale constituit in baza Legii nr. 200/2006;
- scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, in cazul conditiilor deosebite de munca sau speciale de munca.

Pentru aplicarea facilitatilor din sectorul constructii care vizeaza impozitul pe salarii si contributiile sociale obligatorii, trebuie indeplinite cumulativ conditiile prevazute de art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, introduse de OUG 114/2018 si modificate de de OUG 43/2019. Acestea sunt urmatoarele:

a) angajatorii desfasoara activitati in sectorul constructii care cuprind:
(i) activitatea de constructii definita la codul CAEN 41.42.43 - sectiunea F - Constructii;
(2)(ii)domeniile de producere a materialelor de constructii, definite de urmatoarele coduri CAEN:

2312 - Prelucrarea si fasonarea sticlei plate;
2331 - Fabricarea placilor si dalelor din ceramica;
2332 - Fabricarea caramizilor, tiglelor si altor produse pentru constructii din argila arsa;
2361 - Fabricarea produselor din beton pentru constructii;
2362 - Fabricarea produselor din ipsos pentru constructii;
2363 - Fabricarea betonului;
2364 - Fabricarea mortarului;
2369 - Fabricarea altor articole din beton, ciment si ipsos;
2370 - Taierea, fasonarea si finisarea pietrei;
2223 - Fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii;
1623 - Fabricarea altor elemente de dulgherie si tamplarie pentru constructii;
2512 - Fabricarea de usi si ferestre din metal;
2511 - Fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice;
0811 - Extractia pietrei ornamentale si a pietrei pentru constructii, extractia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei si a ardeziei;
0812 - Extractia pietrisului si nisipului;
2351 - Fabricarea cimentului;
2352 - Fabricarea varului si ipsosului;
2399 - Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.;

(iii) 711 - Activitati de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta tehnica;
b) angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile mentionate la lit. a) si alte activitati specifice domeniului constructii in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala.

Ponderea cifrei de afaceri din activitatile mentionate la art. 60 pct. 5 in cifra de afaceri totala, se calculeaza ca raport intre suma rezultata din calculul efectuat pentru determinarea indicatorului Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii si suma rezultata din calculul efectuat pentru determinarea indicatorului Cifra de afaceri totala, inmultit cu 100.

Pentru societatile nou-infiintate, respectiv inregistrate la registrul comertului incepand cu luna ianuarie a anului 2019, cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna in care se aplica scutirea, iar pentru societatile existente la data de 1 ianuarie a fiecarui an se considera ca baza de calcul cifra de afaceri realizata cumulat pe anul fiscal anterior.

Pentru societatile comerciale existente la data de 1 ianuarie al fiecarui an care au avut o cifra de afaceri din activitatile mentionate la lit. a) realizata cumulat pe anul fiscal anterior de peste 80% inclusiv, facilitatile fiscale se vor acorda pe toata durata anului in curs, iar pentru societatile comerciale existente la aceeasi data care nu realizeaza aceasta limita minima a cifrei de afaceri se va aplica principiul societatilor comerciale nou-infiintate.

Aceasta cifra de afaceri se realizeaza pe baza de contract sau comanda si acopera manopera, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotari, precum si alte activitati auxiliare necesare activitatilor mentionate la lit. a).

c) veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplica pentru sumele din venitul brut lunar de pana la 30.000 lei, obtinut din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 30.000 lei nu va beneficia de facilitati fiscale;
d) scutirea se aplica potrivit instructiunilor la OMFP 203/2021, iar Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate reprezinta declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiilor de aplicare a scutirii;
e) mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazut la lit. b), in vederea aplicarii facilitatii fiscale, se va stabili prin OPCNSP 239/2019, publicat pe site-ul institutiei.

Cifra de afaceri va cuprinde inclusiv productia realizata si nefacturata. Cifra de afaceri luata in calcul pentru aplicarea facilitatilor, se poate referi si la alte tipuri de contracte si activitati specifice destinate sectorului de constructii, precum contracte de servicii, de furnizare.

Realizarea de venituri prin subcontractare este posibila in sectorul constructii, insa societatea va putea sa aplice facilitatile doar daca toate conditiile prevazute de art. 60 pct. 5 din Codul fiscal sunt indeplinite.

In acest sens, insasi activitatea de constructii cuprinsa si explicata in diviziunile CAEN 41, 42 si 43 poate fi realizata in totalitate sau partial de catre subcontractori in regim de subcontractare. Asadar, in ceea ce priveste indeplinirea conditiei privind cifra de afaceri, societatea va analiza toate veniturile si cheltuielile inregistrate in contabilitate in conturile prevazute de OMFP 1802/2014 potrivit specificului activitatii desfasurate, urmand a determina ponderea cifrei de afaceri din activitatea cu codul/codurile CAEN prevazute de art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, in conformitate cu prevederile OCNSP 239/2019.

In acest sens, in vederea determinarii procentului de 80% din cifra de afaceri totala, indicatorii Cifra de afaceri totala si Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii se calculeaza dupa cum urmeaza:

- Cifra de afaceri totala realizata cumulat de la inceputul anului, inclusiv din luna de raportare, se completeaza cu suma veniturilor cumulate de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, realizate din vanzarea de produse si prestarea de servicii, evidentiate potrivit OMFP 1.802/2014 sau, dupa caz, OMFP 2.844/2016, la care:

1. se adauga, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand:
- veniturile din subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, inregistrate in contabilitate pe parcursul fiecarei luni de raportare;
- soldurile lunare creditoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold creditor;
- veniturile din productia de imobilizari corporale si productia de investitii imobiliare, inregistrate in contabilitate pe parcursul fiecarei luni de raportare;

2. se scad, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand soldurile lunare debitoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold debitor.

- Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii se completeaza de societatile care desfasoara una sau mai multe activitati printre care se regasesc si codurile CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, cu cifra de afaceri realizata efectiv din activitatile desfasurate corespunzator codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a), respectiv cu suma veniturilor cumulate de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, realizate din vanzarea de produse si prestarea de servicii, dupa deducerea, cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, a veniturilor realizate din redevente, locatii de gestiune si chirii, evidentiate potrivit OMFP 1.802/2014, sau, dupa caz, OMFP 2.844/2016, la care:

1. se adauga, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand:

- veniturile din subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, inregistrate in contabilitate pe parcursul fiecarei luni de raportare;
- soldurile lunare creditoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold creditor;
- veniturile din productia de imobilizari corporale si productia de investitii imobiliare, inregistrate in contabilitate pe parcursul fiecarei luni de raportare;

2. se scad, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand soldurile lunare debitoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold debitor.

Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.