Enitatile cu obiect de activitate productie achizitioneaza materii prime de la furnizori pe care le consuma in procesul de productie, obtinand produse finite destinate vanzarii en-gros. Monografia contabila pentru productie se realizeaza in mai multe etape. Iti prezentam mai jos mai multe exemple de monografii contabile pentru productie care sa-ti fie de ajutor atunci cand inregistrezi in contabilitate aceasta activitate complexa!
INTREBARE:
O societate cu obiect de activitate taierea si rindeluirea lemnului si fabricarea de elemente de tamplarie pentru constructii achizitioneaza material lemnos, fie lemn rotund, fie cherestea tivita sau netivita pe care il prelucreaza in produse finite in functie de comenzile clientilor. In urma procesului tehnologic rezulta si resturi de lemn si rumegus care se vand catre firme si persoane fizice. Ocazional se vinde si lemn de foc rezultat din sortarea lemnului rotund.
Exista situatii in care lemnul rotund se trimite cu aviz de insotire material lemnos pentru descojire la terti caz in care prestatorul intocmeste factura de prestari servicii dar, volumul de lemn rezultat in urma procesului de descojire si pe care il avizeaza la returnarea marfii este mai mic decat cel trimis spre prelucrare de catre noi. Similar este cazul in care se trimite marfa pentru uscare si in urma procesului de uscarea volumul de masa lemnoasa returnat este mai mic.
Va rog monografia contabila completa pentru acest tip de activitate, documentele de intocmit si implicatiile fiscale.
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 03 Apr 2024
Achizitia de masa lemnoasa de la persoane juridice se face pe baza de factura. Factura trebuie emisa potrivit prevederilor art. 319 din Codul Fiscal.
Pentru livrarile de material lemnos potrivit prevederilor art 331 din Codul fiscal se aplica masurile de simplificare la livrarea acestuia, respectiv se aplica taxarea inversa, pentru livrarile efectuate in interiorul tarii, cu conditia ca atat vanzatorul cat si cumparatorul sa fie inregistrati ca platitor de TVA.
Potrivit pct. 8 din OMFP 1802/2014 cu modificarile si completarile ulterioare costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Cartea Verde a TVA
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Monografia contabila pentru tot procesul de productie mentionat mai sus poate fi:
1. Achizitie materie prima:
301 = 401
4426 = 4427
2. Transfer pentru prelucrare la terti:
351 =301
3. Restituire dupa prelucrare:
301 = 351
4. Consum materii prime:
601 =301
5. Consum materiale:
60X = 30X
6. Manopera:
641 =421
421 =4315
421 = 4316
421 = 444
643 = 436
7. Consum energie:
605 = 401
4426 = 401
8. Achizitie servicii terti:
6XX = 401
4426 = 401
9. Obtinere produs finit la cost de productie care cuprinde cheltuieli directe si cheltuieli indirecte conform OMFP 1802/2014, pct. 7:
345 = 711
10. Obtinere produse reziduale:
346 = 711
11. Vanzare produse reziduale la o firma de reciclare deseuri platitoare de TVA. In cazul in care firma reciclatoare nu este platitoare de TVA se va taxa cu TVA de 19%.
- factura livrare produse reziduale:
4111=703
- descarcare din gestiune a produselor reziduale:
711 = 346
12. Vanzare produse reziduale ca lemn de foc, cota de TVA fiind de 5%
-factura de vazare:
4111 = 703
4111 = 4427
-descarcare gestiune:
711 = 346
13. Vanzare produse finite la clienti:
-factra de vanzare:
4111= 701
4111 = 4427 cota de TVA de 19%
-descarcare gestiune:
711 = 345
INTREBARE:
As dori o monografie contabila care sa detalieze etapele procesului de productie si depozitare de peleti, avand ca sursa de finantare fondurile europene.
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 19 Mar 2024
Productia de peleti din rumegus si resturi vegetale implica mai multe etape, si anume:
1.Aprovizionare cu materii prime, rumegus si resturi vegetale, in baza Notei de intrare receptie semnata de gestionar:
3xx = 401
401 = 5121
2.Achizitia si amortizarea echipamentului folosit la macinarea rumegusului si resturilor vegetale.
2131 = 404
6811 = 2814
3.Rumegusul macinat si resturile vegetale sunt amestecate impreuna intr-o proportie specifica. De asemenea, in aceasta etapa se pot adauga lianti, cum ar fi lignina sau alte substante, care ajuta la coeziunea peletilor.
Achizitie lianti inregistrati:
3028 = 401
401 = 5121
6028 = 3028 consum in baza Bonului de consum
4.Productia peletilor:
Amestecul rezultat este introdus intr-o masina de peletizare, unde este supus presiunii si caldurii pentru a forma peleti. In cadrul acestui proces, rumegusul si resturile vegetale sunt comprimate si liantul este activat pentru a le mentine forma peletizata.
Peletii proaspat produsi sunt supusi unui proces de racire pentru a le consolida structura. De asemenea, se poate aplica un tratament termic pentru a elimina umezeala si pentru a asigura stabilitatea si calitatea peletilor.
Peletii sunt ambalati in saci sau alte ambalaje corespunzatoare, in functie de cerintele clientilor sau de practicile interne ale societatii. Ulterior, acestia sunt depozitati intr-un spatiu adecvat pentru a fi livrati clientilor sau pentru a fi utilizati ulterior.
Achizitie saci si consum:
3028 = 401
6028 = 3028.
Salariile angajatilor implicati direct sau indirect in productie:
641 = 421
421 = % 444, 4315 ,4316
646 = 436.
Obtinerea productiei de peleti:
345 = 711 cu toate costurile atribuibile productiei de peleti .
In baza unui Bon de predare produse finite produsele obtinute se transfera in magazia de produse finite.
Vanzarea peletilor:
411 = 7015
Descarcarea gestiunii de produsele vandute:
711 = 345.
Vezi AICI alte cateva sute de MONOGRAFII CONTABILE alcatuite de specialisti in domeniu si ACTUALIZATE la zi >> Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile.
In ceea ce priveste costul de productie, acesta se poate calcula condorm OMFP 1826/2003, potrivit caruia costul de productie sau de prelucrare al stocurilor, precum si costul de productie al imobilizarilor cuprind cheltuielile directe aferente productiei, si anume: materiale directe, energie consumata in scopuri tehnologice, manopera directa si alte cheltuieli directe de productie, precum si cota cheltuielilor indirecte de productie alocata in mod rational ca fiind legata de fabricatia acestora.
Cheltuielile directe sunt acele cheltuieli care se identifica pe un anumit obiect de calculatie (produs, serviciu, lucrare, comanda, faza, activitate, functie, centru etc.) inca din momentul efectuarii lor si ca atare se includ direct in costul obiectelor respective.
Cheltuielile directe cuprind: costul de achizitie al materiilor prime si materialelor directe consumate, energia consumata in scopuri tehnologice, manopera directa (salarii, asigurari si protectia sociala etc.), alte cheltuieli directe.
Cheltuielile indirecte sunt acele cheltuieli care nu se pot identifica si atribui direct pe un anumit obiect de calculatie, ci privesc intreaga productie a unei sectii sau a persoanei juridice in ansamblul ei.
Includerea cheltuielilor indirecte in costul obiectelor de calculatie/ purtatorilor de cost se realizeaza in mod indirect, prin repartizare, pe baza unor procedee rationale, aplicate cu consecventa, adecvate tipului de cheltuieli care urmeaza a fi repartizate si obiectelor/purtatorilor de costuri asupra carora se repartizeaza.
In acesta categorie se includ cheltuieli, cum ar fi:
- materii prime si materiale indirecte;
- cheltuieli indirecte privind forta de munca;
- alte cheltuieli atribuibile obiectului de calculatie.
Cheltuielile indirecte cuprind:
- regia fixa de productie, formata din cheltuielile indirecte de productie care raman relativ constante indiferent de volumul productiei, cum ar fi: amortizarea utilajelor si echipamentelor, intretinerea sectiilor si utilajelor, precum si cheltuielile cu conducerea si administrarea sectiilor;
- regia variabila de productie, care consta in cheltuielile indirecte de productie, care variaza in raport cu volumul productiei, cum ar fi: cheltuielile indirecte cu consumul de materiale si forta de munca.
Cheltuielile indirecte de productie se repartizeaza asupra costului comenzilor utilizand o baza de repartizare.
Aceasta baza poate fi: salariile directe si asigurarile aferente, materiile prime si materialele, cheltuielile directe etc.
Asadar, societatea prin rationament profesional isi stabileste cheltuielile indirecte in baza unei chei de alocare.
Prin manualul de politici contabile societatea poate stabili reguli, criterii si practici de stabilire a costului de productie pentru produsele respective.
In ceea ce priveste accesarea fondurilor nerambursabile, va trebui sa verificati in Contractul de finantare nerambursabila daca trebuie sa respectati conditia generala prin care platile aferente proiectului trebuie sa fie realizate numai din contul bancar dedicat de tipul 5121.xx. In situatia in care proiectul prevede o cota de cofinantare sau sumele reprezentand TVA nu sunt eligibile prin proiect, atunci valorile respective se vor transfera in respectivul cont (5121.xx= 581, respectiv 581 = 5121.cont curent) si platile se vor realiza integral conform facturilor
Cheltuielile de consultanta se vor inregistra prin urmatoarea nota contabila:
628 Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti = 401 Furnizori
Cat despre notele contabile generale la recunoasterea subventiei, se vor avea in vedere urmatoarele:
In cazul obtinerii de fonduri europene cu cofinantare, societatea dumneavoastra trebuie sa detina resursele financiare pentru a suporta o anumita cota procentuala din valoarea cheltuielilor finantate.
Deci la data semnarii acordului de finantare se inregistreaza si subventia pentru active:
445 = 475 (suma pe care o veti primi de la fonduri)
Incasati subventia:
512 = 445
Plata furnizorului de echipamente (sau alte plati ce vor fi considerate eligibile) se va realiza, procentual, conform contract de finantare, din fondurile nerambursabile si prin aport propriu.
In situatia in care suma TVA deductibila din facturile furnizorilor se incadreaza in categoria cheltuielilor eligibile, suma respectiva nu poate fi dedusa prin decontul de TVA cod 300. Altfel spus, persoana impozabila nu poate obtine suma respectiva din doua surse, respectiv din:
- bugetul general consolidat prin recuperarea acesteia din exercitarea dreptului de deducere prin decontul de TVA cod 300;
- finantarea nerambursabila.
Daca tva nu este admis ca o cheltuiala eligibila, prin proiectul finantat din fonduri europene, tva aferenta achizitiilor se poate deduce daca acestea sunt destinate realizarii de operatiuni cu drept de deducere conform conditiei de la art. 297 "Sfera de aplicare a dreptului de deducere" alin. (4) de la lit. a) la lit. e):
"(4) Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 294, 295 si 296;
.................. "
Pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA prin decontul 300, beneficiarul fondurilor trebuie sa respecte regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in baza finantarii primite si sa depuna decontul de tva.
Dreptul de deducere al tva poate fi exercitat prin decontul de taxa intocmit de societatea dvs. pentru luna mai, in conditiile prevazute de art. 299 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal si de pct. 69 alin. (1) (3) din normele date in aplicarea acestuia:
299. (1) Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii de la persoane impozabile in perioada in care aplica sistemul TVA la incasare;
b) pentru taxa aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate sau serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau, dar pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei, conform art. 307 alin. (2) - (6), sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319 sau documentele prevazute la art. 320 alin. (1);
(2) Prin normele metodologice se vor preciza cazurile in care documentele sau obligatiile, altele decat cele prevazute la alin. (1), se vor prezenta sau indeplini pentru a justifica dreptul de deducere a taxei.
Norme metodologice
69. (1) Persoana impozabila poate deduce taxa aferenta achizitiilor daca sunt indeplinite conditiile de fond prevazute la pct. 67 alin. (1), precum si formalitatile prevazute la art. 299 din Codul fiscal.
(2) Justificarea deducerii taxei se face numai pe baza exemplarului original al documentelor prevazute la art. 299 alin. (1) din Codul fiscal. In cazul facturilor, acestea trebuie sa contina cel putin informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal si dovada platii, in cazul achizitiilor prevazute la art. 297 alin. (3) din Codul fiscal efectuate de catre persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii prevazute la art. 297 alin. (2) din Codul fiscal de la persoane impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare.
(3) Facturile emise in conditiile prevazute la art. 319 alin. (12), (13) si (21) din Codul fiscal constituie documente justificative in vederea deducerii taxei numai in situatia in care au inscris si codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului.
In concluzie, deducerea tva din facturile furnizorilor se face potrivit regulilor fiscale, respectand regulile de eligibilitate a cheltuielilor din cadrul programului respectiv. Inregistrarea tva in contabilitate se face normal iar in decontul de tva acesta se evidentiaza la randurile de achizitii, aferente cotelor respective.
INTREBARE:
O firma cu obiect de activitate lucrari de tamplarie si dulgherie executa pe comanda lucrari de tamplarie pentru clienti. Achizitiile efectuate in acest scop se inregistreaza pe materiale consumabile, dupa care se dau in consum, iar factura emisa clientului se inregistreaza pe contul 704 "Venituri din servicii prestate".
Cum se stabileste tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA pentru o comanda primita de la un client din Franta (firma ii face tamplaria si o livreaza in Franta, fara a se efectua si montajul)? Avand in vedere ca in contabilitate veniturile sunt inregistrate pe contul 704 "Venituri din servicii prestate", in momentul in care se analizeaza tratamentul fiscal al operatiunii pentru clientul din Franta, analiza se face din perspectiva unei prestari de servicii sau a unei livrari intracomunitare de bunuri? Venitul din vanzarea tamplariei la clientul din Franta intra in calculul cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor in constructii?
Vezi AICI alte cateva sute de MONOGRAFII CONTABILE alcatuite de specialisti in domeniu si ACTUALIZATE la zi >> Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile.
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 15 Mai 2022
1.Achizitii materii prime, material, obiecte de inventar:
301 = 401
302= 401
303= 401
2.Inregistrarea consumului de materii prime si materiale pe baza bonurilor de consum intocmite la darea in consum si care sunt inregistrate si in devizul de cheltuieli (inregistrarile se efectueaza la data intocmirii bonului de consum/darii in consum a obiectelor de inventar):
601 = 301
602 = 302
603 = 303
3. Inregistrarea salariilor personalului care participa la realizarea productiei (muncitori, tehnicieni, ingineri, etc):
641 = 421
646 = 436
4. Alte cheltuieli (amortizari imobilizari, corporale si necorporale, cheltuieli cu servicii la terti etc):
6811 = 28XX
6xx = 4xx
Conturi de cheltuieli Terti
5.Inregistrarea productiei neterminate (daca este cazul) pe baza devizului/raportului de productie de la sfasitul lunii, pe baza costurilor si consumurilor atribuibile direct productiei, (materii prime, materiale, cheltuieli cu salarii, amortizare etc)
331 " Produse in curs de executie" = 711 " Variatia stocurilor"
6. Inregistrarea productiei terminate:
a) La inceputul periodei urmatoare(luna) se reiau produsele in curs de executie, bineneinteles daca exista productie neterminata:
711 " Variatia stocurilor" = 331 " Produse in curs de executie"
b) Se continua productia si se inregistreaza productia finalizata:
345" Produse finite" =711 "Venituri aferente costurilor stocurilor de produse"
7. Se evidentiaza vanzarea produselor finite, catre persoane juridice si descarcarea de gestiune:
4111 = %
701
4427
8.Descarcarea de gestiune a produselor finite vandute
711 = 345
9. Se face transferul din contul de produse finite in contul marfa:
371= 345
In baza bonului fiscal (raportului Z) emis de casa de marcat, se inregistreaza vanzarea de cosuri de Craciun 5311 = 707 48 buc * 2 lei = 96 lei
10. se descarca gestiunea cu marfurile vandute:
607= 371
Livrarea tamplarie in Franta, trebuie tratata ca o livrare de bunuri si nu o prestare de servicii.
Din punct de vedere al TVA, livrarea intracomunitara de bunuri reprezinta o livrare de bunuri, in intelesul art. 270 alin. (1), care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora potrivit prevederilor art.270 alin.(9) din Codul fiscal.
Conform prevederilor art.294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sunt scutite de taxa liivrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru.
Potrivit alin (3), prin ordin al ministrului finantelor publice se stabilesc, acolo unde este cazul, documentele necesare pentru a justifica scutirea de taxa pentru operatiunile prevtzute la alin. (1) si (2) si, dupa caz, procedura si conditiile care trebuie indeplinite pentru aplicarea scutirii de taxa ( Ordin nr. 103/2016, cu modificarile si completarile ulterioare).
Astfel, documentele necesare pentru a aplica scutirea de TVA sunt cele prevazute la art. 10 din OMFP nr. 103/2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare:
Art. 10.
(1) Scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu exceptiile de la pct. 1 si 2 ale aceleiasi litere a), se justifica pe baza urmatoarelor documente:
a) factura in care trebuie sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
b) documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru, care poate fi diferit de statul membru care a atribuit codul de inregistrare in scopuri de TVA comunicat de cumparator.( OMFP nr. 103/2016 modificat de Ordin 2148/2020)
In ce priveste documentele doveditoare pentru transportul realizat, ele sunt cele mentionate la alin. (1) si (3) ale art. 45a din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011. Documentele trebuie sa nu fie contradictorii intre ele si sa fie emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator.
In functie de partea care isi asuma si organizeaza transportul, documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru sunt reglementate astfel:
La alin. (1) lit. (a) pentru cazul in care bunurile sunt transportate de vanzator sau de o alta persoana in numele sau
In acest caz vanzatorul trebuie sa detina:
- Doua din documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri sau o factura de la transportatorul bunurilor;
Sau
- Unul din documentele mentionate mai sus impreuna cu o dovada care nu este contradictorie precum: o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor; documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie; o chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru
La alin. (1) lit. b) daca bunurile sunt transportate de cumparator sau alta persoana in numele sau
In acest caz vanzatorul trebuie sa detina:
- O declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor; aceasta declaratie scrisa precizeaza data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor si, in cazul livrarii de mijloace de transport, numarul de identificare al mijlocului de transport si identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului
Si
-Doua din documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri sau o factura de la transportatorul bunurilor;
Sau
- Unul din documentele mentionate mai sus impreuna cu o dovada care nu este contradictorie precum: o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor; documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie; o chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru.
Daca transportul se realizeaza in conditiile prevazute la art.10 alin. 10 din OMFP nr. 103/2016, si anume: cu propriile mijloace de transport ale furnizorului sau cumparatorului, daca bunurile ce fac obiectul livrarii sunt mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti sau persoanele implicate in transportul bunurilor nu sunt parti independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator atunci e necesar sa detineti documentele prevazute la art. 10 alin.11 din acelasi ordin:
1.documente de transport, precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, documentul specific de transport aerian de marfuri (Air Waybill);
Si
2. unul dintre urmatoarele documente: o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor, documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor, documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, un document care atesta primirea bunurilor, emis de catre un depozitar din statul membru de destinatie, altul decat cumparatorul bunurilor, o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate in statul membru de destinatie si care cuprinde: data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor, identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului.
Pentru a beneficia de scutirea de TVA, conform art. 294 alin. 2 1 din Codul fiscal, furnizorul trebuie sa depuna declaratia recapitulative 390 care sa contina informatiile corecte referitoare la aceasta livrare (cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente).
Astfel, scutirea de TVA prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia prevazuta la art. 325 alin. (1) din Codul fiscal de a depune o declaratie recapitulativa sau declaratia recapitulativa depusa de acesta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente.
Conform art. 60 pct. 5 lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, pentru a putea aplica facilitatile fiscale in constructii una din conditii se refera si la cifra de afaceri, si anume angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile mentionate la lit. a) si alte activitati specifice domeniului constructii in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala.(...).
Potrivit prevederilor Ordinului presedintelui Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza dat in aplicarea art. 60 pct. 5 lit. e) din Codul fiscal, pentru determinarea ponderii de 80% din cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii, entitatile vor avea in vedere numai veniturile din activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei. Veniturile realizate din activitatea de constructii prin sucursale externe se vor avea in vedere numai pentru calculul cifrei de afaceri totale, realizate din intreaga activitate.
Prin activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei se intelege activitatea desfasurata efectiv in Romania, in scopul realizarii de produse si prestarii de servicii, indiferent de statutul de rezidenta al beneficiarilor.
Asadar, in vederea stabilirii ponderii de 80% din cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii, societatea are in vedere numai veniturile din activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei..
In cazul in care ponderea cifrei de afaceri din Romania este inferioara pragului de 80% in total cifra de afaceri, facilitatile fiscale in domeniul constructiilor prevazute la art. 60 pct. 5 pentru impozit, art. 138 1 alin. (1) pentru CAS, art. 154 alin. (1) lit. r) pentru CASS, nu se pot aplica.
Vezi AICI alte cateva sute de MONOGRAFII CONTABILE alcatuite de specialisti in domeniu si ACTUALIZATE la zi >> Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile.