Un proiect Editorial realizat de
Rentrop&Straton

Un proiect Editorial realizat de Rentrop&Straton



Monografii Contabile Rezolvate

Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante Monografie contabila brutarie/panificatie Monografie prestari servicii intracomunitare Monografii contabile sponsorizari: spete utile Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor Monografie concedii medicale: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont Monografie contabila provizioane Monografie contabila subventii nerambursabile Monografie contabila imprumut intre societati Monografie contabila lichidare societate Monografie contabila garantii furnizori Monografie contabila asociatie non profit Monografie contabila vanzare mijloc fix amortizat / neamortizat Monografie contabila bacsis: detalii legislative si studiu de caz Monografie contabila obiecte de inventar Monografie contabila vanzare autoturism Monografie ONG: inregistrarea in contabilitate a activitatilor unui ONG Monografie dividende interimare Exemple inregistrari contabile institutii publice Monografie contabila rezerva legala Monografie contabila leasing financiar Monografie contabila SGR (Sistemul Garantie Returnare) conform HG 1074/2021 Monografie stocuri la dispozitia clientului Monografie prestari servicii merchandising Monografie inregistrare capital social firma nou infiintata Monografie donatie Monografie deducere casa de marcat Monografie contabila expropriere teren pentru cauze de utilitate publica Monografie contabilitate de gestiune Monografie contabila slot machine. Asocieri jocuri de noroc Monografie contabila sistem alarma Monografie contabila servicii dezvoltare software din Argentina Monografie contabila scoala. Servire masa gradinita, scoala si after-school Monografie contabila reducere pret marfa Monografie contabila profit. Compensatie combustibil Monografie contabila productie restaurant. Facilitati taxe salariale Monografie contabila prestari servicii IT Monografie contabila prestari servicii constructii Monografii contabile PFA: studii de caz Monografie contabila microgrant 2000 euro Monografie contabila reduceri de pret magazin online Monografie contabila infiintare SRL. Documente pentru infiintare societati. Refacturare cheltuieli Monografie contabila fonduri europene societati comerciale Monografie contabila firma constructii Monografie contabila editura carte. Editare si vanzare carti Monografie contabila domeniu web Monografie contabila discount transport Monografie contabila cursuri formare profesionala. Studii MBA - Universitate din Austria Monografie contabila comert. Colectare si comercializare deseuri Monografie contabila bugetara. Proiect finantat din FEDR Monografie contabila biserica. Sponsorizare si servicii efectuate catre o biserica Monografie contabila bancara. Depozite si comisioane bancare in valuta Monografie contabila aranjamente florale. TVA deductibila pentru cheltuieli de protocol Monografie achizitii intracomunitare. Platitor de TVA trimestrial Achizitie casa de marcat monografie Monografie TVA la incasare. Lipsa la inventar. Gestiune cu amanuntul Monografie TVA de recuperat prescris Monografie TVA. Vanzare duplexuri Monografie restaurant Monografie rambursare TVA. Diferente TVA respinsa la rambursare Monografie impozit pe profit Monografie drepturi de autor Monografie contabila vanzare marfa cu predare ulterioara Monografie contabila TVA. Vanzare casa si teren aferent Monografie contabila creditare firma Monografie contabila credit IFN Monografie contabila aparate cafea Monografie contabila agricultura. Furaje din productie proprie Monografie casa de marcat scoala de soferi Monografie contabila pentru impozit nerezidenti Categorii de ordonatori de credite. Raportare angajamente bugetare Monografie taxare inversa vanzare cladire Monografie diurna. Mod de calcul diurna Monografie contabila prestari servicii de curierat in numele altei societati Monografie contabila infiintare firma. Infiintarea unei societati de tip holding Monografie contabila fonduri europene nerambursabile Monografie contabila comert online Monografie cadouri angajati. Bunuri acordate cu ocazia aniversarii infiintarii societatii Monografie contabila achizitie intracomunitara neplatitor de TVA. Licenta prestator din stat tert Contul 3028 monografie. Import marfuri si mostre incadrate la marfuri Monografie contabila bar restaurant Monografie contabila licenta Windows si programe informatice Monografie contabila constructii Monografie contabila vanzare cladire IN REGIM DE TAXARE INVERSA Monografie contabila salarii agricultura Monografie contabila productie Cheltuieli de protocol HORECA. Autofactura - monografie Monografie contabila linie de credit. Credit neutilizat Monografie contabila BOLT/ UBER - servicii de transport alternativ Inregistrare contabila factura Glovo

Monografie contabila aparate cafea

INTREBARE: 

O societate comerciala platitoare de tva a achizitionat 2 automate, unul pentru cafea si unul pentru sucuri, sandwich-uri etc. Societatea se aprovizioneaza cu produsele care se vand in automate (cafea, zahar, lapte, sucuri etc.).

Care este monografia contabila atat pentru cafea, cat si pentru celelalte produse? Cum voi proceda cu banii din vanzari? Trebuie sa emit factura fiscala pentru marfa vanduta, trebuie colectat TVA? Este suficient un proces verbal emis in ziua in care se ridica banii din automat si dispozitie de incasare? Ce cod CAEN trebuie activat pentru acest tip de activitate? Spatiul unde vor fi amplasate automatele este inchiriat, se plateste chirie. Este necesar sa deschidem punct de lucru pentru desfasurarea activitatii?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 03 Ian 2021 

Contribuabilii au obligatia de a declara organului fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de zile, infiintarea de sedii secundare.

Totusi , deoarece nu sunt angajate persoane din unitatea dumneavoastra in acele locatii unde sunt amplasate aparatele, nu aveti obligatia de a deschide puncte de lucru.

Societatea de vending este specializata in distribuirea de bauturi prin intermediul distribuitoarelor automate. In consecinta,obiectul principal de activitate al societatii dvs. ce va desfasura astfel de activitati e necesar a fi conform codului CAEN 4799.

Vezi AICI alte cateva sute de MONOGRAFII CONTABILE alcatuite de specialisti in domeniu si ACTUALIZATE la zi >> Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile. 



4799  Comert cu amanuntul efectuat in afara  magazinelor, standurilor, chioscurilor si pietelor

 Aceasta clasa include:


 -comertul cu amanuntul al oricarui tip de produs, in orice mod care nu este inclus in clasele precedente:

 -prin vanzari directe sau prin intermediul comis-voiajorilor

 -prin intermediul automatelor de vandut produse etc.

 -comertul direct cu combustibil (ulei pentru incalzit, lemne de foc etc.), livrate la domiciliul clientilor

  -activitati de  licitatii desfasurate in afara caselor de licitatii (cu amanuntul)

  -comertul cu amanuntul prin comisionari (in afara magazinelor)

Achizitia automatelor de cafea se inregistreaza:
%    =   404 Furnizor de imobilizari
2132 Aparate si instalatii de masura, control, reglare
4426 TVA deductibil

Plata  prin banca a furnizorului de distribuitoare:
404 Furnizori de imobilizari  =  5121    Conturi la banci in lei

Inregistrarea amortizarii aparatului de cafea se efectueaza pe o perioada de 5 ani.
6811 Cheltuieli de exploatare cu amortizarea imob.  = 2813  Amortizarea instalatiilor si mijl. de transport

Clasificarea automatelor de cafea in nomenclatorul mijloacelor fixe este:

2.1.23.4 “Automate si semiautomate comerciale” durata de functionare 5-9 ani.

Costurile de exploatare

Costurile angajate intr-un astfel de business , sunt diverse :

-cheltuieli cu materii prime
- cheltuielilor cu consumabilele (birotica, produse de curatat etc.) si obiectele de inventar
- cheltuielile cu energia electrica
- costul serviciilor de reparatii si intretinere
- costul cu alte servicii executate de terti
- asigurarea echipamentelor
- cheltuielile cu chiria pe locatiile de amplasare a distribuitoarelor
-cheltuielilor cu comunicatiile si  serviciile bancare.

 In vederea aplicarii unui tratament contabil si fiscal corect, este recomandabil ca societatea sa intocmeasca o procedura de lucru prin care sa stabileasca documentele necesare, dar si circuitul acestora  pentru:

- alimentarea cu marfa a automatelor comerciale in baza avizelor de expediere din gestiunea centrala in fiecare automat;

- preluarea lunara sau bilunara a numerarului, urmata de:

- verificarea concordantei dintre valoarea marfurilor vandute la pret cu amanuntul si contorul de incasare a numerarului;

-inventarierea scriptica a marfurilor existente in automat la sfarsitul fiecarei luni.

- intocmirea unui proces verbal de ridicare a numerarului in care sa se inscrie, data si ora preluarii numerarului, contorul citit anterior si contorul citit la data respectiva, diferenta reprezentand valoarea incasarilor, inclusiv TVA;

- inventarierea  faptica, periodica, cel putin o data pe an  sau la data defectarii aparatului;

- depunerea numerarului la casieria societatii de catre persoana desemnata pentru gestionarea automatului;

- completarea formularului DISPOZITIE DE PLATA/INCASARE CATRE CASIERIE (Cod 14-4-4), ca document justificativ pentru intocmirea de catre casier a chitantei de incasare a numerarului. Desi suma se depune in casierie de catre un angajat al societatii, responsabil cu preluarea sumelor din automat, casierul trebuie sa intocmeasca o chitanta al carui model este reglementat prin O.M.F.P. nr.  2634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile;

- inregistrarea contabila si fiscala a  alimentarii automatelor  si vanzarii efective marfurilor.

 Deci, procesul verbal de preluare a numerarului din automat si chitanta  sunt documente justificative pentru  inregistrarea in evidenta contabila a:

- veniturilor din vanzarea marfurilor;

- sumei TVA colectate;

- a descarcarii de gestiune.

1. Achizitie materie prima (cafea, zahar, lapte topping), in baza facturii si a NIR-ului intocmit pentru intrarea in gestiune:
%           =    401 Furnizori
301    Materii prime
4426  TVA deductibila

2. Achizitie materiale consumabile (pahare , palete, capace pentru pahare ), in baza facturii si a NIR-ului intocmit pentru intrarea in gestiune:
%             =         401 Furnizori
3028    Materii prime
4426  TVA deductibila

3. Aprovizionare automatului de cafea cu materii prime si materiale consumabile, in baza Avizului de insotire a marfii (document care serveste pe timpul transportul acestora si pentru transferul intre gestiuni):
301.y  =   301.x
3028.y  =  3028.x

4. Descarcarea de gestiune a materiilor prime si materialelor consumabile, in baza bonului de consum (document care serveste pentru descarcarea gestiunii de materii prime si materiale consumabile) ce este intocmit in functie de raportul de productie (numarul de cafele vandute in perioada, materia prima si materialele consumabile consumate)

Consumul materiilor prime :
601 Cheltuieli cu materiile prime = 301 Materii prime

Consum alte materiale auxiliare:
6021 Cheltuieli cu materialele auxiliare = 3021 Materiale auxiliare

5. Inregistrarea cheltuielilor cu utilitatile (distribuitoarele trebuie amplasate in apropierea unei surse de curent electric si alimentare cu apa):
%    =   401 Furnizori
605 Cheltuieli cu energia si apa     
4426 TVA deductibila    

6. Cheltuieli cu salarii :
641  Cheltuieli cu salariile personalului  = 421  Personal –salarii datorate

421  Personal –salarii datorate      =    %
                                                              444 Impozitul pe venituri de natura salariilor
                                                              4315 Contributia de asigurari sociale
                                                              4316 Contributia de asigurari sociale de sanatate

646 Cheltuieli cu contributia asiguratorie de munca     =   436 Contributia asiguratorie de munca

Plata salariilor:
421 Personal –salarii datorate       = 5121 Conturi la banci in lei

7. Cheltuieli cu amortizari:
6811 Chelt. de exploatare privind amortizarea imobilizarilor = 28xx Amortizarea imobilizarilor corporale
 
Obtinerea produselor finite- cafeaua preparata in pahar (la cost de productie):
345 Produse finite = 711 Venituri din productia stocata

Ridicarea numerarului din automatele de cafea, pe baza Procesului verbal de preluare – predare a numerarului din automat (este recomandabil ca societatea sa aiba propriile proceduri contabile prin care sa se stabileasca documentatia de intocmit, circulatia acesteia, precum si perioada la care se ridica numerarul (cel mult lunar), tinand cont de implicatiile fiscale, acesta reprezentand inregistrarea in evidente a veniturilor si a TVA colectat :

411 Clienti     =        %
                                7015 Venituri din vanzarea produselor finite
                                4427 TVA colectat
 
Descarcarea gestiunii de produsele finite vandute:
711 Venituri din productia stocata = 345 Produse finite

Referitor la vanzarea altor marfuri (sandwichuri , sucuri etc) acestea e necesar sa fie tratate ca si marfuri, aprovizionarea inregistrandu-se in 371 Marfuri iar vanzarea in 707 Venituri din vanzarea marfurilor).
 
Conform art. 282 - Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii din Codul Fiscal :

1) Exigibilitatea taxei intervine la data la care are loc faptul generator.

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), exigibilitatea taxei intervine:

c) la data extragerii numerarului, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate prin masini automate de vanzare, de jocuri sau alte masini similare.

Cota de TVA pentru vanzarea cafelei la pahar, va fi 9%.

In cazul in care distribuitorul de cafea este amplasat intr-o institutie, iar potentialii clienti sunt si salariatii respectivei companii,se poate proceda la facturarea centralizata a vanzarilor catre firma ce a optat pentru acest gen de facilitate oferita angajatilor, prin plata integrala a consumului de cafea sau partial prin subventionarea pretului cafelei consumate de proprii angajati.

Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, au obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale.

Totusi, aceste automate nu vor trebui sa emita bonuri fiscale sau facturi si nici rapoarte fiscale de inchidere zilnica sau alte tipuri de documente, asa cum se intampla in mod normal in cazul comerciantilor obisnuiti. 

Vezi AICI alte cateva sute de MONOGRAFII CONTABILE alcatuite de specialisti in domeniu si ACTUALIZATE la zi >> Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile.