Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.
Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu genereaza provocari specifice in ceea ce priveste recunoasterea, evaluarea si prezentarea in situatiile financiare. Pentru a intelege cum se inregistreaza corect in contabilitate vom prezenta in acest articol mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru taxa de mediu.
Achizitie deseuri. Servicii balotare. Fond de mediu
Intrebare: Societatea noastra este colector/valorificator de deseuri. In luna iulie achizitioneaza deseuri de carton cu pret 0 de la furnizorul ABC, in baza avizului de expeditie. Aceste deseuri sunt balotate, iar ulterior se emite factura pentru serviciul de balotare catre furnizorul ABC.
Se percepe taxa de mediu de 2% pentru acest serviciu? Deseurile balotate sunt vandute mai departe catre agenti economici valorificatori. Care sunt documentele necesare pentru aceste operatiuni, inregistrarile contabile si implicatiile fiscale?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 04 Iul 2025 Din datele prezentate, societatea dvs. realizeaza 2 operatiuni:
- achizitie deseuri cu valoare zero de la partenerul ABC ce are calitate de colector/valorificator
- furnizare de servicii balotare catre partenerul ABC
Obligatia platii contributiei de 2% intervine o singura data si numai in cazul achizitiei deseurilor de catre persoane ce au calitate de colector/valorificator. Art. 9. - OUG 196/2005:
(1) Veniturile Fondului pentru mediu se constituie din:
a) o contributie de 2% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor, obtinute de catre detinatorul deseurilor, persoana fizica sau juridica. Sumele se retin la sursa de catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu;
Asadar taxa prevazuta la articolul 9 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aceasta contributie de 2% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor se retine si se plateste o singura data la Fondul de mediu, de catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, la prima operatiune de vanzare a deseurilor, respectiv de la detinatorul initial al deseurilor la primul operator. economic colector sau valorificator.
Prin urmare contribuita de 2% se retine doar in cazul cumpararii de deseuri nu si in cazul prestarii de servicii de catre colector/valorificator de deseuri.
Intrebare 14 iulie 2025: Referitor la achizitie deseuri de la partenerul ABC, societatea noastra este colector/valorificator de deseuri. Pentru operatia de balotare pe care noi o efectuam si o facturam partenerului ABC nu trebuie sa platim 2% catre Fondul de mediu?
Raspunsul oferit de specialistii portalcontabilitate.ro: Monografia contabila in cazul dvs.cu privire la evidentiere intrare deseuri nepericuloase de la persoane juridice:
a) inregistrare marfa - pe baza de factura emisa de acestea:
371 = 401 1000 lei
4426 = 4427 240 lei - conditia pentru taxarea inversa este ca ambii parteneri sa fie inregistrati in scop de TVA
b) concomitent, constituirea fondului de mediu de 2%:
401 = 447/analitic fond mediu 20 lei
c) plata facturii catre furnizor:
401 = 5121 980 lei
d) plata fondului de mediu pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a constituit:
447 = 5121 20 lei.
In cazul in care deseurile sunt cu valoare zero, firma ABC nu va factureaza deseuri astfel incat sa retineti vreo suma de virat la fond de mediu.
Pentru serviciile de balotare prestate de societatea dvs.,firma dvs. inregistreaza factura emisa pe seama contului 704.
Sumele reprezentand fond de mediu in cota de 2% se retin la sursa de catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu.
Practic la plata facturii primite de la ABC retineti fond de mediu 2% si achitati catre ABC diferenta.
Pentru servicii de balotare, dvs. aveti de incasat nu de platit facturi catre ABC, prin urmare nu se retine fond de mediu in aceasta situatie ptr servicii prestate.
Fondul de mediu. Tratament contabil. Facturare
Intrebare: 1. Pe factura de deseuri primita de la un furnizor autorizat se evidentiaza contributia de 2%, dar fara a diminua valoarea facturii. Este corect asa? Noi am cerut sa introduca un rand distinct pe factura pentru taxa de 2% deseuri, care sa scada valoarea facturii, dar nu este de acord. Nu vor exista diferente intre factura primita in SPV si factura inregistrata de noi in contabilitate? La fel si in e-Decont. O monografie contabila, va rog, in acest caz.
2. Facturile emise de furnizor au fost emise cu TVA eronat. Ulterior, facturile au fost stornate si emise fara TVA, ca operatiune supusa taxarii inverse conform art. 331 din Codul fiscal, si cu retinerea la sursa a taxei pentru fondul de mediu (2% pentru deseuri din fibre textile).
Corectiile se vor face in luna ianuarie 2025 (pentru facturile emise in 2024). Se vor storna si emite fara TVA, in regim de taxare inversa, si din viitoarele plati vom retine atat taxa pentru fondul de mediu, cat si valoarea TVA pentru facturile deja achitate. Este corect sa facem aceste corectii printr-un cont de cheltuiala sau aveti o alta propunere?
Citeste si: Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 26 Ian 2025 Fondul de mediu a fost reglementat de OUG 196 / 2005, prin care a fost stabilit si modul de finantare.
Una din sursele de finantare, o reprezinta contributia de 2% care se suporta de catre producatorii de deseuri.
Obligatia de calcul, retinere, plata si declarare a fost stabilita in sarcina procesatorilor deseurilor.
Corect ar fi, ca in cazul unei tranzactii cu bunuri ce sunt incadrate ca deseuri, aceasta taxa sa fie evidentiata distinct pe factura, cu atat mai mult cu cat aceasta taxa este exonerata de TVA.
Dar, si in cazul descris in care taxa nu este evidentiata separat, aveti dreptul in temeiul art.9 alin.1 lit a din OUG 196 / 2005 sa o retineti.
Asadar, din totalul facturii de plata, va trebui sa calculati cota de 2% si sa achitati factura mai putin cu aceasta suma.
Recomandat ar fi ca pe ordinul de plata sa specificati retinerea.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile - Lucrarea prezinta MONOGRAFII CONTABILE din 17 domenii, alcatuite de specialisti in domeniu si ACTUALIZATE la zi >>
Monografia contabila: 3XX = 401 - primirea facturii de deseuri;
401 = 446 - retinerea taxei de mediu;
401 = 5121/531 - plata deseurilor(mai putin FM);
Cat priveste o eventuala diferenta intre factura primita si SPV, aceasta nu ar trebui sa existe, intr-ucat factura se va inregistra in contabilitate asa cum este transmisa.
Retinerea se poate face prin nota contabila separat.
Referitor la corectii, daca este vorba de TVA si taxa de mediu, nu ar trebui sa afecteze contul de rezultat, mai exact sa fie corectate printr-un cont de cheltuiala.
In cazul TVA, va trebui stornat contul 4426 (in cazul procesatorului) si stabilit TVA de plata sau de incasat, dupa corectii.
In cazul taxei de mediu, aceasta se va regulariza cu sumele retinute si cele datorate bugetului.
_________________________________________________
CADRUL LEGAL- OUG 196 / 2005 - Articolul 9:
(1) Veniturile Fondului pentru mediu se constituie din:a) o contributie de 2% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor, obtinute de catre detinatorul deseurilor, persoana fizica sau juridica. Sumele se retin la sursa de catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu.
Monografie contabila taxa de mediu
Intrebare: Pentru inregistrarea contributiei de 2% datorate pentru bunurile achizitionate si introduse pe piata din Romania, care este monografia contabila corecta? Declaratia la AFM depusa pentru luna decembrie 2023 reflecta suma de plata pentru intregul an 2023. Suma se inregistreaza pe contul de cheltuieli 652 sau pe 635? Se folosesc conturile de datorii 446 sau 447? M-ar ajuta mult argumentele profesionale folosite pentru stabilirea unei monografii contabile corecte, precum si baza legala.
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 05 Feb 2024 Taxa de mediu datorata catre Administratia Fondului pentru Mediu care nu se retine la sursa (ca in cazul vanzarii deseurilor) se inregistreaza in contabilitate pe seama contului de cheltuieli 652 "Cheltuieli cu protectia mediului inconjurator".
Conform Ordinului 1802/2014, cu ajutorul acestui cont se tine evidenta cheltuielilor cu protectia mediului inconjurator, aferente perioadei.
In debitul contului 652 "Cheltuieli cu protectia mediului inconjurator" se inregistreaza:
taxele de mediu achitate (5121);
Se inregistreaza taxa de mediu datorata si achitata:
652 "Cheltuieli cu protectia mediului inconjurator" = 5121 „Conturi la banci in lei”
Sau prin cont 446 „Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate”, astfel:
Taxa de mediu datorata:
652 "Cheltuieli cu protectia mediului inconjurator" = 446 „Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate”
Si plata acesteia:
446 „Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate” = 5121 „Conturi la banci in lei”