Un proiect editorial marca
Rentrop&Straton
Informatii Specializate de top


Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor


Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si documentele necesare. 

Tratament contabil in cazul returului de marfuri

D.p.d.v. contabil, returul bunurilor este reglementata la pct. 330 alin. (1) din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate doar in cazul furnizorilor pentru marfurile returnate de clienti.

Astfel:
1. In cazul marfurilor returnate de clienti in acelasi exercitiu financiar in care a avut loc operatiunea de vanzare, se corecteaza conturile 411 "Clienti", 707 "Venituri din vanzarea marfurilor", 607 "Cheltuieli privind marfurile" si 371 "Marfuri". 

2. In cazul in care marfurile returnate se refera la o vanzare efectuata in exercitiul financiar precedent, corectia se inregistreaza la data bilantului in contul 418 "Clienti - facturi de intocmit", respectiv contul 408 "Furnizori - facturi nesosite" si se reflecta in situatiile financiare ale exercitiului pentru care se face raportarea daca sumele respective se cunosc la data bilantului. 

Prevederile de mai sus se aplica si in cazul returului de produse finite vandute, corectandu-se conturile corespunzatoare, respectiv 7015 "Venituri din vanzarea produselor finite", 711 "Venituri aferente costurilor stocurilor de produse" si 345 "Produse finite". 

Privit in oglinda, returul marfurilor la furnizor trebuie inregistrat de catre cumparator, la data primirii facturii de stornare (ajustare negativa a bazei de impozitare a TVA:

1. Fie in rosu, prin formula:
% = 401
371
4426

2. Fie in negru, prin formula:
401 = %
371
4426 

Tratamentul TVA in cazul unui retur de marfa

Tratamentul TVA in cazul unui retur de marfa este cel prevazut de legislatia in domeniu. 

Din punct de vedere al TVA, potrivit art. 280 alin. (4) din Codul fiscal, regimul de impozitare aplicabil pentru operatiunile impozabile este regimul in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 282 alin. (2), pentru care se aplica regimul de impozitare in vigoare la data exigibilitatii taxei. 

Conform art. 291 alin. (4) din Codul fiscal, cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 282 alin. (2), pentru care se aplica cota in vigoare la data exigibilitatii taxei. 

In cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive/definitive si irevocabile, dupa caz, sau in urma unui arbitraj se efectueaza ajustarea bazei de impozitare a TVA, conform art. 287 lit. b) din Codul fiscal. 

In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru livrari intracomunitare. 

Monografie contabila retur marfa furnizor: Studii de caz

Va prezentam doua studii de caz utile ce contin monografii contabile retur marfa furnizor.

Gestiunea si evidenta produselor defecte returnate si trimise producatorului pentru remediere

Intrebare:
Firma noastra, in calitate de firma de distributie, achizitioneaza marfuri de la un producator din UE, pentru care se acorda o garantie de 2 ani. Aceste marfuri sunt vandute catre firme din Romania, care, la randul lor, revand aceste marfuri clientilor lor finali (persoane juridice si fizice).

In cazul defectarii marfurilor, inlocuim aceste marfuri fara a emite o alta factura, iar pentru evidenta distincta a marfurilor defecte, am creat in evidenta noastra o gestiune separata (denumita Gestiunea - Garantii). Marfurile defecte sunt returnate fizic producatorului (ocazional, de regula semestrial), iar in schimb primim marfuri noi sau, daca sunt reparabile, marfuri reparate.

Documentele necesare fiecarei tranzactii, respectiv:
  • Schimbul de marfa cu clientul final;
  • Scoaterea din stoc a marfii noi, respectiv reintroducerea pe stoc a marfii defecte;
  • Transferul intre gestiuni;
  • Returnarea marfurilor defecte catre furnizorul extern;
  • Primirea/returnarea marfurilor noi (si/sau reparate).
  • Valoarea tranzactiilor, luand in considerare ca acestea trebuie declarate si in RO e-Transport. De asemenea, luati in calcul urmatoarele:
  • Valoarea de vanzare a marfurilor se modifica.

De exemplu:

La momentul vanzarii catre clientul nostru: 100 RON + TVA;
Clientul a revandut catre clientul sau final: 120 RON + TVA;
La momentul schimbului (dupa un an): 150 RON + TVA.

Care este tratamentul contabil (si extracontabil) al fiecarei tranzactii?
 
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile - 72 monografii de maxima actualitate din 15 domenii, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa, conforme cu ultimele modificarile din Codul fiscal, foarte usor de urmarit si inteles!!

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de​ 07 Dec 2024 

Pentru evidenta produselor defecte returnate de clienti si apoi trimise producatorului in vederea remedierii trebuie instituit un Registru, care ar trebui sa contina urmatoarele coloane:

1. Numar curent - Marcarea fiecarui produs cu un identificator unic in registru.
2. Data primirii produsului defect-  Data la care produsul defect a fost primit de la client.
3. Denumirea clientului - Numele firmei sau al persoanei fizice care returneaza produsul defect.
4. Documentul initial de vanzare - Numarul si data facturii sau bonului fiscal care atesta vanzarea initiala, daca acest lucru poate fi identificat.
5. Denumirea produsului - Specificarea produsului (de exemplu, model, serie, cod intern).
6. Numar serial sau alte identificatoare unice (daca exista) - Permite urmarirea exacta a produsului.
7. Valoarea produsului - Pretul de vanzare sau valoarea de achizitie a produsului.
8. Documentul de primire in gestiune - Numarul si data procesului-verbal de predare-primire, avizul sau alt document justificativ.
9. Data expedierii catre producator - Data la care produsul a fost trimis pentru reparare/inlocuire.
10. Documentul de expediere catre producator - Numarul si data avizului de insotire sau al documentului RO e-Transport (daca este cazul).
11. Data primirii produsului reparat/inlocuit - Data la care produsul reparat sau inlocuit a fost primit de la producator.
12. Documentul de primire de la producator - Factura, avizul sau raportul de reparatie emis de producator.
13. Data returnarii catre client - Data la care produsul reparat/inlocuit a fost returnat clientului.
14. Documentul de returnare catre client - Proces-verbal de predare-primire, aviz sau alt document justificativ.

La primirea produsului defecte de la client se va inregistra in contul 8032 Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare pentru a evidenti produsele defecte primite de la clienti si trimise producatorului pentru reparare sau inlocuire, avand in vedere specificitatea acestui cont. Acest cont este destinat bunurilor primite pentru prelucrare, finisare sau reparare, exact situatia in care produsul defect este gestionat temporar pentru a fi reparat/inlocuit.

Ca si monografie contabila:

1. La primirea produsului defect de la client

Debit: 8032 Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare cu valoarea produsului defect (valoarea de achizitie sau valoarea contractuala).

Ca si document justificativ, se poate utiliza un Proces-verbal de predare-primire (specificand detalii despre produs, valoarea si motivul returnarii).

Sau, puteti utiliza formularul Bon de predare, transfer, restituire (cod 14-3-3A) ce va fi adaptat corespunzator, respectiv cu rubrici/spatii in care sa se consemneze date privind defectul constatat si date privind garantia (numarul facturii/bonului fiscal, seria si nr. certificatului de garantie).

2. La trimiterea produsului defect catre producator:

Credit: 8032 Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare cu valoarea produsului trimis producatorului.
Ca si document justificativ: Aviz de insotire emis de firma, document RO e-Transport

De asemenea, trebuie avut in vedere faptul ca potrivit art. 270 alin. (12) lit. f) din codul fiscal, trimiterea unui produs pentru reparatie si reintoarcerea lui in Romania, reprezinta un nontransfer:

Art. 270: Livrarea de bunuri
(12) In sensul prezentului titlu, nontransferul reprezinta expedierea sau transportul unui bun din Romania in alt stat membru, de persoana impozabila sau de alta persoana in contul sau, pentru a fi utilizat in scopul uneia dintre urmatoarele operatiuni:
f) prestarea de servicii in beneficiul persoanei impozabile, care implica evaluarea bunurilor mobile corporale sau lucrari asupra bunurilor mobile corporale efectuate in statul membru in care se termina expedierea ori transportul bunului, cu conditia ca bunurile, dupa prelucrare, sa fie reexpediate persoanei impozabile din Romania de la care fusesera expediate sau transportate initial;

Normele metodologice de aplicare a art. 321 alin. (4) din Codul fiscal, mentioneaza ca in cazul nontransferurilor mentionate la art. 270 alin. (12) lit. f din Codul fiscal, persoana impozabila care transporta bunuri in afara Romanie, dar in interiorul Comunitatii, trebuie sa completeze registrul nontransferurilor de bunuri:

Art. 321: Evidenta operatiunilor
(4)Evidentele prevazute la alin. (1)-(3) trebuie intocmite si pastrate astfel incat sa cuprinda informatiile, documentele si conturile, inclusiv registrul nontransferurilor si registrul bunurilor primite din alt stat membru, in conformitate cu prevederile din normele metodologice.

In aplicarea prevederilor art. 321 alin. (4) din Codul fiscal, fiecare persoana impozabila trebuie sa tina evidenta urmatoarelor documente:
e) un registru al nontransferurilor de bunuri transportate de persoana impozabila sau de alta persoana in contul acesteia in afara Romaniei, dar in interiorul Comunitatii pentru operatiunile prevazute la art. 270 alin. (12) lit. f)-h) din Codul fiscal, precum si pentru alte situatii in care se aplica masuri de simplificare aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.

Registrul nontransferurilor va cuprinde:
  • denumirea si adresa primitorului;
  • un numar de ordine;
  • data transportului bunurilor;
  • descrierea bunurilor transportate;
  • cantitatea bunurilor transportate;
  • valoarea bunurilor transportate;
  • data transportului bunurilor care se intorc dupa efectuarea de lucrari asupra acestora, cum ar fi lucrarile de prelucrare, reparare, evaluare, descrierea bunurilor returnate, cantitatea bunurilor returnate, descrierea bunurilor care nu sunt returnate, cantitatea acestora;
  • o mentiune referitoare la documentele emise in legatura cu aceste operatiuni, dupa caz, precum si data emiterii acestor documente.
De asemenea, situatia descrisa de dvs., in care producatorul/furnizorul din UE livreaza bunurile initial catre dvs. si, ulterior, in perioada de garantie, dvs. returnati bunurile producatorului/furnizorului pentru reparatii, iar firma dvs. poate fi proprietarul bunurilor sau o persoana desemnata de producator/furnizor pentru a asigura reparatiile in numele sau, este clasificata in cadrul "Instructiunilor de aplicare a masurilor de simplificare in domeniul taxei pe valoarea adaugata privind retururile de bunuri in spatiul Uniunii Europene si tratamentul fiscal al reparatiilor efectuate in perioada de garantie si postgarantie" aprobate prin Ordinul nr. 102/2016 ca fiind un nontransfer, astfel:

ART. 26 "Cazul 9: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA
(1) Atunci cand B transfera bunuri din statul membru 2 in scopul efectuarii de reparatii in perioada de garantie in statul membru 1 de sosire a bunurilor expediate sau transportate, operatiunea nu se considera ca fiind o livrare intracomunitara, ci un nontransfer in sensul art. 270 alin. (12) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislatia altui stat membru, cu conditia ca bunurile, dupa ce au facut obiectul unor lucrari, sa fie reexpediate de catre A in statul membru 2, din care au fost initial expediate sau transportate."

In ceea ce priveste nontransferurile conform art 8 alin (1) lit g) din in OUG 41/2022 cu modificarile aduse de OUG115/2023, obligatia declararii in sistemul RO e-transport revine beneficiarului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer:

Art. 8
(1)Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
g)beneficiarului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;

Art. 81
Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:
f) beneficiarului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;

In cazul nontransferurilor unor produse in garantie, dar si pt cele iesite din garantie, se poate intocmi aviz de insotire a produsului pentru a insoti marfa pe parcursul extern.

Pentru a evidentia produsele trimise producatorului pentru reparatie, puteti utiliza contul contul 8039 Alte valori in afara bilantului.

Contul 8039 este conceput pentru a inregistra valori care nu se incadreaza in celelalte conturi extracontabile (8031-8038).
In cazul produselor defecte trimise furnizorului, acestea nu mai sunt sub controlul firmei, dar nici nu dispar complet din evidenta extracontabila, necesitand un cont care sa reflecte aceasta situatie.

8039 este destinat situatiilor care nu se regasesc explicit in descrierile altor conturi. Marfurile trimise producatorului pentru reparare/inlocuire reprezinta valori materiale aflate temporar in afara gestiunii firmei si care trebuie evidentiate.

Ca urmare inregistrarea contabila va fi:
Debit 8039 Alte valori in afara bilantului cu valoarea produsului trimis producatorului.

Ca si document justificativ se intocmeste un Aviz de insotire a marfii (cod 14-3-6A) ca document justificativ pe timpul transportului produsului din Romania in Statul Membru, pe linga CMR, pe care se face mentiunea "fara factura - pentru prelucrare la terti".

La primirea produsului reparat, acesta se va inregistra extracontabil in contul 8033 Valori materiale primite in pastrare sau custodie sau tot extracontabil in contul 8032 Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare" cu un analitic distinct, in functie de natura operatiunii si de responsabilitatea firmei asupra produsului reparat. Ambele conturi pot fi utilizate, cu urmatoarele particularitati:

Astfel se poate utiliza 8032:
- Pentru continuitate in evidenta: Daca produsul defect a fost initial inregistrat in 8032 la primirea de la client, utilizarea aceluiasi cont si pentru produsul reparat mentine fluxul logic si evidenta completa in acelasi loc.
- Daca firma ramane responsabila de procesul de restituire catre client (nu doar custodia pasiva), 8032 este mai potrivit, deoarece reflecta gestionarea activa a produsului.
- Contul 8032 este conceput pentru gestionarea bunurilor care necesita prelucrare sau reparatie, iar produsul reparat este parte a aceluiasi ciclu.
- Atunci cand firma este responsabila de monitorizarea calitatii reparatiei sau de alte activitati inainte de returnarea catre client.

In schimb, contul 8033 se poate utiliza cand:
- produsul reparat este primit de la producator doar pentru a fi pastrat temporar inainte de a fi restituit clientului.
- Daca firma nu mai are nicio obligatie privind procesul de reparare, ci doar gestioneaza produsul ca o operatiune de custodie.
-produsul reparat este primit de la producator fara alte obligatii din partea firmei (de exemplu, verificari suplimentare) si va fi transmis clientului fara alte modificari.

Similar se poate proceda si in cazul in care are loc inlocuirea in perioada de garantie a bunului defect,

Din punct de vedere al TVA operatiunea de inlocuire a produsului nu reprezinta nici:
- o livrare de bunuri deoarece nu este operatiune efectuata cu plata astfel incat sa fie considerata taxabila;
- Nici o operatiune asimilata unei livrari de bunuri chiar daca s-a exercitat dreptul de deducere pentru bunul respectiv.

In acest context, am in vedere prevederile art. 270 "Livrarea de bunuri" alin. (8) lit. b)
"(8) Nu constituie livrare de bunuri, in sensul alin. (1):
....
b) acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfasurarea activitatii economice, in conditiile stabilite prin normele metodologice; "

In acest caz, nu se emite factura, fiind suficienta emiterea unui aviz de insotire in care se inscrie o mentiune din care sa rezulte ca bunul respectiv nu se factureaza, fiind expediat in vederea solutionarii reclamatiei nr......data. Factura se emite doar pentru o livrare de bun sau pentru o prestare de servicii efectuata cu plata.

La predarea produsului reparat/inlocuit:
Credit contul 8033 Valori materiale primite in pastrare sau custodie sau contul 8032 Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare". 

Retur marfa exportata


Intrebare:
Societatea livreaza bunuri unui client din Republica Moldova (export). Dupa 30 de zile, clientul constata ca marfa nu corespunde si doreste sa o returneze in Romania. Care sunt documentele necesare pe care trebuie sa le intocmim noi, in calitate de furnizor, si ulterior clientul? Din punct de vedere vamal, cum este considerata aceasta tranzactie? Se intocmeste codul UIT, cu ce statut? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 20 Sep 2024 

Operatiunea de retur marfa exportata initial in stat tert este considerata de catre organele vamale import de bunuri, fapt ce a determinat intocmirea declaratiei vamale in acest sens, cu plata drepturilor vamale .

Din punctul de vedere al documentelor privind TVA, trebuie sa detineti declaratia vamala de import, in calitate de furnizor initial, trebuie sa procedati la emiterea unei facturi cu semnul minus.

Operatiunea de retur marfa reprezinta a justare a bazei de impozitare a TVA, potrivit art. 287 lit. b) din codul fiscal si punctului 32 alin. (1) – (3) din normele de aplicare.

"Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:  .....
 b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive/definitive si irevocabile, dupa caz, sau in urma unui arbitraj." 

Emiterea facturii cu minus se realizeaza in baza acestor prevederi legale, plus art. 330 alin. (2) din Codul fiscal.

Pe de alta parte, trebuie tinut cont de faptul ca, in afara facturii emise de dvs cu semnul minus – reflectand anularea exportului initial – mai exista un document fiscal in materie de TVA, si anume declaratia vamala de import, care atesta plata unui TVA in vama.

Astfel, trebuie sa analizati daca reimportul bunurilor returnate poate fi scutit de plata TVA in vama, asa cum se reglementeaza, in mod expres, prin art. 293  alin. (1) lit. i) din Codul fiscal:
"(1) Sunt scutite de taxa:
i) i) reimportul de bunuri in Romania, efectuat de persoana care a exportat bunurile in afara Uniunii Europene, daca bunurile se afla in aceeasi stare in care se aflau la momentul exportului si daca importul respectiv beneficiaza de scutire de taxe vamale;".
Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 62 din Normele de aplicare ale acestui articol: 
"In sensul art. 293 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, bunurile reimportate beneficiaza de scutirea de TVA in masura in care sunt scutite de taxe vamale potrivit legislatiei vamale care se refera la marfurile reintroduse pe teritoriul Uniunii Europene, respectiv art. 185 - 187 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar".

Ca urmare, in decontul de TVA, se vor reflecta cele doua operatiuni:

- anularea exportului (returul) – care se evidentiaza cu semnul minus pe randul 14 “Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, altele decat cele de la rd. 1-3”;

- importul de bunuri (aferent returului) – care se evidentiaza cu semnul plus pe randul 22 “Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, altele decat cele de la rd. 25”.

In jurnale, factura cu minus de retur export trebuie reflectata in aceeasi coloana ca factura initiala de export, dar cu minus doar pe coloana de baza (pentru a fi preluata pe randul 14, cu minus), iar declaratia vamala de import se evidentiaza in jurnalul de cumparari la sectiunea destinata achizitiilor de bunuri cu cota de TVA 19%, atata ca baza, cat si ca TVA (sau pe coloanele in care softul dvs raporteaza importul de bunuri).

Din punct de vedere contabil. Returul de marfa se evidentiaza potrivit punctului 330 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, astfel:

Factura cu minus de retur bunuri se evidentiaza cu semntul minus:
4111 = 707 cu semnul minus

si, concomitent, anularea descarcarii din gestiune initiale, cu semnul minus:
607 = 371 cu minus valoarea bunurilor vandute initial.

De asemenea, se va intocmi NIR pentru bunurile primite inapoi.

Valoarea testarilor trebuie inclusa in valoarea marfurilor supuse testarii, astfel:
371 = 401

Daca realizati un report, se intocmeste factura de livrare, fara TVA, in regim de scutire, potrivit art. 294 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, bineinteles, indeplinind aceleasi conditii de justificare a scutirii de TVA, prevazute in ordinul 103/12016.

In contabilitate, factura de export se inregistreaza normal:
4111 = 707

si, concomitent, descarcarea din gestiune a marfurilor vandute, la noul cost de inregistrare (care include si valoarea testelor):
607 = 371.

In decontul de TVA, factura de export se evidentiaza cu semnul plus pe acelasi rand 14 “Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, altele decat cele de la rd. 1-3” destinat raportarii exporturilor de bunuri.

In jurnalul de vanzari, exportul se evidentiaza ca orice export, in sectiunea destinata acestui tip de operatiune (de export bunuri, astfel incat sa fie preluata corect, pe randul 14, in decontul de TVA).

Va trebui sa obtineti codul UIT in calitate de importator al bunurilor in Romania. Codul UIT se obtine daca vehiculul de transport depaseste masa de 2.5tone, iar marfa are greutatea mai mare de 500kg sau valoarea fata TVA mai mare de 10.000lei.