Odata cu expansiunea internetului si cresterea semnificativa a comertului electronic, cunoasterea si intelegerea monografiei contabile specifice acestui domeniu devin tot mai importante. Iti prezentam in acest articol mai multe exemple de monografii contabile pentru comertul online, dar vom trata si implicatiile fiscale acestui tip de activitate.
INTREBARE:
O societate cu codul CAEN 4791 "Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet", neplatitoare de TVA cumpara direct de la un producator si le vinde (cu adaosul aferent) cu preponderenta catre persoane fizice.
Toate produsele se livreaza pe baza de comanda, prin urmare se intocmeste facture fiscala si chitanta acolo unde plata se face ramburs. Pe site exista optiunea de plata cu cardul. Livrarea comenzilor o asigura gratuit tot societatea (nu prin firme de curierat).
Care este monografia contabila cea mai potrivita?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 17 Ian 2024
Monografia contabila difera in functie de metoda de evidenta analitica a stocurilor pe care societatea o aplica in conformitate cu politicile contabile adoptate.
Metoda cantitativ-valorica consta in organizarea la locul de depozitare a unei evidente cantitative pe feluri de bunuri stocate, iar in contabilitatea analitica a unei evidente cantitativ-valorice pe feluri de bunuri si gestiuni. In cadrul ambelor evidente, inregistrarea se face pentru stocuri, intrari si iesiri.
In situatia in care se utilizeaza metoda cantitativ valorica si la contabilizarea marfurilor se utilizeaza pretul de achizitie, propun urmatoarea monografie contabila:
Cartea Verde a TVA
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Metoda global-valorica consta in tinerea unei evidente valorice atat la nivelul gestiunii, cat si in contabilitatea analitica.
Periodic, se efectueaza controlul asupra integritatii bunurilor stocate. In acest scop se procedeaza la inventarierea stocurilor si evaluarea lor; soldul final astfel calculat trebuie sa fie egal cu cel stabilit in contabilitatea analitica.
In situatia in care se utilizeaza global valorica si la contabilizarea marfurilor se utilizeaza pretul de vanzare cu amanuntul, propun urmatoarea monografie contabila:
Achizitie marfa:
371 = % - la pret de vanzare cu amanuntul
401 - cost de achizitie
378 - adaos comercial
Vanzare de marfa:
4111/5311 = 707 - la pret de vanzare cu amanuntul
Descarcare de gestiune:
% = 371 - la pret de vanzare
607
378 - adaos comercial repartizat conform coeficietului k
Unde:
Pretul de vanzare cu amanuntul = costul de achizitie + adaosul comercial
Iesirile din gestiune se inregistreaza tot la pret de vanzare cu amanuntul, calculand
adaosul comercial aferent, la sfarsitul lunii, cu ajutorul coeficientului de repartizare K.
k = (sold initial credit cont 378 + rulaj credit cont 378) / ( sold initial debit cont 371+ rulaj debit cont 371) x 100
INTREBARE:
O societate este inregistrata ca platitoare de TVA in Romania. Vinde haine online prin intermediul platformei Shopify unde are creat un magazin online. Hainele sunt vandute persoanelor fizice din Romania. Shopify pune la dispozitia clientilor plata cu cardul, iar la virarea sumelor incasate de la clienti Sopify percepe o taxa pentru plata cu cardul. Astfel, catre societate nu se incaseaza suma totala platita de client. De exemplu la 100 lei incasati, Shopify vireaza in contul societatii doar 90 lei.
Care este monografia contabila pentru vanzarea marfurilor catre client si incasarea in aceasta situatie?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 20 Dec 2023
In ceea ce priveste procesarea platilor, Shopify impune taxe de tranzactie, care sunt taxe impuse de un procesator de plati sau de o institutie financiara pentru procesarea unei tranzactii financiare.
In contextul platformelor de comert electronic precum Shopify, taxele de tranzactie sunt, in general, asociate procesarii platilor pentru comenzile efectuate prin platforma.
In contextul utilizarii Shopify Payments, taxele variaza in functie de planul Shopify, de exemplu, in cazul Shopify de baza: 2,9% + 30 per tranzactie.
Pentru partenerii Shopify din UE, Shopify factureaza taxele prin entitatea lor legala Shopify International Limited, o companie privata cu raspundere limitata, inregistrata in Irlanda sub numarul de inregistrare 560279, cu sediul in cladirea Victoria, etajul 2, 1-2 Haddington Road, Dublin 4, D04 XN32, Irlanda, cu numarul de TVA IE 3347697KH.
Ca urmare, ne aflam in situatia unei prestari de servicii intracomunitare de catre un furnizor de servicii inregistrat in scopuri de TVA in UE (Shopify) catre un client inregistrat in scopuri de TVA in UE (dvs.).
In acest caz, se aplica regula generala in ceea ce priveste locul prestarii serviciului, respectiv locul prestarii serviciului va fi considerat a fi in Romania conform art.278 alin.2 din Codul fiscal (Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice.).
Se va aplica taxarea inversa conform art. 307 alin. (2) din Codul fiscal si se va declara tranzactia in D390 conform art. 325 din Codul fiscal si in D300 la rd.7 si 7.1 si 22 si 22.1.
Se va inregistra contabil:
622 (628) = 401
4426 = 4427.
Decontarea/plata facturilor de comision pentru serviciul oferit de operatorul platformei digitale se face de regula prin retinerea contravalorii acestora din sumele incasate prin intermediul platformei si transferate periodic in extrasul de cont.
Monografia contabila, in situatia vanzarii de marfuri catre clienti din Romania prin magazinul online creat pe Shopify, este urmatoarea:
1. Derularea tranzactiei de comercializare a marfurilor:
4111 = % 119 lei
707 100 lei
4427 19 lei
2. Descarcarea din gestiune a marfii vandute:
607 = 371
3. Inregistrarea facturii Shopify:
622/628 = 401 10 lei (factura va fi emisa in valuta)
Si concomitent inregistrarea taxarii inverse:
4426 = 4427 1.90 lei
4. Incasarea facturii si decontarea cu Shopify:
a) Inregistrarea incasarii facturii emise catre client:
5125 = 4111 119 lei
b) Plata facturii primite de la Shopify prin retinerea contravalorii acesteia din suma incasata:
401 = 5125 10 lei
c) Incasarea efectiva a sumelor nete din tranzactie conform extras:
5121 = 5125 109 lei (suma neta ce va reveni dupa retinerea comisionului de la Shopify)
INTREBARE:
O societate neplatitoare de tva care achizitioneaza marfa din China doreste sa vanda produse prin platforma Amazon.
1. Care ar fi monografia contabila?
2. Ce declaratii se depun?
3. Ce se intampla din punctul de vedere al tva? Ce taxe se platesc avand in vedere vanzarea prin platforma Amazon (vanzarea va avea loc in toata Europa prin Amazon)? Cum se emite factura din punctul de vere al tva? Cu tva sau fara tva (tinand cont ca societatea e neplatitoare de tva)? Aici sunt 2 situatii: marfa se poate afla in depozitul Amazon sau marfa se poate afla in Romania. Care este diferenta din punctul de vedere al taxelor daca marfa se afla in depozitul Amazon sau daca marfa se afla in Romania?
4.Ce alte obligatii fiscale ar mai exista avand in vedere vanzarea prin platforma Amazon in Europa sau America?
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 08 Apr 2023
Dropshipping-ul este o forma de comert online care nu dispune de o reglementare distincta si in care comerciantul care detine platforma/magazinul online nu detine in stoc produsele oferite la vanzare, ci transmite comenzile preluate de la clienti impreuna cu detaliile de expediere catre un alt comerciant (furnizor) sau direct catre producator, acesta din urma fiind cel care va livra direct produsele catre client. In acest sistem comerciantul care aplica sistemul drop-shipping este cel care emite factura catre client si incaseaza contravaloarea ei si primeste factura de la partener (celalalt comerciant sau producator) pentru bunul livrat direct la adresa indicata de client.
1. Achizitie marfa:
371 Marfuri = 401 Furnizori
2. Vazare marfa:
4111 Clienti = 707 Venituri din vanzarea marfurilor
3. Descarcarea de gestiune:
607 Cheltuieli privind marfurile = 371 Marfuri
Nota:
In locul contului 371 Marfuri puteti utiliza contul 357 Marfuri aflate la terti. (357 = 401; 4111 = 707; 607 = 357)
Este posibil ca TVA sa se datoreze in tara clientului dvs. daca acest client este din Uniunea Europeana si bunurile sunt transportate dintr-un stat care nu este in UE ( de exemplu, din SUA in Spania).
Pentru livrarile din Romania (cazul 2, marfa se afla in Romania) se considera ca are loc o vanzare la distanta in sensul prevederilor art. 275 alin (2) din Codul Fiscal (a se vedea si Normele Metodologice date in aplicarea acestui articol).
Vanzarea la distanta are loc intr-un stat membru, altul decat Romania, conform art. 275 alin. (5) din Codul fiscal, daca valoarea totala a vanzarilor la distanta efectuate de furnizorul din Romania depaseste plafonul vanzarilor la distanta stabilit de statul membru de destinatie (10.000 eur). Plafonul pentru vanzari la distanta se calculeaza pe fiecare an calendaristic.
Pentru situatia depasirii plafonului de vanzari la distanta, se pune problema facturarii cu cota de tva din tara beneficiarului persoana fizica sau inregistrarea in OSS.
In varianta OSS se depune in Romania decontul de tva in valuta pentru vanzari la distanta si tot aici se achita tva aferent acestor vanzari catre beneficiari din UE.
Astfel, va trebui sa aveti o evidenta si a vanzarilor realizate pe teritoriul fiecarui stat membru al UE, in cazul in care aveti vanzari in UE.
Indiferent catre ce stat vindeti, valoarea totala a acestor vanzari intra in plafonul de scutire prevazut la art. 310 din Codul Fiscal, respectiv 300.000 lei; dupa depasirea acestui plafon societatea dvs. va trebui sa se inregistreze in scop TVA.
In privinta serviciilor, exista obligativitatea inregistrarii speciale in scopuri de tva in situatia in care achizitionati sau prestati servicii intracomunitare indiferent de plafon. Asadar in acest caz se pune problema inregistrarii speciale in scopuri de tva si raportarii prin D390 a comisioanelor facturate de furnizorii externi (detinatorul platformei online) si nu in ultimul rand a platii tva ului 19% pentru factura de prestari servicii acces platforma, gestiune comenzi etc. oferita de Amazon. In cazul in care achitati comisioane pentru intermediere vanzari stabilite procentual se pune problema retinerii impozitului pe veniturile nerezidentilor, declararii in D390 si in D207.
In varianta in care societatea vine prin Amazon SUA, societatea efectueaza achizitii de bunuri pe teritoriul Chinei si un import in SUA. Din punct de vedere al TVA niciuna dintre aceste operatiuni (achizitii si livrarile pe teritoriul SUA) nu este impozabila in Romania nefiind indeplinite conditiile de la art. 268 din Codul fiscal. Din punct de vedere al TVA locul acestor operatiuni nu se considera a fi in Romania.
Din punct de vedere al TVA societatea efectueaza achizitii de bunuri neimpozabile in Romania si livrari de bunuri neimpozabile intrucat marfurile nu intra pe teritoriul Romaniei. Societatea isi va indeplini eventualele obligatii pe teritoriul statelor unde desfasoara tranzactiile, conform legislatiei din statele respective.
Daca societatea nu este inregistrata in vreun fel in SUA, operatiunile fiind efectuate de la sediul activitatii economice din Romania, aceasta este obligata sa emita o factura catre fiecare beneficiar pentru livrarile de bunuri efectuate, conform art. 319 alin. (5) lit. c) din Codul fiscal. Factura poate fi emisa de Amazon, in numele si in contul societatii din Romania.
La depasirea plafonului de 300.000 lei prevazut la art. 310 din Codul fiscal societatea trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA.
Fiecare serviciu prestat de Amazon pentru care perrcepe o taxa/comision trebuie analizat din punct de vedere al TVA pentru a stabili obligatiile ce ii revin societatii din Romania.
Comisionul pentru intermediere si taxa pentru publicitate sunt aferente unor servicii pentru care locul prestarii, din punct de vedere al TVA, se stabileste la beneficiar conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal. Societatea din Romania efectueaza o achizitie de servicii care au locul prestarii in Romania pentru care este obligata la plata TVA in Romania conform art. 307 alin. (2) din Codul fiscal.
Intrucat societatea din Romania nu este inregistrara in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal aceasta va depune decontul special de TVA formular 301 si va efectua plata taxei la buget.Nu se declara in D390.
INTREBARE:
O firma platitoare de tva are domeniul de activitate comert online de produse cosmetice, efectuand comert online pe platforma Emag, dar si vanzare direct catre persoane fizice, care va necesita casa de marcat.
1. Cum este corect sa fie evidentiate marfurile? La pretul de vanzare cu amanuntul sau la pretul de achizitie?
2. In cazul modificarilor de pret este avantajos sa se tina evidenta la pret de achizitie pentru a evita inventarierea stocurilor?
3. Daca se opteaza pentru gestiunea cantitativ valorica trebuie gestiuni separate?
4. Care sunt monografiile contabile?
5. Daca se tine evidenta la pretul de achizitie, cum se intocmeste NIR-ul?
Atentie! Este in plina desfasurare cea mai ampla actiune de control fiscal la comerciantii online! Vezi AICI cum te poti proteja.
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 01 Oct 2022
Potrivit prevederilor OG 99/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare comert cu amanuntul/de detail este activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora.
Afisarea preturilor de vanzare este o conditie obligatorie impusa de art. 67 alin. (2) din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata potrivit caruia preturile de vanzare, preturile pe unitatea de masura si tarifele practicate se indica in mod vizibil, lizibil si fara echivoc prin marcare, etichetare si/sau afisare.
Potrivit prevederilor pct. 286 din OMFP 1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, in functie de specificul activitatii, pentru determinarea costului pot fi folosite metoda pretului cu amanuntul, in comertul cu amanuntul.
In cadrul comertului on line, evidenta poate fi tinuta atat prin metoda pretului cu amanuntul, cat si prin metoda identificarii specifice, a costului de achizitie.
1. In cadrul metodei pretului cu amanuntul NIR-urile se intocmesc cu mentionarea pretului de vanzare.
La modificarea pretului de vanzare este necesara inventarierea stocului fizic pentru care se modifica pretul.
2. In cadrul metodei cantitativ-valorice NIR-urile se fac mentionand doar pretul de achizitie. La modificarea pretului de vanzare nu este necesara inventarierea stocurilor.
Metoda global-valorica poate fi folosita doar in comertul cu amanuntul, cea cantitativ-valorica poate fi utilizata pentru orice tip de comert, inclusiv cel cu amanuntul.
Pentru comertul cu amanuntul nu este necesara existenta a doua gestiuni distincte dar in situatia in care se efectueaza atat comert cu amanuntul cat si comert en-gros exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda.
Aprovizionare marfa:
De la un furnizor intern
% = 401
371 Furnizori
Marfuri
4426
TVA deductibila
De la un furnizor intracomunitar:
371 = 401
Evidentierea TVA:
4426 = 4427
Inregistrare adaos comercial aferent in cadrul metodei pretului cu amanuntul:
371 = 378
371 = 4428
De regula transportul este efectuat prin curier sau posta, valoarea transportului fiind suportata de catre client sau de catre furnizor, in functie de valoarea comenzii si politica de vanzare a societatii.
Inregistrarea vanzarii marfurilor, pe baza facturii emise ce cuprinde si valoarea transportului daca acesta este in sarcina cumparatorului:
4111 = %
Clienti/ analitic A 707
Venituri din vanzarea marfurilor
708 - transport
Venituri din activitati diverse
4427
TVA colectata
Descarcarea de gestiune privind marfurile vandute:
% = 371
607 Marfuri - cost achizitie
Cheltuieli privind marfurile
378 - adaos comercial
Diferente de pret la marfuri
4428
TVA neexigibila
Sau in cazul evidentei la cost de achizitie:
607 = 371
Incasarea direct de la clientul final prin plata cu cardul:
5121 = 4111
Conturi la banci in lei Clienti
Decontare transport
Inregistrare factura de transport pentru serviciile prestate de la societatea de curierat:
624 = 401
Cheltuieli privind transportul Furnizori
Plata furnizorului de servicii de transport:
401 = 5121- valoarea transportului datorata curierului
Furnizori Conturi la banci in lei
In cazul in care clientul efectueaza plata numerar catre curier si acesta deconteaza valoarea incasata vanzatorului in cont colector
Potrivit art. 2 lit. h) din OuG 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se excepteaza de la obligatia incasarii prin bonuri fiscale incasarile efectuate din comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda.
Pentru vanzarea on line a produselor cu livrare prin posta sau curier si plata numerar nu se emite bonul fiscal, incasarea facand obiectul decontarii cu societatea de curierat.
Incasarea se realizeaza de catre curier care va emite chitanta in nume propriu al societatii de curierat.
Ulterior, sumele colectate in numele vanzatorului de catre curier vor fi virate acestuia in contul bancar specificat.
Emitere factura de decontare (optionala) catre societatea de transport):
461 = 4111 - suma de incasat
Debitori diversi Clienti/ analitic clienti
Incasare factura de decontare de la societatea de curierat:
5121 = 461
Conturi la banci in lei Debitori diversi
Vezi AICI alte cateva sute de MONOGRAFII CONTABILE alcatuite de specialisti in domeniu si ACTUALIZATE la zi >> Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile.