INTREBARE:
O societate este platitoare de TVA. Colecteaza deseuri si realizeaza comert cu ridicata al deseurilor. Care este regimul din punctul de vedere al TVA pentru colectarea nepericuloase si respectiv pentru comertul cu ridicata al deseurilor? Care este monografia contabila pentru colectarea deseurilor si pentru activitatea de comert cu ridicata al deseurilor? Care sunt obligatiile declarative catre stat pentru acest domeniu al deseurilor?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 22 Iun 2022
Aspecte fiscale
Taxa pe valoare adaugata
Pentru tratamentul fiscal din perspectiva TVA, a operatiunilor descrise de dumneavoastra, trebuie avute in vedere prevederile art.331 alin.1 lit.a) din Codul fiscal privind marurile de simplificare:
art. 331 (1) Prin exceptie de la prevederile art. 307 alin. (1), in cazul operatiunilor taxabile, persoana obligata la plata taxei este beneficiarul pentru operatiunile prevazute la alin. (2). Conditia obligatorie pentru aplicarea taxarii inverse este ca atat furnizorul, cat si beneficiarul sa fie inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316.
(2) Operatiunile pentru care se aplica taxarea inversa sunt:
a) livrarea urmatoarelor categorii de bunuri:
1. deseuri feroase si neferoase, de rebuturi feroase si neferoase, inclusiv produse semifinite rezultate din prelucrarea, fabricarea sau topirea acestora;
2. reziduuri si alte materiale reciclabile alcatuite din metale feroase si neferoase, aliajele acestora, zgura, cenusa si reziduuri industriale ce contin metale sau aliajele lor;
3. deseuri de materiale reciclabile si materiale reciclabile uzate constand in hartie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticla si sticla;
4. materialele prevazute la pct. 1 - 3 dupa prelucrarea/transformarea acestora prin operatiuni de curatare, polizare, selectie, taiere, fragmentare, presare sau turnare in lingouri, inclusiv a lingourilor de metale neferoase pentru obtinerea carora s-au adaugat alte elemente de aliere;
Punctul 109 alin.5 din Normele metodologice date in aplicarea art.331 alin.1 lit.a) din Codul fiscala, definesc notiunea de deseu, in intelesul acestor prevederi din Codul fiscal:
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si
parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manual de politici contabile - Stick USB
(5) In sensul art. 331 alin. (2) lit. a) pct. 1 si 3 din Codul fiscal, prin deseuri se inteleg si urmatoarele:
a) bunuri de natura activelor corporale fixe, care au in continut bunuri de natura celor prevazute la art. 331 alin. (2) lit. a) pct. 1 - 3 din Codul fiscal, care nu sunt casate de catre detinatorii acestora, ci sunt livrate ca atare catre alti operatori economici, care detin o autorizatie valabila de mediu pentru activitatea de dezmembrare si rezulta din prevederile contractuale ca activele corporale fixe sunt achizitionate in vederea dezmembrarii. O copie de pe autorizatia de mediu valabila se pune la dispozitia furnizorului pentru a justifica aplicarea taxarii inverse. In cazul bunurilor care urmeaza a fi achizitionate in cadrul unor licitatii, operatorii economici care detin autorizatie de mediu pentru activitatea de dezmembrare, daca intentioneaza sa achizitioneze activele corporale fixe in vederea dezmembrarii, vor prezenta pe langa o copie de pe autorizatia de mediu si o declaratie pe propria raspundere in acest sens. Aceste prevederi nu se aplica pentru livrarea unui corp funciar unic, astfel cum este prevazut la pct. 55 alin. (1), sau a unei constructii, situatie in care se aplica prevederile art. 292 alin. (2) lit. f) si, dupa caz, ale art. 292 alin. (3) din Codul fiscal, iar in cazul in care livrarea este taxabila prin efectul legii sau prin optiune, sunt aplicabile si prevederile art. 331 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal;
b) vehiculele scoase din uz livrate in vederea dezmembrarii catre operatorii economici care detin autorizatie de mediu emisa de autoritatile competente pentru protectia mediului, potrivit prevederilor legislatiei de protectie a mediului in vigoare, astfel cum sunt prevazuti in Legea nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor si a vehiculelor scoase din uz. O copie de pe autorizatia de mediu valabila se pune la dispozitia furnizorului pentru a justifica aplicarea taxarii inverse;
c) deseurile de echipamente electrice si electronice prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 5/2015 privind deseurile de echipamente electrice si electronice, in masura in care sunt livrate catre persoane autorizate pentru colectarea, tratarea si valorificarea in conditii de protectie a mediului a acestora si rezulta din prevederile contractuale ca deseurile de echipamente electrice si electronice sunt achizitionate in vederea tratarii si valorificarii sau reciclarii, exceptand pregatirea pentru reutilizare, conform art. 20 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 5/2015. In cazul bunurilor care urmeaza a fi achizitionate in cadrul unor licitatii de persoane autorizate pentru colectarea, tratarea si valorificarea in conditii de protectie a mediului, acestea prezinta pe langa o copie de pe autorizatia de mediu si o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca scopul achizitiei este acela de a trata si de a valorifica sau recicla, exceptand pregatirea pentru reutilizare, deseurile de echipamente electrice si electronice sau materialele si componentele acestora.
(6) In sensul art. 331 alin. (2) lit. a) pct. 4 din Codul fiscal, taxarea inversa se aplica doar pentru lingourile obtinute exclusiv din bunurile prevazute la art. 331 alin. (2) lit. a) pct. 1 si 2 din Codul fiscal, la care nu au fost adaugate alte elemente decat cele de aliere.
In concluzie, operatiunile de livrare a deseurilor, asa cum sunt definite de prevederile legale mai sus prezentate, sunt operatiuni taxabile, pentru care se aplica taxarea inversa, dava atat vanzatorul cat si cumparatorul sunt persoane inregistrate in scopuri de TVA conform art.316 din Codul fiscal.
Impozit pe venit
Potrivit art.62 lit.e) si f) din Codul fiscal, urmatoarele venituri realizate de persoanele fizice sunt neimpozabile:
e) veniturile realizate din valorificarea, prin centrele de colectare, a bunurilor mobile sub forma deseurilor care fac obiectul programelor nationale finantate din bugetul de stat sau din alte fonduri publice;
f) veniturile de orice fel, in bani sau in natura, primite la predarea deseurilor din patrimoniul personal;
Daca veniturile obtinute nu sunt rezultatul predarii de deseuri din patrimoniul personal si nici nu au fost realizate in cadrul unor programe nationale finantate de la buget sau din alte fonduri publice, atunci aceste venituri intra in categoria veniturilor din alte surse, impozabile, conform art.114, alin.2 lit.g):
g) veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati Agricole, silvicultura si pisciculture, pentru care sunt aplicabile prevederile cap.II Venituri din activitati independente si cap.VII Venituri din activitati Agricole, silvicultura si pisciculture;:
Conform precizarilor de la punctul 34 alin.2 din Normele metodologice date in aplicarea art.114 alin.2 lit.g) din Codul fiscal:
2) In veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, din drepturi de proprietate intelectuala, precum si venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II Venituri din activitati independente si cap. VII Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura din titlul IV al Codului fiscal.
Potrivit art.115 din Codul fiscal:
(1) Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut pentru veniturile prevazute la art. 114, cu exceptia veniturilor prevazute la art. 114 alin. (2) lit. l) si m).
(1 1) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) contribuabilii care obtin venituri din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g), care fac dovada inregistrarii fiscale pentru activitatea respectiva, potrivit legislatiei in materie, prin depunerea declaratiei pe propria raspundere, la platitorii de venituri, la momentul platii veniturilor.
( )
(2) Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final.
( )
(3) Impozitul astfel retinut se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Activitatea de colectare a deseurilor este reglementata de OUG nr. 92/2021 privind regimul deseurilor, modificata prin OUG 38/2022.
O obligatie specifica, pentru operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, priveste retinerea si plata contributiei de 2% catre Fondul de mediu conform OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.
ART. 9 - (1) Veniturile Fondului pentru mediu se constituie din:
a)*1) o contributie de 2% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor, obtinute de catre detinatorul deseurilor, persoana fizica sau juridica.
Sumele se retin la sursa de catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu;
( )
(5) Baza de calcul la care se aplica procentele prevazute la art. 9 alin. (1) lit. a), e), f) si j) reprezinta valoarea de vanzare, exclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta.
ART. 11 - (1) Sumele prevazute la art. 9 alin. (1) lit. a), b), e), f) si s) se declara si se platesc lunar de catre persoanele juridice si fizice care desfasoara activitatile respective, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a desfasurat activitatea.
(3) Declaratia se depune sau se transmite la Administratia Fondului, iar plata se realizeaza intr-un cont distinct deschis la trezorerie pe numele acesteia.
ART 12 - (3) Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitori a obligatiilor de plata prevazute la art. 9 alin. (1) se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Entitatile care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor autorizate potrivit legislatiei in vigoare privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile au obligatia sa calculeze, sa retina, sa declare si sa vireze la Fondul pentru mediu o contributie de 2% din veniturile realizate din vanzarea de deseuri metalice feroase si neferoase.
Aceasta contributie se retine prin stopaj, se declara si se vireaza la Fondul pentru mediu pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a desfasurat activitatea.
Vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase de catre generatorii deseurilor catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor se realizeaza pe baza de factura, cu evidentierea distincta a contributiei de 2% si cu retinerea acesteia.
Ca si monografie contabila avem urmatoarea propunere:
Cazul 1: in care se achizitioneaza deseuri de pe persoane juridice inregistrate in scopuri de TVA ( cu taxare inversa cf art 331 alin 2 Cod Fiscal )
Achizitionare deseuri de la unitatea detinatoare, conform factura:
371/3021 = 401
4426=4427
2. Contributie fond pentru mediu 2% prin stopaj la sursa:
401 = 447.X
Plata factura catre unitatea detinatoare de deseuri:
401 = 5121/5311 (valoarea facturii mai putin cei 2%)
Plata contributiei de 2% la Fondul pentru mediu (retinute la sursa de unitatea colectoare/valorificatoare de deseuri reciclabile):
447= 5121 (se vireaza cei 2% ) la fondul de mediu
Cazul 2: in care se achizitioneaza deseuri de la persoane fizice, din patrimoniul personal al acestora
Achizitionarea deseurilor de la persoana fizica detinatoare /vanzatoare, conform borderou de achizitie:
3021/371 = 462
Contributie fond pentru mediu 2% prin stopaj la sursa:
462 = 447.X
Plata sumelor cuvenite persoanei fizice, dupa retinerea contributiei de 2% la fondul pentru mediu:
462 = 5311/5121
Plata contributiei de 2% la Fondul pentru mediu ( retinute la sursa de unitatea colectoare/valorificatoare de deseuri reciclabile):
447.X= 5121
Cazul 3: in care se achizitioneaza deseuri de la persoane fizice ; deseurile nu sunt din patrimoniul personal al acestora
Achizitionarea deseurilor de la persoana fizica detinatoare /vanzatoare, conform borderou de achizitie:
3021/371 = 462
Contributie fond pentru mediu 2% prin stopaj la sursa:
462 = 447.X
Impozit pe venit din alte surse, retinut prin stopaj la sursa:
462 = 446.X
Plata sumelor cuvenite persoanei fizice, dupa retinerea contributiei de 2% la fondul pentru mediu:
462 = 5311/5121
Plata impozit retinut la sursa:
446.X = 5121
Plata contributiei de 2% la Fondul pentru mediu ( retinute la sursa de unitatea colectoare/valorificatoare de deseuri reciclabile):
447.X= 5121
Prelucrare deseuri:
6021 = 3021
345 = 711
Vanzarea deseurilor:
a) catre persoane inregistrate in scop de TVA:
4111 = 707/701
b) catre persoane neinregistrate in scop de TVA:
4111/461 = %
707
701 in cazul deseurilor care au fost prelucrate
4427
incasare facturi:
5121/5311 = 4111
contributia pentru fondul de mediu:
652 = 4111
Descarcarea de gestiune:
607 = 371
Sau:
711 = 345 in cazul prelucrarii
Contributia pentru fondul de mediu se declara lunar la Adminstratia Nationala a Fondului de mediu, cu respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Mediului nr. 572/2019 pentru depunerea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanta
Impozitul pe venit se declara prin Declaratia 100- Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat, lunar si prin declaratia 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit, pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator celui in care sumele au fost retinute, conform prevederilor art.132 alin.2 din Codul fiscal.
(2) Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii si asimilate salariilor, platitorilor de venituri din pensii, platitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, platitorilor de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, acestia avand obligatia depunerii Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.
Alte reglementari specifice:
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.