Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.
Monografie vanzare investitie in curs si vanzare teren
INTREBARE: X SRL (platitor de tva si de impozit pe profit) vinde lui Y SRL (platitor de tva si de impozit pe profit) un teren. Pe terenul respectiv X SRL a dorit sa dezvolte un proiect. Drept urmare a investit in studii geotehnice, de proiectare, a obtinut chiar si o autorizatie de construire, toate evidentiate in contul 231. Nu a reusit sa obtina finantare si nu a mai continuat proiectul. X detine terenul din anul 2000, iar investitia este facuta prin 2006.
Cand X vinde terenul poate considera suma din contul 231 drept cheltuiala deductibila?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 24 Apr 2024 Conform art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.
Cheltuielile cu investitiile respective sunt deductibile fiscal la calculul impozitului pe profit, atata timp cat se poate demonstra ca aceste cheltuieli au fost efectuate in scopul desfasurarii activitati economice, respectiv dezvoltarea unui proiect.
Pentru a evita o ajustare realizata de catre organele fiscale, desi nu vindeti catre o persoana afiliata, va recomand sa vindeti terenul la valoarea justa de piata in baza unui raport de evaluare intocmit de catre un evaluator autorizat.
Conform
art. 11 alin. (4) din codul fiscal:
(4) Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata. In cadrul unei tranzactii, al unui grup de tranzactii intre persoane afiliate, organele fiscale pot ajusta, in cazul in care principiul valorii de piata nu este respectat, sau pot estima, in cazul in care contribuabilul nu pune la dispozitia organului fiscal competent datele necesare pentru a stabili daca preturile de transfer practicate in situatia analizata respecta principiul valorii de piata, suma venitului sau a cheltuielii aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate pe baza nivelului tendintei centrale a pietei.
Terenul construibil este definit la art. 292 alin. (2) lit. f) pct. 1 din Codul fiscal, fiind obligatorie taxarea livrarii:
"(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:
f) livrarea de constructii/parti de constructii si a terenurilor pe care sunt construite, precum si a oricaror altor terenuri. Prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea de constructii noi, de parti de constructii noi sau de terenuri construibile. In sensul prezentului articol se definesc urmatoarele:
1. teren construibil reprezinta orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa constructii, conform legislatiei in vigoare;
2. constructie inseamna orice structura fixata in sau pe pamant;
3. livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii; "
Vanzarea terenului se va face prin
taxare inversa, conform art. 331 din Codul fiscal, deoarece ambele firme sunt platitoare de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal.
Prin aceasta nu se efectueaza nicio plata de TVA intre furnizorul si beneficiarul terenului, acesta din urma datorand, pentru operatiunile efectuate, taxa aferenta intrarilor si avand posibilitatea, in principiu, sa deduca respectiva taxa.
Aceasta modalitate de simplificare a platii taxei se realizeaza prin emiterea de facturi in care furnizorul nu inscrie taxa aferenta, aceasta fiind calculata de beneficiar si inregistrata atat ca taxa colectata,cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal.
Furnizorul are obligatia sa inscrie pe factura mentiunea taxare inversa.
Colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor.
Din punct de vedere contabil, beneficiarul inregistreaza in cursul perioadei fiscale in care taxa este exigibila suma taxei aferente in urmatoarea formula contabila: 4426 = 4427.
Deci, pentru operatiunile la care se aplica taxare inversa, colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor. La achizitia terenului cu taxare inversa se considera ca ati dedus tva, dar si vanzarea cu taxare inversa se considera livrare taxabila (nu scutita fara drept de deducere). Astfel, puteti exercita dreptul de deducere pentru imobilizarea in curs vanduta (considerata cladire noua conform punctului 55 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal) si nu aveti obligatia sa ajustati tva la vanzarea terenului cu investitii in curs.
Prin urmare, in opinia mea, tranzactia in cauza poate fi descompusa in doua operatiuni:
- Vanzare teren construibil operatiune taxabila, pentru care se aplica taxarea inversa;
- Vanzarea investitiei in curs (constand in autorizatii de construire, studii geotehnice, de proiectare) este o operatiune taxabila, pentru care nu se aplica taxarea inversa
Monografia contabila propusa: Vanzare teren in regim de taxare inversa:
4111 = 7583
Si:
6583 = 2111
Cedare/Vanzare, autorizatii de construire:
4111 = %
7583
4427
Si:
6583 = 231
Vezi AICI alte cateva sute de MONOGRAFII CONTABILE alcatuite de specialisti in domeniu si ACTUALIZATE la zi >> Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile.
Monografie contabila - Inregistrare investitii la spatiul inchiriat
INTREBARE: Cum inregistrez in contabilitate investitiile facute pe parcursul timpului la un spatiu inchiriat pe perioada nedeterminata?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 15 Mar 2024 La pct. 228 din Reglemenatrile contabile se precizeaza ca cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune, administrare sau alte contracte similare se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat, la imobilizari corporale sau drept cheltuieli in perioada in care au fost efectuate, in functie de beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate in legatura cu imobilizarile corporale proprii.
Entitatea stabileste prin politicile contabile criteriile in functie de care cheltuielile ulterioare efectuate in legatura cu imobilizarile corporale majoreaza valoarea acestora sau se evidentiaza in contul de profit si pierdere.
Ca regula generala, lucrarile de reparatii (intretinere) au drept scop asigurarea utilizarii continue a bunului iar lucrarile de investitii au ca efect imbunatatirea parametrilor tehnici initiali ai bunului.
Principalele inregistrari in evidenta contabila proprie a chiriasului privind cheltielile ulterioare pentru amenajarea sediului sunt diferite in functie de scopul si rezultatul efectuarii lucrarii.
Astfel de cheltuieli care se recunosc in perioada in care sunt realizate, fara a fi capitalizate in valoarea constructiei se refera la repararea instalatiei sanitare, inlocuirea unor componente cu altele care sa asigure aceeasi functionalitate, refacerea instalatiei electrice, inlocuire parchet, gresie, faianta, efectuare de zugraveli, vopsiri etc.
In aceasta situatie, aceste cheltuieli apreciez ca se vor inregistra in cheltuielile curente , respectiv in corelatie cu contul 611 Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile sau daca sunt efectuate cu o firma de specialitate in corelatiie cu contul 628 Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti.
Insa, daca sunt lucrari de modernizare, schimbare instalatii, modificare spatii etc., aceste se vor inregistra in investitii in curs de executie pe parcursul realizarii lucrarilor si la finalizare se vor inregistra in imobilizari corporale si se vor amortiza pe durata normala de functionare, potrivit Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, avand in vedere ca contractul este pe o perioada nedeterminata.
Inregistrari contabile inregistrari investitii
Ca si inregistrari, va recomand:
- achizitie materiale consumabile, prestari servicii si alte cheltuieli necesare modernizarii:
302=401 si consum 602=302
- servicii prestate de firme de specialitate:
628=401
Concomitent toate cheltuielile se capitalizeaza in active imobilizate. - inregistrarea investitiei in curs:
231 = 722
- receptionarea lucrarilor privind investitia si darea ei in folosinta:
212 = 231
6811 = 2812
Contract de comodat. Monografie investitii efectuate de catre societate
INTREBARE: Asociatul a incheiat la 01.01.2022 un contract de comodat cu firma sa pentru un spatiu care nu era terminat. Se mentioneaza in contract sa efectueze lucrari pe cheltuiala sa, in scopul de a aduce bunul primit la finisajele si forma necesara desfasurarii activitatii. Contractul este incheiat pe 10 ani.
La data de 20.07.2022 proprietarul si-a receptionat pe el persoana fizica acest imobil la o valoare 1.590.000 lei. Probabil atunci a inregistrat la primarie. Societatea a inregistrat in perioada 2020-2023 investitii in contul 231 suma de 650.000 lei. S-a dedus tva in aceasta perioada.
Din punct de vedere fiscal si contabil, ce implica aceste investitii? Cum inregistram in contabilitate aceasta investitie?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 07 Feb 2024 Conform art. 2146 din Codul civil, imprumutul de folosinta este contractul cu titlu gratuit prin care o parte, numita comodant, remite un bun mobil sau imobil celeilalte parti, numit comodatar, pentru a se folosi de acest bun, cu obligatia de a-l restitui dupa un anumit timp.
Articolul 2.148
Obligatia comodatarului
(2) Comodatarul nu poate folosi bunul imprumutat decat in conformitate cu destinatia acestuia determinata prin contract ori, in lipsa, dupa natura bunului.
Articolul 2.151
(1) Comodatarul suporta cheltuielile pe care le-a facut pentru a folosi bunul.
(2) Cu toate acestea, comodatarul are dreptul sa ii fie rambursate cheltuielile pentru lucrarile necesare asupra bunului care nu puteau fi prevazute la incheierea contractului, atunci cand comodantul, instiintat in prealabil, nu s-a opus efectuarii lor ori cand, din cauza urgentei lucrarilor, acesta nu a putut fi instiintat in timp util.
Lucrarile de renovare/reparatii/modernizari suportate de catre comodatar(societate) pentru spatiul luat in comodat reprezinta cheltuieli cu investitii sau cheltuieli curente de intretinere si reparatii, decizia fiind a societatii care le suporta.
Cheltuielile efectuate la mijloace fixe in scopul modernizarii acestora trebuie sa aiba urmatoarele efecte:
- sa imbunatateasca efectiv performantele mijlocului fix fata de parametrii functionali stabiliti initial;
- sa asigure obtinerea de venituri suplimentare fata de cele realizate cu mijloacele fixe initiale.
Obtinerea de beneficii se poate realiza fie direct prin cresterea veniturilor, fie indirect prin reducerea cheltuielilor de intretinere si functionare.
In cazul cladirilor, investitiile efectuate trebuie sa asigure protectia valorilor umane si materiale si imbunatatirea gradului de confort si ambient sau reabilitarea si modernizarea termica a acestora.
Dpdv contabil, Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 prevad:
228. Cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune, administrare sau alte contracte similare se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat, la imobilizari corporale sau drept cheltuieli in perioada in care au fost efectuate, in functie de beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate in legatura cu imobilizarile corporale proprii.
239.
(1) Amortizarea imobilizarilor corporale concesionate, inchiriate sau in locatie de gestiune se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea care le are in proprietate.
(2) Investitiile efectuate la imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune, administrare sau alte contracte similare se supun amortizarii pe durata contractului respectiv. La expirarea contractului, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractele incheiate, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor se efectueaza conform prezentelor reglementari.
Entitatea stabileste prin politicile contabile criteriile in functie de care cheltuielile ulterioare efectuate in legatura cu imobilizarile corporale majoreaza valoarea acestora sau se evidentiaza in contul de profit si pierdere.
In cazul in care ati considerat (corect dupa parerea mea) ca modernizarile efectuate reprezinta investitii, trebuie apreciat in ce masura modificarea efectuata contribuie la imbunatatirea parametrilor functionarii spatiului respectiv, caz in care aceasta se va inregistra in contabilitatea societatii care a efectuat cheltuielile.
Inregistrarile contabile sunt: 1. Achizitie materiale:
302x = 401
4426=401
2. Consum materiale:
602x = 302x
3. Servicii prestate de terti:
628 = 401
4. La finele lunii aceste cheltuieli se reiau pe venituri in functie de stadiul de executie al lucrarii:
231 = 722
5.La finalizarea investitiei, in opinia mea, se va considera un mijloc fix separat aceasta investitie, amortizabil pe perioada contractului:
212/a = 231
Faptul ca receptia a fost efectuata pe numele proprietarului comodant nu implica inregistari contabile in societate. Receptia lucrarilor efectuate in suma de 650.000 lei se va inregistra de catre societate prin evidentierea intr-un cont analitic pentru contul 212.
6. Amortizarea lunara (pe perioada contractului):
681 = 281x
7. La incetarea contractului si predarea spatiului:
281x = 212x
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal prevede:
Art. 28 - Amortizarea fiscala
(1) Cheltuielile aferente achizitionarii, producerii, construirii mijloacelor fixe amortizabile, precum si investitiile efectuate la acestea se recupereaza din punct de vedere fiscal prin deducerea amortizarii potrivit prevederilor prezentului articol.
(3) Sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile:
a) investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea.
In baza acestor prevederi, se poate interpreta ca spatiul preluat in comodat de la o persoana fizica este folosit in interesul desfasurarii activitatii si astfel, amortizarea investitiilor efectuate la spatiul utilizat in baza contractului de comodat este deductibila fiscal.
Citeste si:
Amortizarea fiscala: ce este, cum se aplica, intrebari frecvente In Normele metodologice, la pct. 26, se prevede ca:
In aplicarea prevederilor art. 28 alin. (12) lit. c) din Codul fiscal, amortizarea fiscala a cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, se calculeaza astfel:
a) pe baza perioadei initiale/duratei ramase din perioada initiala a contractului, indiferent daca acesta se prelungeste ulterior, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei initiale a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
b) pe baza perioadei prelungite/duratei ramase din perioada prelungita a contractului, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei prelungite a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
c) pe durata normala de functionare, potrivit optiunii contribuabilului, incepand cu luna urmatoare finalizarii investitiei, in cazul investitiilor ce pot fi identificate potrivit Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
Din punctul de vedere al TVA, potrivit art. 297 din Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul unor operatiuni taxabile.
Pentru a deduce TVA aferenta lucrarilor de amenajari/modernizari efectuate la un spatiu aflat in contract de comodat, trebuie sa analizati daca acesta este destinat utilizarii pentru operatiuni taxabile.
Art. 299 prevede ca pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319.
La finalul contractului, conform reglementarilor contabile, investitia trebuie cedata proprietarului, fie cu titlu oneros, la pretul pietei, caz in care se face cu colectare de TVA, fie, daca se face gratuit, atunci se procedeaza la ajustarea, in favoarea statului, a TVA-ului dedus pentru aceste investitii, potrivit art. 305 din Codul fiscal, lucrarile de investitii fiind considerate bunuri de capital si depasesc 20% din valoarea imobilului.
Asadar, dpdv al deducerii tva, trebuie sa se dovedeasca faptul ca spatiul respectiv la care s-au efectuat investitiile de 650.000 lei, este utilizat in scopul activitatii desfasurate de operatiuni taxabile.
Daca societatea este incadrata ca microintreprindere, venitul inregistrat in cont 722 nu intra in baza impozabila, asa cum prevede art.53, alin.1) al Codului fiscal.
Daca societatea este incadrata ca platitor de impozit pe profit, cheltuielile de amortizare a investitiei efectuate sunt deductibile dpdv fiscal, daca spatiul este utilizat in scopul activitatii economice.
Monografie aur investitii
INTREBARE: Compania inregistreaza venituri lunare in valoare de 100.000 lei. Cheltuielile lunare sunt in valoare de 70.000 lei. Lunar, cu diferenta de 30.000 lei, achizitioneaza aur de investitii.
La finalul anului fiscal, compania inregistreaza 360.000 lei in aur de investitii si cheltuieli de 840.000 lei.
1. Este considerata suma de 360.000 lei echivalenta in aur de investitii un profit?
2. Este impozitata suma aflata in aur de investitie?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 14 Apr 2024 Conform art. 19 din Codul fiscal, rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elemente similare veniturilor si cheltuielilor, potrivit normelor metodologice, precum si pierderile fiscale care se recupereaza in conformitate cu prevederile art. 31 .
Rezultatul fiscal pozitiv este profit impozabil, iar rezultatul fiscal negativ este pierdere fiscala.
- Achizitia aurului pentru investitii se evidentiaza:
508 Alte investitii pe termen scurt si creante asimilate = 401 Furnizori/461 Debitori diversi
- Vanzarea investitiilor pe termen scurt cu castig:
461 Debitori diversi = %
508 Alte titluri de plasament /501. Actiuni detinute la entitatile afiliate
7642 Castiguri din investitii pe termen scurt cedate
- Vanzarea investitiilor pe termen scurt in pierdere:
% = 508 Alte titluri de plasament / 501. Actiuni detinute la entitatile afiliate
461 Debitori diversi
6642 Pierderi din investitiile pe termen scurt cedate
Conform art. 14 din Codul fiscal:
Impozitul pe profit se aplica dupa cum urmeaza:
a) in cazul persoanelor juridice romane, al persoanelor juridice straine avand locul de exercitare a conducerii efective in Romania, precum si al persoanelor juridice cu sediul social in Romania, infiintate potrivit legislatiei europene, asupra profitului impozabil obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din strainatate;
Ca urmare a acestei prevederi generale, castigul realizat de societatea din Romania ca urmare a vanzarii unor titluri indiferent de loc: in Romania sau in strainatate se impoziteaza in Romania cu impozit pe profit.
Firmele platitoare de impozit pe profit platesc impozit 16% la baza impozabila adica diferenta dintre veniturile si cheltuielile financiare rezultate din tranzactionarea investitiilor pe termen scurt.
In concluzie, aurul de investitii poate fi intra in calculul rezultatului fiscal daca in urma tranzactionarii sale se obtin venituri sau cheltuieli, altfel reprezinta o investitie a societatii care urmeaza sa fie tranzactionata la un moment dat.
Daca suma de 360,000 lei echivalenta in aur de investitii este in fapt soldul contului 508, nu reprezinta un profit.
Castigul/pierderea din operatiuni cu aur de investitii, definit potrivit legii, reprezinta diferenta pozitiva/negativa dintre pretul de vanzare si valoarea fiscala, care include si costurile aferente tranzactiei.
La determinarea castigului net anual/pierderii nete anuale sunt luate in calcul si costurile aferente tranzactiilor care nu pot fi alocate direct fiecarei tranzactii.
Monografie investitii in criptomonede
INTREBARE: O firma cu cod special de TVA se ocupa cu prestari servicii in marketing.
As avea posibilitatea de a investii in criptomonede pe firma? Este posibil? Cum functioneaza acesta in contabilitate?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 05 Feb 2024 Monedele virtuale si activitatea de tranzactionare a acestora nu sunt reglementate in vreun fel de OMFP 1802/2014. Exista reglementare legala doar pentru persoane fizice.
Nu exista o varianta oficiala de monografie contabila, reglementata expres. Puteti sa evidentiati investitiile pe termen scurt cu ajutorul contului 508 "Alte investitii pe termen scurt si creante asimilate", sau cu ajutorul contului 265 Alte titluri imobilizate, investitiile pe termen lung.
Daca moneda respectiva o utilizati in scopul achitiei de bunuri sau servicii, puteti adapta o monografie contabila utilizand contul 5328 Alte valori in corespondenta cu 512x.
Cu ajutorul acestui cont (508) se tine evidenta depozitelor bancare pe termen scurt a altor investitii pe termen scurt si creante asimilate, cumparate.
Inregistrari contabile investitii in criptoactive
Ca si inregistrari contabile, va propun:
- Plasarea ordinului de achizitie valori mobiliare:
508X = 509X
- Achitarea sumelor datorate:
509X = 512X
- Vanzarea valorilor mobiliare in castig (pret de vanzare > pret achizitie):
461 = % 508X,7642
- Vanzarea valorilor mobiliare in pierdere (pret de vanzare < pret achizitie):
%461,6642 = 508X
Nu exista obligatii declarative speciale. .
Firmele platitoare de impozit pe profit platesc impozit 16% la baza impozabila .
Singura particularitate ar fi in a demonstra cu documente justificative conform OMFP 2634/2015 care ar fi cheltuielile pentru veniturile realizate din tranzactionarea de moneda virtuala.
Aici s-ar incadra depunerile in contul platformei, informatii oferite de platforma cu privire la unitatile de moneda achizitionate, retragerile de numerar intr-un cont bancar oficial. Asadar trebuie sa colectati documente oferite de platforma, o fisa de portofoliu pentru tranzactii si costurile din spatele acestor retrageri, pentru a se putea concluziona oficial care ar fi rezultatul tranzactiilor la finalul fiecarui trimestru la care se datoreaza impozit profit 16%.
Vezi AICI alte cateva sute de MONOGRAFII CONTABILE alcatuite de specialisti in domeniu si ACTUALIZATE la zi >> Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile.