Un proiect Editorial realizat de
Rentrop&Straton

Un proiect Editorial realizat de Rentrop&Straton



Monografii Contabile Rezolvate

Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante Monografie contabila brutarie/panificatie Monografie prestari servicii intracomunitare Monografii contabile sponsorizari: spete utile Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor Monografie concedii medicale: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont Monografie contabila provizioane Monografie contabila subventii nerambursabile Monografie contabila imprumut intre societati Monografie contabila lichidare societate Monografie contabila garantii furnizori Monografie contabila asociatie non profit Monografie contabila vanzare mijloc fix amortizat / neamortizat Monografie contabila bacsis: detalii legislative si studiu de caz Monografie contabila obiecte de inventar Monografie contabila vanzare autoturism Monografie ONG: inregistrarea in contabilitate a activitatilor unui ONG Monografie dividende interimare Exemple inregistrari contabile institutii publice Monografie contabila rezerva legala Monografie contabila leasing financiar Monografie contabila SGR (Sistemul Garantie Returnare) conform HG 1074/2021 Monografie stocuri la dispozitia clientului Monografie prestari servicii merchandising Monografie inregistrare capital social firma nou infiintata Monografie donatie Monografie deducere casa de marcat Monografie contabila expropriere teren pentru cauze de utilitate publica Monografie contabilitate de gestiune Monografie contabila slot machine. Asocieri jocuri de noroc Monografie contabila sistem alarma Monografie contabila servicii dezvoltare software din Argentina Monografie contabila scoala. Servire masa gradinita, scoala si after-school Monografie contabila reducere pret marfa Monografie contabila profit. Compensatie combustibil Monografie contabila productie restaurant. Facilitati taxe salariale Monografie contabila prestari servicii IT Monografie contabila prestari servicii constructii Monografii contabile PFA: studii de caz Monografie contabila microgrant 2000 euro Monografie contabila reduceri de pret magazin online Monografie contabila infiintare SRL. Documente pentru infiintare societati. Refacturare cheltuieli Monografie contabila fonduri europene societati comerciale Monografie contabila firma constructii Monografie contabila editura carte. Editare si vanzare carti Monografie contabila domeniu web Monografie contabila discount transport Monografie contabila cursuri formare profesionala. Studii MBA - Universitate din Austria Monografie contabila comert. Colectare si comercializare deseuri Monografie contabila bugetara. Proiect finantat din FEDR Monografie contabila biserica. Sponsorizare si servicii efectuate catre o biserica Monografie contabila bancara. Depozite si comisioane bancare in valuta Monografie contabila aranjamente florale. TVA deductibila pentru cheltuieli de protocol Monografie achizitii intracomunitare. Platitor de TVA trimestrial Achizitie casa de marcat monografie Monografie TVA la incasare. Lipsa la inventar. Gestiune cu amanuntul Monografie TVA de recuperat prescris Monografie TVA. Vanzare duplexuri Monografie restaurant Monografie rambursare TVA. Diferente TVA respinsa la rambursare Monografie impozit pe profit Monografie drepturi de autor Monografie contabila vanzare marfa cu predare ulterioara Monografie contabila TVA. Vanzare casa si teren aferent Monografie contabila creditare firma Monografie contabila credit IFN Monografie contabila aparate cafea Monografie contabila agricultura. Furaje din productie proprie Monografie casa de marcat scoala de soferi Monografie contabila pentru impozit nerezidenti Categorii de ordonatori de credite. Raportare angajamente bugetare Monografie taxare inversa vanzare cladire Monografie diurna. Mod de calcul diurna Monografie contabila prestari servicii de curierat in numele altei societati Monografie contabila infiintare firma. Infiintarea unei societati de tip holding Monografie contabila fonduri europene nerambursabile Monografie contabila comert online Monografie cadouri angajati. Bunuri acordate cu ocazia aniversarii infiintarii societatii Monografie contabila achizitie intracomunitara neplatitor de TVA. Licenta prestator din stat tert Contul 3028 monografie. Import marfuri si mostre incadrate la marfuri Monografie contabila bar restaurant Monografie contabila licenta Windows si programe informatice Monografie contabila constructii Monografie contabila vanzare cladire IN REGIM DE TAXARE INVERSA Monografie contabila salarii agricultura Monografie contabila productie Cheltuieli de protocol HORECA. Autofactura - monografie Monografie contabila linie de credit. Credit neutilizat Monografie contabila BOLT/ UBER - servicii de transport alternativ Inregistrare contabila factura Glovo

Monografii contabile PFA: studii de caz

Persoana Fizica Autorizata (PFA) reprezinta o forma juridica simpla, accesibila in special pentru profesionistii independenti si antreprenorii care doresc sa-si desfasoare activitatea intr-un cadru legal, fara complexitatea unei societati comerciale. Aceasta forma de organizare este potrivita pentru o gama larga de activitati, de la servicii profesionale si creative pana la comert si prestari servicii la scara mica.

PFA-ul ofera avantaje semnificative in gestionarea veniturilor si cheltuielilor, insa implica si anumite responsabilitati fiscale si de raportare.  In acest articol vom atinge cateva aspecte fiscale esentiale ale functionarii PFA si vom prezenta monografii contabile relevante pentru situatii frecvent intalnite in activitatea unui PFA. 

PFA - catering. Monografii contabile. Obligatii declarative

INTREBARE:

O PFA doreste sa inceapa o activitate de catering si una de dare in chirie de corturi si mobilier pentru evenimente festive (nunti etc). Va rog sa-mi trimiteti o monografie contabila pentru aceste activitati si sa-mi spuneti ce obligatii declarative si de plata va avea PFA, avand in vedere ca sistemul de impozitare este cel "la real". 

Citeste si: Norma de venit: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplica

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 09 Sep 2024 

Monografia contabila pentru cele doua activitati este urmatoarea:

1. Activitatea de catering:


411 = 7015 -contravaloarea bunurilor livrate din productia proprie;
345 = 711 - productia de bunuri alimentare la pret prestabilit;
711 = 345 - descarcarea productiei vandute

2. Activitatea de inchiriere bunuri mobile(corturi, mobilier etc.)

411 = 706 - contravaloare chirie bunuri facturata;

Obligatiile declarative pentu un PFA neplatitor TVA, pot fi:

  • D112 pentru cazul in care sunt contracte de munca;
  • Declaratia unica anticipata, se depune in termen de 30 zile de la inceperea activitatii sau pana la data de 25 mai a anului in curs, pentru cei care au desfasurat activitate in anul precedent;
  • Declaratia unica definitiva, se depune pana la data de 25 mai a anului urmator celui de declarare a veniturilor; 


CADRUL LEGAL - Codul Fiscal

ART. 69 ind 3 - Impozitarea venitului net anual din activitati independente
Venitul net anual din activitati independente determinat in sistem real pe baza datelor din contabilitate se impoziteaza potrivit prevederilor cap. XI - Venitul net anual impozabil.

ART. 120 - Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate
(1) Contribuabilii, care desfasoara activitate, in cursul anului fiscal, in mod individual sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica, sunt obligati sa depuna la organul fiscal competent declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru venitul estimat a se realiza in fiecare an fiscal, indiferent daca in anul fiscal anterior au inregistrat pierderi, pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an. Fac exceptie contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se retine la sursa

(2) Contribuabilii, care incep o activitate in cursul anului fiscal sunt obligati sa depuna declaratia prevazuta la alin. (1) in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului. Fac exceptie contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se percepe prin retinere la sursa.

ART. 122 - Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul I. Date privind veniturile realizate
(1) Contribuabilii care realizeaza, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala, din cedarea folosintei bunurilor, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, determinate in sistem real, au obligatia de a depune declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai, inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor in vederea definitivarii impozitului anual pe venit. Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice se completeaza pentru fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit. Pentru veniturile realizate intr-o forma de asociere, venitul declarat va fi venitul net/pierderea distribuita din asociere.
 

Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala. 

Monografie PFA: decontare servicii turistice

INTREBARE:

O PFA cu 2 salariati este neplatitoare de TVA. Un salariat pleaca in concediu de odihna la un hotel. Achita o factura de avans cu cardul propriu, iar la finalul sejurului achita factura de diferenta, tot cu cardul propriu.Pentru decontarea celor doua facturi, este necesar ca acestea sa fie transmise de hotel prin e-Factura, avand in vedere ca este o relatie B2C? Care este monografia contabila? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 06 Sep 2024 

Daca factura este pe numele societatii in mod normal factura trebuia trimisa prin SPV.

Daca factura era emisa pe numele salariatului B2C , firma respectiva ar fi avut obligatia sa trimita factura prin SPV doar daca era achitata cu vouchere de vacanta.

In situatia in care pentru incasarea contravalorii serviciului prestat catre un turist persoana fizica, societatea indeplineste conditia de acceptare a voucherelor de vacanta si accepta acest substitut de numerar, societatea este obligata sa emita factura in sistemul RO e-factura, chiar daca:

  • nu este agentie de turism;
  • turistul/clientul nu solicita factura.

Temei legal: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare.

Serviciile turistice in suma de un castig salarial mediu brut in anul 2024 impreuna cu alte posibile avantaje salariale nu pot depasi 33% din salariu de baza al salariatului.

Conform Legii nr.422/2023, castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2024 este de 7.567 lei.

In 2024 analiza se face prin prisma urmatoarelor plafoane:
 

  • plafon 1: castigul salarial mediu brut (in 2024 este 7.567 lei)
  • plafon 2: 33% din salariu de baza brut al salariatului.

In situatia in care factura este emisa pe numele angajatului, salariatul trebuie sa prezinte documente justificative pentru suma primita de la angajator, din care sa reiasa ca este vorba de servicii turistice de care a beneficiat el insusi si cei din familia sa, pe perioada cat a fost in concediu de odihna.

Angajatul va intocmi un decont de cheltuieli, la care se anexeaza documentele doveditoare (facturi cazare hotel, facturi agentia de turism, bilete/facturi de transport etc., emise pe numele salariatului solicitant), iar angajatorul va plati contravaloarea serviciilor pe baza documentelor prezentate, insa in limita prevazuta de lege.

Contravaloarea serviciilor turistice trebuie sa fie prevazuta in contractul colectiv/individual de munca ori in regulamentul intern. Prin urmare, intr-unul dintre aceste documente trebuie sa se reglementeze decontarea serviciilor turistice in perioada concediului de odihna reprezentand transportul la si de la locul unde salariatul beneficiaza de servicii turistice, cazare, masa.

Suma reprezentand servicii turistice trebuie sa fie decontata numai pentru perioada concediului de odihna, cu cerere aprobata de conducere.

1. Monografie PFA - inregistrare factura cu serviciile turistice:

6458 = 542 cu suma integrala
542 = 5121/5311

2. Monografie contabila PFA- inregistrare contravaloare avantaj daca e cazul:

4282=7588

3. Monografie recunoasterea cheltuielilor cu avantaje salariale:

6421=421

4. Monografie PFA- retinerea contributiilor sociale si a contributiilor sociale:

421 = % 4315, 4316, 444

5. Monografie retinerea avantajului acordat:

421 = 4282 

Monografie contabila PFA – servicii, locul prestarii si declaratii 

INTREBARE:

O PFA din Romania, platitoare de tva, presteaza servicii (servicii de intermedieri cu echipamente de lucru) pentru o firma din Italia, platitoare de tva - servicii de intermedieri cu echipamente de lucru. Se prezinta la firme din Romania sau in UE unde prezinta si cauta clientii in vederea vanzarii acestor echipamente. In contract este stipulat ca societatea din Italia suporta cheltuieli de transport, telefon, combustibil si mese servite care sunt facturate pe aceeasi factura cu comison pentru aceste servicii.

Va rog monografie contabila, D300, D390 si ce documente trebuie intocmite pentru inregistrarea cheltuielilor? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 17 Apr 2024 

Atat cheltuielile efectuate cat si comisionul pe care le facturati, se recunosc ca venituri cu urmatoarea monografie contabila: 411 = 704.

Serviciile descrise sunt considerate a fi prestate la sediul prestatorului, respectiv in Romania.

In cazul in care beneficiarul din Italia va livreaza un cod valid de TVA, se poate aplica taxarea inversa, utilizand urmatoarea monografie:
4426 = 4427.

Daca codul livrat nu este valid, va trebui sa facturati serviciile cu TVA:
411 = %
704
4427.

Operatiunile se declara in D300 si D390 doar in cazul in care codul de TVA livrat este valid.
In cazul in care codul nu este valid si se factureaza cu TVA, operatiunea se declara in D394.

Documentele considerate justificative din punct de vedere fiscal, sunt factura fiscala si factura fiscala simplificata(bonul fiscal).

Insa, din punct de vedere contabil, operatiunile financiar contabile se probeaza cu orice document in care se consemneaza operatiunea.

In concluzie, pentru a justifica cheltuielile de transport, telefon, mese, combustibil va trebui sa obtineti facturi fiscale, facturi simplificate sau bonuri fiscale de la prestatorii acestor servicii sau livratorii de combustibil.
_______________________________________
CADRUL LEGAL
Codul fiscal

ART. 278 - Locul prestarii de servicii

(3) Locul de prestare a serviciilor catre o persoana neimpozabila este locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt prestate de la un sediu fix al prestatorului, aflat in alt loc decat locul in care persoana impozabila si-a stabilit sediul activitatii economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde prestatorul isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuit

Ordinul 1802 / 2014

Pct.314
(2) In conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.(3) Din punct de vedere contabil, efectuarea operatiunii economico-financiare este probata de orice document in care se consemneaza aceasta. 

Aspecte contabile si monografii PFA din domeniul tehnicii dentare

INTREBARE:

Va rog mult sa ma ajutati cu o monografie completa pentru o PFA tehnician dentar. Ce tip de gestiune ar trebui sa aiba, ce documente ar trebui sa utilizeze, daca mai sunt alte particularitati. Sunt scutiti de tva la atingerea plafonului de 300.000 lei. 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 06 Mar 2024 

In opinia mea, monografia aferenta cazului prezentat este cea aferenta productiei.

Practic tehnicianul fabrica lucrari si proteze dentare din materialele cumparate de la furnizorii de profil. In scopul fabricarii protezelor consuma manopera, energie electrica, apa , inchiariaza un spatiu sau aparatura, are in dotare aparatura pe care o amortizeaza.

Ca metoda de calcul a costului de productie, avand in vedere productia specializata de produse pentru cabinetele dentare consider ca se utilizeaza metoda pe comenzi.
 
Obiectul calculatiei il constituie comanda de productie, lansata pentru o anumita cantitate de produs. Se utilizeaza pentru productii individuale sau de serie mica, unde produsul final rezulta prin asamblarea unor parti componente.
 
In costul de productie al protezelor dentare vor intra:

1. Cheltuieli directe

  • Materii prime consumate
  • Materiale
  • Manopera (in functie de numarul orelor si de tariful orar)

2. Cheltuieli indirecte
 
Amortizari se repartizeaza asupra produselor in functie de anumiti parametri determinati de exemplu proportional cu costurile directe

Monografia PFA de mai jos este valabila doar daca ati optat pentru inregistrari din contabilitatea financiara conform OMFP 170/2015, art.4, alin (1).
 

  • Inregistrare consum materii prime:


       601 = 301
       Cheltuieli cu materiile prime Materii prime
 

  • Inregistrare consum materiale:

      6021 = 3021
 

  • Cheltuieli cu manopera:

      641 = 421
      Cheltuieli cu salariile personalului Personal-salarii datorate
 

  • Contributia asiguratorie de munca:

      646 = 436
 

  • Si retinerile aferente:

      421 = %
      4315
      4316
      444
 

  • Inregistrarea amortizarii aferente:

      6811 = 2812/2813
     Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor
 

  • Darea in folosinta a obiectelor de inventar:

      603 = 303
      Cheltuieli privind materialele Materiale de natura obiectelor de inventar 
 

  • Inregistrarea produselor finite obtinute:

      345 = 711
 

  • Vanzarea acestora catre cabinete:

      411 = 7011
 

  • Descarcarea din gestiune:

       711 = 345

In ceea ce priveste metoda de gestiune, recomand metoda IDS sau FIFO in functie de materialele folosite.

In cazul in care tineti contabilitatea in partida simpla veti completa registrul de incasari si plati , registrul inventar si fisele de operatiuni diverse in care veti prezenta amortizarea fiecarui mijloc fix.

Veti inregistra in registrul de incasari si plati platile pentru materiale, utilitati, salarii, servicii iar la incasari veti inregistra incasarile de la cabinete.

In opinia mea, chiar daca realizati evidenta contabila in partida simpla, pentru protezele dentare realizate trebuie sa aveti necesarul de materiale evidentiat in bonuri de consum aferente comenzilor date de pacientii cabinetelor.

De asemnea puteti utiliza o fisa de produs in care veti evidentia consumul de materiale, manopera, utilitati, cota de amortizare.

Bonul de consum se va intocmi avand in vedere normele de consum din fisa de produs.

Toate aceste documente sunt necesare pentru a justifica platile pentru materiale, utilitati, servicii, manopera care sunt deductibile la calculul venitului net.

PFA-ul nu trebuie sa se inscrie ca platitor de TVA deoarece acesta presteaza servicii si livreaza bunuri scutite de TVA conform art. 292 alin (2) din codul fiscal.

Tranzactiile efectuate de catre acesta nu intra in calculul plafonului de TVA conform art. 310 alin. (2) din codul fiscal.
 

Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.