Un proiect Editorial realizat de
Rentrop&Straton

Un proiect Editorial realizat de Rentrop&Straton



Monografii Contabile Rezolvate

Monografie contabila privind depozitarea cerealelor Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante Monografie contabila brutarie/panificatie Monografie prestari servicii intracomunitare Monografii contabile sponsorizare 2024: spete utile Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor Monografie concedii medicale 2024: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont Monografie contabila provizioane Monografie contabila subventii nerambursabile Monografie contabila imprumut intre societati Monografie contabila lichidare societate Monografie contabila garantii furnizori Monografie contabila asociatie non profit Monografie contabila vanzare mijloc fix amortizat / neamortizat Monografie contabila bacsis: detalii legislative si studiu de caz Monografie contabila obiecte de inventar Monografie contabila vanzare autoturism Monografie ONG: inregistrarea in contabilitate a activitatilor unui ONG Monografii dividende interimare: aspecte contabile si studii de caz Exemple inregistrari contabile institutii publice Monografie contabila rezerva legala Monografie contabila leasing financiar Monografie contabila SGR (Sistemul Garantie Returnare) conform HG 1074/2021 Monografie stocuri la dispozitia clientului Monografie prestari servicii merchandising Monografie inregistrare capital social firma nou infiintata Monografie donatie Monografie deducere casa de marcat Monografie contabila expropriere teren pentru cauze de utilitate publica Monografie contabilitate de gestiune Monografie contabila slot machine. Asocieri jocuri de noroc Monografie contabila sistem alarma Monografie contabila servicii dezvoltare software din Argentina Monografie contabila scoala. Servire masa gradinita, scoala si after-school Monografie contabila reducere pret marfa Monografie contabila profit. Compensatie combustibil Monografie contabila productie restaurant. Facilitati taxe salariale Monografie contabila prestari servicii IT Monografie contabila prestari servicii constructii Monografii contabile PFA: studii de caz Monografie contabila microgrant 2000 euro Monografie contabila reduceri de pret magazin online Monografie contabila infiintare SRL. Documente pentru infiintare societati. Refacturare cheltuieli Monografie contabila fonduri europene societati comerciale Monografie contabila firma constructii Monografie contabila editura carte. Editare si vanzare carti Monografie contabila domeniu web Monografie contabila discount transport Monografie contabila cursuri formare profesionala. Studii MBA - Universitate din Austria Monografie contabila comert. Colectare si comercializare deseuri Monografie contabila bugetara. Proiect finantat din FEDR Monografie contabila biserica. Sponsorizare si servicii efectuate catre o biserica Monografie contabila bancara. Depozite si comisioane bancare in valuta Monografie contabila aranjamente florale. TVA deductibila pentru cheltuieli de protocol Monografie achizitii intracomunitare. Platitor de TVA trimestrial Achizitie casa de marcat monografie Monografie TVA la incasare. Lipsa la inventar. Gestiune cu amanuntul Monografie TVA de recuperat prescris Monografie TVA. Vanzare duplexuri Monografie restaurant Monografie rambursare TVA. Diferente TVA respinsa la rambursare Monografie impozit pe profit Monografie drepturi de autor Monografie contabila vanzare marfa cu predare ulterioara Monografie contabila TVA. Vanzare casa si teren aferent Monografie contabila creditare firma Monografie contabila credit IFN Monografie contabila aparate cafea Monografie contabila agricultura. Furaje din productie proprie Monografie casa de marcat scoala de soferi Monografie contabila pentru impozit nerezidenti Categorii de ordonatori de credite. Raportare angajamente bugetare Monografie taxare inversa vanzare cladire Monografie diurna. Mod de calcul diurna Monografie contabila prestari servicii de curierat in numele altei societati Monografie contabila infiintare firma. Infiintarea unei societati de tip holding Monografie contabila fonduri europene nerambursabile Monografie contabila comert online Monografie cadouri angajati. Bunuri acordate cu ocazia aniversarii infiintarii societatii Monografie contabila achizitie intracomunitara neplatitor de TVA. Licenta prestator din stat tert Contul 3028 monografie. Import marfuri si mostre incadrate la marfuri Monografie contabila bar restaurant Monografie contabila licenta Windows si programe informatice Monografie contabila constructii Monografie contabila vanzare cladire IN REGIM DE TAXARE INVERSA Monografie contabila salarii agricultura Monografie contabila productie Cheltuieli de protocol HORECA. Autofactura - monografie Monografie contabila linie de credit. Credit neutilizat Monografie contabila BOLT/ UBER - servicii de transport alternativ Inregistrare contabila factura Glovo

Monografie contabila prestari servicii constructii

Prestarile de servicii in domeniul constructiilor implica inregistrari contabile diverse, in functie de situatia specifica intalnita. In acest articol, va prezentam mai multe aspecte fiscale si monografii contabile cu privire la facturarea prestarilor de servicii, regimul TVA si impozitele aplicabile pentru anumite activitati in constructii, dar si alte studii de caz utile.

Prestari servicii constructii - aspecte fiscale

In cele ce urmeaza vom aduce lamuriri cu privire la anumite aspecte fiscale des intalnite in activitatea de prestari servicii in constructii.

Servicii constructii prestate in Romania pentru client din Franta - regim TVA

INTREBARE:

Firma platitoare de TVA , cu obiect de activitate constructii civile incheie cu un client persoana juridica platitor de TVA din Franta un contract pentru turnarea unei platforme betonate, in Romania. Factura spre client se va intocmi cu TVA de 19%, avand in vedere faptul ca lucrarea se executa pe teritoriul Romaniei sau se va aplica taxare inversa?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 11 Iun 2024

In cazul de fata sunt aplicabile prevederile art. 278 alin. (4) din Codul fiscal.

Firma din Romania presteaza servicii legate de bunuri imobile care au locul prestarii in Romania.

4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:

a) locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de experti si agenti imobiliari, de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping, de acordare de drepturi de utilizare a bunurilor imobile, pentru servicii de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti si de societatile care asigura supravegherea pe santier


Avand in vedere prevederile legale de mai sus, factura se va intocmi cu TVA de 19%. Nu se aplica taxarea inversa deoarece acest mecanism se aplica doar in cazul in care furnizorul din Franta ar emite o factura catre dvs, ca firma din Romania, conform art. 307 alin. (2) sau (6) din Codul fiscal.

Se declara in D300 la rd.9 si in D394 in cartusul E.

Nu se declara in D390 conform pct.16, alin. (1) din normele date in aplicarea art. 278 din Codul fiscal.

Impozit pentru activitatea de constructii din Germania

INTREBARE:

Societate care presteaza servicii de construcii in Germania (fara formulare A1) i se retine un impozit de 15% din factura emisa. In Romania este scutit de impozitul de 3%?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 10 Iun 2024

Conform reglementarilor fiscale germane, partenerul german retine un impozit de 15% din valoarea facturii pentru serviciile de constructii. Aceasta este o practica obisnuita pentru a asigura plata impozitelor datorate de companiile straine care presteaza servicii in Germania.

Partenerul german va retine si va vira statului german un impozit de 15% din valoarea facturii ca „impozit retinut in domeniul constructiilor” conform reglementarilor fiscale germane.

In Romania o societate datoreaza impozit pe profit pentru activitatile desfasurate atat in Romania cat si in strainatate. Conform art. 14 din Codul fiscal impozitul pe profit se datoreaza asupra profitului impozabil obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din strainatate.

Pentru impozitul pe profit platit in Germania, in Romania beneficiaza de credit fiscal in conditiile prevazute la art. 39 din Codul fiscal. Creditul acordat pentru impozitele platite unui stat strain intr-un an fiscal nu poate depasi impozitul pe profit, calculat prin aplicarea cotei de impozit pe profit de 16% la profitul impozabil obtinut in statul strain, determinat in conformitate cu regulile prevazute in Titlul II din Codul fiscal. Creditul se acorda din impozitul pe profit calculat pentru anul in care impozitul a fost platit statului strain, daca se prezinta documentatia corespunzatoare, conform prevederilor legale, care atesta plata impozitului in strainatate.

Daca societatii romanesti i se retine un impozit pentru activitatea din constructii in Germania, nefiind impozit pe profit  nu se poate pune problema creditului fiscal in Romania pentru a evita dubla impunere, in conformitate cu Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Germania.

Daca se aplica regimul de impozitare a veniturilor microintreprinderilor, cazul dvs., veniturile din prestarea de servicii in afara Romaniei oricum nu sunt scutite de impozitul de 3%.

Monografii contabile prestari servicii in constructii

Iata mai jos 2 spete utile de monografii contabile pentru facturarea prestarilor de servicii in constructii. 

Facturare servicii constructii persoane fizice UE

INTREBARE:

O SRL platitoare de tva in Romania factureaza prestari servicii constructii catre persoane fizice UE.

Cum se emite factura din punctul de vedere al tva? Cum se completeaza d300 si d390?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 19 Mai 2024

In ceea ce priveste facturarea serviciilor de constructii catre persoanele fizice, serviciile de constructii figurand la exceptia de la alin. (4), litera a) a art. 278:

(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:
locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile ( )

Pentru ca prestati un serviciu cu locul prestarii acolo unde este santierul, trebuie sa va inregistrati in scopuri de TVA in tara UE si sa facturati cu TVA de acolo.

Un reprezentant fiscal va va depune in tara respectiva toate declaratiile referitoare la TVA. Avand un cod de inregistrare in scopuri de TVA, veti putea deduce TVA de pe facturile de achizitii din statul UE si veti intocmi facturi catre clienti cu TVA din tara respectiva situate in UE. Dreptul de deducere se va exercita prin Decontul de TVA depus in statul UE.

Dupa deschiderea unui reprezentant fiscal in Franta monografia va fi:

Achizitii:
% 6xx,3XX,446.TVA deductibil = 401

Vanzare servicii constructii:
411 = % 704,446.TVA colectat

Regularizare tva:
446.TVA colectat = 446.TVA deductibil

Daca rezulta tva de plata il veti vira la buget, similar procedurii din Romania.

Prin urmare nu veti folosi conturi de tva si analitice la contul 446.

Asociere in participatiune constructii

INTREBARE:

Societatea XX castiga un contract de prestari servivii constructii cu societatea YY, lider asociere in societatea YY, procent lucrari societatea XX 40.87%, societatea YY 55% si societatea ZZ proiectare 4,13%. Se constituie GBE 0,5% din valoarea contractului la 5 zile de la semnarea prin depunerea individuala a sumei aferente procentajului de asociere, intr-un cont de trezorerie 0000 deschis de societatea Y in numele asocierii. Societatea Y va factura in numele asocierii catre beneficiar.

Va rugam sa ne transmiteti care ar fi regimul contabil pentru societatea XX atunci cand societatea YY emite factura de situatie de lucrari in valoare de 1.000.000 lei, inclusiv pentru GBE, pe care beneficiarul o opreste in numele asocierii. La fiecare factura se respecta procentele din contractul de asociere.

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 18 Mai 2024

Asocierea in participatiune se caracterizeaza prin urmatoarele aspecte:

-Veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat, corespunzator cotei de participare in asociere, conform prevederilor art. 321 alin. (5) din Codul fiscal;

-Persoana desemnata prin contractul incheiat intre parti sa reprezinte asocierea, denumita asociat administrator, este persoana care emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere;

-Scopul asocierii este livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti.

Pentru societatea XX, care face parte din asocierea in participatiune in proiectul de constructii cu societatea YY (liderul asocierii) si societatea ZZ, regimul contabil va implica inregistrarea tranzactiilor conform cotei de participare din contract si respectarea specificatiilor fiscale si contabile impuse de legislatia in vigoare.

Vom detalia pasii contabili pe care societatea XX trebuie sa ii urmeze atunci cand societatea YY emite o factura de situatie de lucrari in valoare de 1.000.000 lei, inclusiv pentru garantia de buna executie (GBE), si beneficiarul retine aceasta garantie.

Societatea YY emite factura de situatii lucrari in valoare de 1.000.000 lei, inclusiv ptr GBE:
411 = % 704,4427

Constituire garantie de buna executie:
2678 = 4111

Incasarea facturii diminuata cu garantia:
5121 = 4111

Incasare contravaloare garantie de buna executie la expirarea perioadei de garantie in cazul in care nu au existat defecte de remediat acoperite de valoarea garantiei:
5121 = 267

Societatilor XX si ZZ se transmit doar venituri:
704 = 458 pentru societatea XX cu 40.87% din valoarea veniturilor facturate de lider
704 = 458 pentru societatea ZZ cu 4.13 % din valoarea veniturilor facturate de lider

Societatea XX plateste garantie conform procent in contul de trezorerie deschis special pe numele societatii YY:
458 = 5121

Societata ZZ plateste garantie conform procent in contul de trezorerie deschis special pe numele societatii YY:
458 = 5121

In contabiltiatea societatilor XX si ZZ se evidentiaza faptul ca li se transmit venituri si au de asemenea de incasat garantiile cu care au contribuit individual:
458 = 704
458 = 5121

La finalul lucrarilor au de incasat contravaloarea serviciilor facturate de liderul YY dar si a garantiei cu care au contribuit individual. Sumele sunt evidentiate in debitul contului 458:
5121 = 458

Alte inregistrari contabile prestari servicii constructii

INTREBARE: 

Societatea X are codul CAEN principal 4120 "Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale". In efectuarea lucrarilor are nevoie de anumite consumabile sau materiale de constructii, spre exemplu piloti forati din beton.

1. Este mai avantajos sa achizitioneze aceste materiale pe firma sau sa intre in cheltuiala beneficiarului?

2. Daca societatea decide sa achizitioneze materialele de constructii pe firma (piloti forati din beton), ce documente este obligata sa intocmeasca atat la intrarea, cat si la iesirea din gestiunea acestora?

3. Atunci cand se emit facturi de prestari servicii cu privire la lucrarile efectuate, ce alte documente este obligata societatea sa intocmeasca sau sa anexeze pe langa contractele incheiate cu clientii? M-ar interesa spre exemplu o procedura si referinte legislative pentru lucrarile efectuate intr-o singura etapa sau in mai multe etape. Ce trebuie sa se regaseasca atunci cand se intocmesc situatiile de lucrari/devize/procese verbale (daca exista un format stabilt si trebuie respectat, date despre beneficiar, cantitate, tva etc.)? Care sunt monografiile contabile unde este cazul? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 17 Nov 2021 

1.
Pentru a gasi un raspuns la aceasta intrebare este necesar sa puneti in balanta pretul platit pentru cumpararea materialelor in situatia achizitiei efectuate chiar de catre societatea de constructii si pretul platit in cazul in care beneficiarul se ocupa de cumpararea acestora.

Avantajul in prima varianta, adica ca in care se ocupa chiar societatea de achizitii, consta in faptul ca societatea dvs. este familiarizata cu piata materialelor de constructii, cunoaste furnizorii de astfel de materiale, cunoaste structura materialelor de pus in opera si termene de plata agreate cu furnizorii.

In varianta in care se ocupa beneficiarul de achizitii, este posibil sa cumpere materiale necorespunzatoare calitativ, cu o alta structura, dimensiuni necorespunzatoare etc sau materialele sa soseasca la alt termen decat v-ati astepta dvs. in calitate de prestator in constructii, ceea ce v-ar pune in intarziere cu lucrarile. 

Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala. 

2.
Este necesara asigurarea conditiilor pentru receptionarea bunurilor utilizate in lucrarile de constructii.Prin urmare veti desemna o persoana care sa receptioneze aceste materiale cantitativ si care , in urma efectuarii receptiei va intocmi nota de intrare receptie.
 
Intocmirea notei de receptie este reglementata prin Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 2634/2015. Acest document mentioneaza rolul notei de receptie, cazurile care cer folosirea NIR-ului, precum si cateva situatii particulare.
 
NOTA DE RECEPTIE SI CONSTATARE DE DIFERENTE
(Cod 14-3-1A)
 
Nota de receptie si constatare de diferente (NIR) serveste ca:
- document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
- document justificativ pentru incarcare in gestiune;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.

Nota de receptie si constatare de diferente se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:
- bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
- bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
- bunurilor materiale procurate de la persoane fizice; - bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
- bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
- marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.
 
In cazurile in care nu este obligatorie intocmirea NIR-ului, receptia si incarcarea in gestiune, dupa caz, si inregistrarea in contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (factura, avizul de insotire a marfii etc.).

In cazul in care bunurile materiale sosesc in transe, se intocmeste cate un formular pentru fiecare transa, care se anexeaza apoi la factura sau la avizul de insotire a marfii.

In conditiile in care nu se inscriu datele valorice in Nota de receptie si constatare de diferente, este obligatoriu ca acestea sa se regaseasca intr-un alt document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a valorii bunurilor.

In situatia in care se constata diferente la receptie, entitatile trebuie sa stabileasca prin proceduri proprii informatiile care trebuie sa fie inscrise in Nota de receptie si constatare de diferente (ex: cantitatea si valoare constatate plus/minus, persoanele care au facut receptia si alte mentiuni, in functie de necesitati).In alte cazuri decat cele mentionate mai sus , receptia si incarcarea in gestiune, dupa caz, si inregistrarea in contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (factura, avizul de insotire a marfii etc.).
 
In cazul in care bunurile materiale (piloti forati din beton) sosesc in transe, se intocmeste cate un formular pentru fiecare transa, care se anexeaza apoi la factura sau la avizul de insotire a marfii.
 
De asemenea potrivit prevederilor din OMFP 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, materialele de masa ca: ciment, otel beton, produse de cariera si balastiera, produse agricole si alte materiale similare, ale caror cantarire si masurare ar necesita cheltuieli importante sau ar conduce la degradarea bunurilor respective, se pot inventaria pe baza de calcule tehnice.

Deoarece in cazul dvs. nu este necesara cantarirea, veti inregistra in NIR cantitatea receptionata (prin numarare) dupa ce veti confrunta cu informatiile inscrise in factura si/sau aviz de insotire.
La consumul materialelor intocmiti bonul de consum.

BON DE CONSUM
(colectiv - Cod 14-3-4/aA) 
 
Bonul de consum serveste ca:
- document de eliberare din magazie a materialelor;
- document justificativ de scadere din gestiune;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
Se intocmeste pe masura eliberarii materialelor din magazie pentru consum.
 
3.
Veniturile din prestari de servicii constructii se inregistreaza in contabilitate pe masura efectuarii acestora. Prestarea de servicii cuprinde inclusiv executarea de lucrari si orice alte operatiuni care nu pot fi considerate livrari de bunuri.

Stadiul de executie al lucrarii se determina pe baza de situatii de lucrari care insotesc facturile, procese-verbale de receptie sau alte documente care atesta stadiul realizarii si receptia serviciilor prestate.

In cazul lucrarilor de constructii, recunoasterea veniturilor se face pe baza actului de receptie semnat de beneficiar, prin care se certifica faptul ca executantul si-a indeplinit obligatiile in conformitate cu prevederile contractului si ale documentatiei de executie.

Contravaloarea lucrarilor nereceptionate de beneficiar pana la sfarsitul perioadei se evidentiaza la cost, in contul 332 "Servicii in curs de executie", pe seama contului 712 "Venituri aferente costurilor serviciilor in curs de executie".

Pentru fiecare lucrare se vor intocmi situatii de lucrari/devize ce cuprind manopera, materiile prime, materialele consumate, inclusiv adaosul. In baza acestora se intocmeste factura. 
 
Inregistrari contabile prestari servicii constructii:

1.Achizitie materii prime si materiale:

% = 401 Furnizori
301 Materii prime
3021 Materiale auxiliare
4426 TVA deductibila

2.Inregistrarea facturii pentru chiria utilajelor daca e cazul:

% = 401 Furnizori
612 Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile
4426 TVA deductibila
 
3.Consum de materii prime si materiale auxiliare, conform bonurilor de consum:
601 Cheltuieli cu materiile prime = 301 Materii prime
6021 Cheltuieli cu materialele auxiliare =3021 Materiale auxiliare

4.Inregistrarea lucrarilor nereceptionate de beneficiar, la sfarsitul lunii, corespunzator cheltuielilor efectuate:
332 Servicii in curs de executie =712 serviciilor in curs de executie

5.Scaderea din gestiune a valorii serviciilor in curs de executie la inceputul lunii urmatoare:
712 = 332
Venituri aferente costurilor Servicii in curs de executie
serviciilor in curs de executie

6.Inregistrarea facturii privind serviciile prestate:
4111 Clienti = %
704 Venituri din servicii prestate
4427 TVA colectata 
 
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala. 
 
HG 343/2017, care aduce modificari esentiale, semnificative asupra HG 273/1994 pentru aprobarea Regulamentului privind receptia constructiilor, aduce in practica si procele verbale de receptie partiala a lucrarilor, pe langa alte prevederi deosebit de importante referitoare la lucrarile de constructii, in special la finalizarea lor.

Societatea care executa lucrarile de constructii trebuie sa aiba in vedere existenta urmatoarelor documente si operatii:

- devize de lucrari, proiecte de executie, pentru efectuarea unor antecalculatii de cost, situatii de lucrari sau rapoarte de lucru, prin care sa se identifice lucrarile si produsele/lucrarile de constructii ce urmeaza a fi realizate, prin care se stabilesc consumurile normate; 
 
Devizele de lucrari sunt documente tehnice, care se intocmesc numai de catre personal de specialitate (ingineri constructori, arhitecti etc), nicidecum de catre profesionistii contabili. 
 
- bonuri de consum pentru inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor materiale incluse in productie;

- o situatie comparativa intre consumurile normate (din devize) si cele efectiv realizate (din bonurile de consum si alte documente pe baza carora s-au inregistrat cheltuieli) si stabilirea diferentelor de cheltuieli aceasta situatie are rolul de a se determina eventualele consumuri efectuate mai mari decat cele normate, astfel incat valoarea plusurilor sa fie considerata cheltuiala nedeductibila si sa se efectueze ajustarea la TVA dedusa;

- in vederea stabilirii costului de productie pentru fiecare obiectiv de constructie in parte, societatea trebuie sa conduca si sa organizeze contabilitatea de gestiune, pe baza unor situatii de lucrari (calculatie de cost) aferente consumurilor efectiv realizate (cu materialele, manopera, alte servicii si alte cheltuieli incluse in cost), astfel incat costul unitar de productie sa reflecte consumurile normate si nu pe cele efectiv realizate (care pot fi mai mari).

Contabilitatea de gestiune are misiunea de a ajuta la justificarea consumurilor specifice (normate), in raport cu consumurile inregistrate in contabilitate, pe baza bonurilor de consum.
 
De retinut ca bonurile de consum reflecta consumurile efectiv realizate si nu pe cele normate (prestabilite) in devizele sau situatiile privind antecalculatia intocmite la demararea lucrarilor. 
 
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.