Prestarile de servicii in domeniul constructiilor implica inregistrari contabile diverse, in functie de situatia specifica intalnita. In acest articol, va prezentam mai multe aspecte fiscale si monografii contabile cu privire la facturarea prestarilor de servicii, regimul TVA si impozitele aplicabile pentru anumite activitati in constructii, dar si alte studii de caz utile.
In cele ce urmeaza vom aduce lamuriri cu privire la anumite aspecte fiscale des intalnite in activitatea de prestari servicii in constructii.
INTREBARE:
Firma platitoare de TVA , cu obiect de activitate constructii civile incheie cu un client persoana juridica platitor de TVA din Franta un contract pentru turnarea unei platforme betonate, in Romania. Factura spre client se va intocmi cu TVA de 19%, avand in vedere faptul ca lucrarea se executa pe teritoriul Romaniei sau se va aplica taxare inversa?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 11 Iun 2024
In cazul de fata sunt aplicabile prevederile art. 278 alin. (4) din Codul fiscal.
Firma din Romania presteaza servicii legate de bunuri imobile care au locul prestarii in Romania.
4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:
a) locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de experti si agenti imobiliari, de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping, de acordare de drepturi de utilizare a bunurilor imobile, pentru servicii de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti si de societatile care asigura supravegherea pe santier
SAF-T Ghid de raportare corecta
Manual de inventariere Societati comerciale PFA ONG
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
INTREBARE:
Societate care presteaza servicii de construcii in Germania (fara formulare A1) i se retine un impozit de 15% din factura emisa. In Romania este scutit de impozitul de 3%?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 10 Iun 2024
Conform reglementarilor fiscale germane, partenerul german retine un impozit de 15% din valoarea facturii pentru serviciile de constructii. Aceasta este o practica obisnuita pentru a asigura plata impozitelor datorate de companiile straine care presteaza servicii in Germania.
Partenerul german va retine si va vira statului german un impozit de 15% din valoarea facturii ca „impozit retinut in domeniul constructiilor” conform reglementarilor fiscale germane.
In Romania o societate datoreaza impozit pe profit pentru activitatile desfasurate atat in Romania cat si in strainatate. Conform art. 14 din Codul fiscal impozitul pe profit se datoreaza asupra profitului impozabil obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din strainatate.
Pentru impozitul pe profit platit in Germania, in Romania beneficiaza de credit fiscal in conditiile prevazute la art. 39 din Codul fiscal. Creditul acordat pentru impozitele platite unui stat strain intr-un an fiscal nu poate depasi impozitul pe profit, calculat prin aplicarea cotei de impozit pe profit de 16% la profitul impozabil obtinut in statul strain, determinat in conformitate cu regulile prevazute in Titlul II din Codul fiscal. Creditul se acorda din impozitul pe profit calculat pentru anul in care impozitul a fost platit statului strain, daca se prezinta documentatia corespunzatoare, conform prevederilor legale, care atesta plata impozitului in strainatate.
Daca societatii romanesti i se retine un impozit pentru activitatea din constructii in Germania, nefiind impozit pe profit nu se poate pune problema creditului fiscal in Romania pentru a evita dubla impunere, in conformitate cu Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Germania.
Daca se aplica regimul de impozitare a veniturilor microintreprinderilor, cazul dvs., veniturile din prestarea de servicii in afara Romaniei oricum nu sunt scutite de impozitul de 3%.
Iata mai jos 2 spete utile de monografii contabile pentru facturarea prestarilor de servicii in constructii.
INTREBARE:
O SRL platitoare de tva in Romania factureaza prestari servicii constructii catre persoane fizice UE.
Cum se emite factura din punctul de vedere al tva? Cum se completeaza d300 si d390?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 19 Mai 2024
In ceea ce priveste facturarea serviciilor de constructii catre persoanele fizice, serviciile de constructii figurand la exceptia de la alin. (4), litera a) a art. 278:
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:
locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile ( )
Pentru ca prestati un serviciu cu locul prestarii acolo unde este santierul, trebuie sa va inregistrati in scopuri de TVA in tara UE si sa facturati cu TVA de acolo.
Un reprezentant fiscal va va depune in tara respectiva toate declaratiile referitoare la TVA. Avand un cod de inregistrare in scopuri de TVA, veti putea deduce TVA de pe facturile de achizitii din statul UE si veti intocmi facturi catre clienti cu TVA din tara respectiva situate in UE. Dreptul de deducere se va exercita prin Decontul de TVA depus in statul UE.
Dupa deschiderea unui reprezentant fiscal in Franta monografia va fi:
Achizitii:
% 6xx,3XX,446.TVA deductibil = 401
Vanzare servicii constructii:
411 = % 704,446.TVA colectat
Regularizare tva:
446.TVA colectat = 446.TVA deductibil
Daca rezulta tva de plata il veti vira la buget, similar procedurii din Romania.
Prin urmare nu veti folosi conturi de tva si analitice la contul 446.
INTREBARE:
Societatea XX castiga un contract de prestari servivii constructii cu societatea YY, lider asociere in societatea YY, procent lucrari societatea XX 40.87%, societatea YY 55% si societatea ZZ proiectare 4,13%. Se constituie GBE 0,5% din valoarea contractului la 5 zile de la semnarea prin depunerea individuala a sumei aferente procentajului de asociere, intr-un cont de trezorerie 0000 deschis de societatea Y in numele asocierii. Societatea Y va factura in numele asocierii catre beneficiar.
Va rugam sa ne transmiteti care ar fi regimul contabil pentru societatea XX atunci cand societatea YY emite factura de situatie de lucrari in valoare de 1.000.000 lei, inclusiv pentru GBE, pe care beneficiarul o opreste in numele asocierii. La fiecare factura se respecta procentele din contractul de asociere.
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 18 Mai 2024
Asocierea in participatiune se caracterizeaza prin urmatoarele aspecte:
-Veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat, corespunzator cotei de participare in asociere, conform prevederilor art. 321 alin. (5) din Codul fiscal;
-Persoana desemnata prin contractul incheiat intre parti sa reprezinte asocierea, denumita asociat administrator, este persoana care emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere;
-Scopul asocierii este livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti.
Pentru societatea XX, care face parte din asocierea in participatiune in proiectul de constructii cu societatea YY (liderul asocierii) si societatea ZZ, regimul contabil va implica inregistrarea tranzactiilor conform cotei de participare din contract si respectarea specificatiilor fiscale si contabile impuse de legislatia in vigoare.
Vom detalia pasii contabili pe care societatea XX trebuie sa ii urmeze atunci cand societatea YY emite o factura de situatie de lucrari in valoare de 1.000.000 lei, inclusiv pentru garantia de buna executie (GBE), si beneficiarul retine aceasta garantie.
Societatea YY emite factura de situatii lucrari in valoare de 1.000.000 lei, inclusiv ptr GBE:
411 = % 704,4427
Constituire garantie de buna executie:
2678 = 4111
Incasarea facturii diminuata cu garantia:
5121 = 4111
Incasare contravaloare garantie de buna executie la expirarea perioadei de garantie in cazul in care nu au existat defecte de remediat acoperite de valoarea garantiei:
5121 = 267
Societatilor XX si ZZ se transmit doar venituri:
704 = 458 pentru societatea XX cu 40.87% din valoarea veniturilor facturate de lider
704 = 458 pentru societatea ZZ cu 4.13 % din valoarea veniturilor facturate de lider
Societatea XX plateste garantie conform procent in contul de trezorerie deschis special pe numele societatii YY:
458 = 5121
Societata ZZ plateste garantie conform procent in contul de trezorerie deschis special pe numele societatii YY:
458 = 5121
In contabiltiatea societatilor XX si ZZ se evidentiaza faptul ca li se transmit venituri si au de asemenea de incasat garantiile cu care au contribuit individual:
458 = 704
458 = 5121
La finalul lucrarilor au de incasat contravaloarea serviciilor facturate de liderul YY dar si a garantiei cu care au contribuit individual. Sumele sunt evidentiate in debitul contului 458:
5121 = 458
INTREBARE:
Societatea X are codul CAEN principal 4120 "Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale". In efectuarea lucrarilor are nevoie de anumite consumabile sau materiale de constructii, spre exemplu piloti forati din beton.
1. Este mai avantajos sa achizitioneze aceste materiale pe firma sau sa intre in cheltuiala beneficiarului?
2. Daca societatea decide sa achizitioneze materialele de constructii pe firma (piloti forati din beton), ce documente este obligata sa intocmeasca atat la intrarea, cat si la iesirea din gestiunea acestora?
3. Atunci cand se emit facturi de prestari servicii cu privire la lucrarile efectuate, ce alte documente este obligata societatea sa intocmeasca sau sa anexeze pe langa contractele incheiate cu clientii? M-ar interesa spre exemplu o procedura si referinte legislative pentru lucrarile efectuate intr-o singura etapa sau in mai multe etape. Ce trebuie sa se regaseasca atunci cand se intocmesc situatiile de lucrari/devize/procese verbale (daca exista un format stabilt si trebuie respectat, date despre beneficiar, cantitate, tva etc.)? Care sunt monografiile contabile unde este cazul?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 17 Nov 2021
1.
Pentru a gasi un raspuns la aceasta intrebare este necesar sa puneti in balanta pretul platit pentru cumpararea materialelor in situatia achizitiei efectuate chiar de catre societatea de constructii si pretul platit in cazul in care beneficiarul se ocupa de cumpararea acestora.
Avantajul in prima varianta, adica ca in care se ocupa chiar societatea de achizitii, consta in faptul ca societatea dvs. este familiarizata cu piata materialelor de constructii, cunoaste furnizorii de astfel de materiale, cunoaste structura materialelor de pus in opera si termene de plata agreate cu furnizorii.
In varianta in care se ocupa beneficiarul de achizitii, este posibil sa cumpere materiale necorespunzatoare calitativ, cu o alta structura, dimensiuni necorespunzatoare etc sau materialele sa soseasca la alt termen decat v-ati astepta dvs. in calitate de prestator in constructii, ceea ce v-ar pune in intarziere cu lucrarile.
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.