Potrivit pct. 284 din O.M.F.P. nr. 1.802/2014 detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate, sunt interzise. In acest scop este necesar sa se asigure receptionarea tuturor bunurilor materiale intrate in entitate si inregistrarea acestora la locurile de depozitare.
Bunurile materiale primite pentru prelucrare, in custodie sau in consignatie se receptioneaza si inregistreaza distinct ca intrari in gestiune. In contabilitate, valoarea acestor bunuri se inregistreaza in conturi in afara bilantului.
La depozitarea cerealelor trebuie avute in vedere determinarea si aplicarea scazamintelor si perisabilitatilor pentru semintele de consum depozitate. Astfel:
1. Scazamintele se refera la cantitatile de seminte de consum care au inregistrat imbunatatiri de calitate, prin reducerea umiditatii si/sau a continutului de impuritati si/sau corpuri straine in perioada de gestiune si se determina prin calcul, aplicandu-se formula de calcul specifica. Scazamintele se calculeaza in baza documentelor care atesta oficial atat umiditatea si continutul de impuritati si/sau corpuri straine la intrarea si la iesirea semintelor de consum in/din gestiune, cat si cantitatea si componenta gozurilor rezultate in urma conditionarilor efectuate in perioada de gestiune.
2. Perisabilitatile reprezinta scaderile in greutate ce se produc in perioada de gestiune a semintelor de consum, prin depozitarea, manipularea, transportul si respiratia acestora. Scaderea in gretuate se inregistreaza ca si cheltuiala.
Iata inregistrarile contabile aplicabile operatiunii de depozitare a cerealelor:
371 = 401
Marfuri Furnizori
4426 = 4427
TVA deductibila TVA colectata
Debit cont 8033
Valori materiale primite in pastrare sau custodie
607 = 371
Cheltuieli privind Marfuri
marfurile
Manual de inventariere Societati comerciale PFA ONG
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea Verde a TVA
Credit cont 8033
Valori materiale primite in pastrare sau custodie
411 = 707
Clienti Venituri din vanzarea marfurilor
607 = 371
Cheltueili privind Marfuri
marfurile
INTREBARE:
O SRL platitoare de TVA si impozit pe profit desfasoara activitate de comert cu cereale si depozitare. Cerealele sunt aduse la firma unde se selecteaza (eliminare corp straini), se usuca si apoi sunt depozitate in silozuri de unde ulterior se vand. Avem in derulare un proiect pe fonduri structurale unde trebuie sa demonstram activitatea de depozitare. Firma de consultanta a recomandat sa evidentiem procesul de selectare si uscare ca si productie.
Este corect? Mentionam ca majoritatea cerealelor depozitate sunt marfuri achizitionate de firma, destinate vanzarii, doar un procent mic sunt cereale depozitate pentru alte societati. Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru cerealele care se vand si pentru cerealele depozitate pentru alte societati. Este posibil sa inregistram procesul de selectare si uscare ca si productie si cum? Aceste inregistrari afecteaza cota de TVA cu care trebuie sa facturam cerealele vandute?
Citeste si: Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 14 Mar 2024
Monografia contabila este urmatoarea pentru comert cereale:
Achizitie cereale:
371 = 401
401 = 5311 / 5121
371 = 401
401 = 5311 / 5121
371 = 401
4426 = 4427
401 = 5311 / 5121 (valoarea fara TVA).
Livrare cereale:
4111 = 707
4111 = 4427
5311 / 5121 = 4111
607 = 371
4111 = 707
5311 / 5121 = 4111 (valoarea fara TVA)
607 = 371.
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.
Monografia contabila este urmatoarea pentru sortare si depozitare cereale urmata de comercializare:
301 = 401
641 = 421
646 = 436
605 = 401
6028 = 3028
6811 = 2813
641 = 421,646 = 436
345 = 711
411 = 7015
711 = 345.
Referitor la tva sunt aplicabile prevederile de la art. 331 Cod fiscal:
ART. 331 - Masuri de simplificare
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 307 alin. (1), in cazul operatiunilor taxabile, persoana obligata la plata taxei este beneficiarul pentru operatiunile prevazute la alin. (2). Conditia obligatorie pentru aplicarea taxarii inverse este ca atat furnizorul, cat si beneficiarul sa fie inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316.
(2) Operatiunile pentru care se aplica taxarea inversa sunt:
a) livrarea urmatoarelor categorii de bunuri:
c) livrarea de cereale si plante tehnice, inclusiv seminte oleaginoase si sfecla de zahar, care nu sunt in principiu destinate ca atare consumatorilor finali. Prin normele metodologice se stabilesc codurile NC corespunzatoare acestor bunuri;
Aceste coduri NC sunt urmatoarele:
COD NC PRODUS
1001 Grau si meslin
1002 Secara
1003 Orz
1004 Ovaz
1005 Porumb
10086000 Triticale
1201 Boabe de soia, chiar sfaramate
120400 Seminte de in, chiar sfaramate
1205 Seminte de rapita sau de rapita salbatica, chiar sfaramate
120600 Seminte de floarea-soarelui, chiar sfaramate
121291 Sfecla de zahar
Doar daca ati factura strict servicii de depozitare,sortare, uscare, aerare pentru alti beneficiari s-ar aplica o cota standard de 19%.
Daca depozitati cereale achizitionate in depozitul societatii dvs., va ocupati de sortare cu angajatii dvs., angajati anumite costuri cu energie electrica, salarii directe si indirecte, consumabile, amortizare utilaje etc. atunci la final obtineti produse finite la standardul dorit.
Produsele nu isi schimba in esenta natura initiala deoarece nu le supuneti unor procese fizico-chimice care sa le schimbe caracteristicile initiale.De aceea aprecizez ca sunt aplicabile prevederile art. 331 al. (2) lit. c) si in cazul produselor finite obtinute la final (vanzare cu taxare inversa).
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.