Activitatea de restaurant presupune doua componente, si anume: activitatea de preparare si servire a mesei si activitatea din cadrul barului. Va vom prezenta monografia contabila pentru actvitatile desfasurate de restaurant, dar si alte inregistrari contabile, precum inregistrarea bacisului sau aspecte privind TVA-ul pentru serviciile de restaurant.
INTREBARE:
Societatea X, incadrata cod CAEN - "Hoteluri si alte facilitati de cazare similare", va gazdui un eveniment organizat de societatea Y. Evenimentul care se va desfasura pe parcursul a cateva zile presupune servicii de cazare pentru un numar de persoane care participa la intalnire, servicii de masa, servicii de catering, inchiriere sali conferinta etc., tot ceea ce poate oferi un hotel pentru desfasurarea in cele mai bune conditii a unui eveniment international.
Ulterior, societatea X va emite o factura catre Y pentru toate serviciile oferite.
Societatea Y va recupera costurile generate de eveniment prin refacturare catre o alta societate Z, o companie din Austria.
Va rugam sa ne ajutati cu lamuriri in legatura cu:
1. Cum trebuie intocmita factura emisa de X catre Y pentru serviciile prestate. Ce cote de TVA trebuie aplicate pentru serviciile de cazare, serviciile de masa restaurant, serviciile de catering, serviciile de inchiriere sali protocol etc.?
2. Cum trebuie inregistrata factura de catre Y? Monografie contabila.
3. Cum trebuie emisa factura de catre Y catre Z, pentru recuperarea costurilor? Ce trebuie mentionat pe factura, costurile de recuperat trebuie defalcate pe categorii? Se aplica TVA, si ce cota?
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
SAF-T Ghid de raportare corecta
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Serviciile de restaurant si de catering raman la cota de 9% in 2024.
411 = % 7015, 707 , 4427, vanzare de produse finite (meniuri) si marfuri (produse de bar, sucuri)
In cazul acestora cota de 9% nu se aplica la servirea bauturilor nealcoolice care se incadreaza la clasa tarifara NC 2202. Se aplica o cota de 19%.
Se aplica o cota de tva de 9% pentru cazarea in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping;
411 = % 704, 4427
Valoarea serviciului de inchiriere sali protocol trebuie taxata de sine statatator cu 19%.
411 = % 706, 4427
Cota TVA redusa de 9% (cota standard este de 19%) se aplica la vanzarea produselor alimentare, cu exceptia urmatoarelor: bauturi alcoholic, ebauturi nealcoolice cu codul NC 2022 (s-a extins reglementarea existenta si la berea fara alcool) si alimente cu continut de zahar mai mare de 10g/100g de produs, cu exceptia cozonacilor si biscuitilor;
In cadrul restaurantelor/cafenelelor/barurilor/etc., nu mai e relevant continutului de zahar din alimente, in schimb si in cazul acestor unitati se aplica cota TVA de 19% pentru bauturile alcoolice(cum suntem obisnuiti) si a bauturilor nealcoolice cu codul NC 2202;
Prin definitie, sunt bauturile cu titru alcoolic volumic de maximum 0,5 % vol , respectiv ape indulcite sau aromatizate, ori pe baza de soia/plante/fructe cu coaja lemnoasa, ori continand grasimi lactate, bauturi care sunt destinate consumului imediat.
Vedem o diferentiere astfel intre livrarea unor produse printr-un magazin si servirea acelorasi produse printr-un restaurant:
-sucul de fructe cu continut de zahar > 10% se va vinde cu cota TVA de 19% la magazin,
-servit la bar insa se va aplica doar 9%.
Citeste si: Cheltuieli de protocol HORECA. Autofactura - monografie
2. Cum trebuie inregistrata factura de catre Y; monografie contabila.
Pentru Y probabil este o actiune de protocol:
% 6232, 4426 = 401
Inchiriere sali: % 612,4426 = 401
Cazare participanti: % 628, 4426 = 401
3.Cum trebuie emisa factura de catre Y catre Z, pentru recuperarea costurilor? Ce trebuie mentionat pe factura, costurile de recuperat trebuie defalcate pe categorii? se aplica TVA si ce cota?
Daca factura pentru recuperare costuri, factura care se emite de Y catre Z nu trebuie emisa cu TVA, atunci TVAul la factura primita de Y de la X este deductibil?
Refacturare costuri catre societatea din Austria
In masura in care persoana impozabila poate face dovada ca singurul scop este refacturarea de cheltuieli, fiind indeplinite conditiile prevazute la alin. (5), nu este obligata sa aiba inscrisa in obiectul de activitate realizarea livrarilor/prestarilor pe care le refactureaza. Spre deosebire de situatia prezentata la alin. (3), in cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile. Se considera ca la aplicarea structurii de comisionar exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate pentru alte persoane, indiferent de natura operatiunilor refacturate. Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va aplica regimul fiscal al operatiunii de refacturate, referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile livrarii/prestarii refacturate (Norme metodologice art. 286 al. (1) lit. c))
Este relevant exemplul 3 din Norme Cod fiscal:
Exemplul nr. 3: Societatea A din Franta isi trimite angajatii in Romania pentru negocierea unor contracte cu parteneri din Romania. Conform intelegerii dintre parti, facturile pentru cazare, transport local si alte cheltuieli efectuate pentru angajatii trimisi din Franta vor fi emise catre partenerii din Romania, acestia urmand sa isi recupereze sumele achitate prin refacturare catre societatea A din Franta. Astfel, serviciile de cazare au locul in Romania, acolo unde este situat bunul imobil [art. 278 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal], si vor fi refacturate prin aplicarea cotei reduse de TVA de 9%, serviciile de transport local de calatori au locul in Romania, acolo unde sunt efectiv prestate [art. 278 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal], si vor fi refacturate prin aplicarea cotei standard de TVA.
Asadar, refacturati cu 9% factura de cazare si restaurant cu 9%, inchiriere sali cu 19% etc.
Vezi AICI alte cateva sute de MONOGRAFII CONTABILE alcatuite de specialisti in domeniu si ACTUALIZATE la zi >> Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile.
INTREBARE:
Care este monografia contabila atat pentru cazare, cat si pentru servicii de restaurant si bar (vanzare marfa si produs finit) cu toate etapele de productie la o societate din domeniul Horeca? Societatea are codul CAEN 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare.
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 11 Ian 2024
Inregistrarile contabile pe care puteti sa le efectuati in cazul activitatii desfasurate pe cod CAEN 5510 sunt cele specifice prestarilor de servicii iar in cazul in care oferiti si servicii de restaurant-bar va trebui sa inregistrati si prepararea alimentelor.
Astfel monografia contabila poate fi:
1. Achizitie materiale:
30x = 401
4426 = 401
2. Consum materiale:
60x = 30x
3. Achizitii servicii:
62x = 401
4. Salarii personal:
641 = 421
421 = 4315
421 = 4316
421 = 444
646 = 436
5. Inchiriere camere in scop turistic:
461 (5311 sau 5125) = 704
461 (5311 sau 5121) = 4427
6. Prepararea alimentelor servite la restaurant:
345 = 711
7. Descarcare gestiune cu produsele vandute:
711 = 345
8. Pentru activitatea de bar, bauturile se inregistreaza in conturi de marfuri(pot fi create analitice pentru bauturile alcoolice/apa minerala/sucuri:
371 = 401
4426 = 401
378 = 371
4428= 371
9.Vanzarea bauturilor din gestiunea bar:
411 = 707
411 = 4427
5121 = 4111
Sau:
5311/5125 = 707
5311/5125 = 4427
10.Descarcarea gestiunii cu marfuri vandute:
607 = 371
Descarcare adaos comercial cu coeficient k:
378 = 371
4428 = 371
Daca in gestiunea bar se prepara diverse bauturi, cocktailuri, atunci pentru acestea se procedeaza la fel ca la gestiunea restaurant, cu nota de intrare receptie la intrarea bauturilor, cu retetar pentru obtinerea bauturilor, iar pentru acestea nu trebuie evidentiat adaos comercial.
INTREBARE:
Care este monografia contabila pentru bacsis in functie de cele mai jos scrise?
1. Prestare servicii de restaurant, servire asigurata de ospatari angajati proprii. La sfarsitul fiecarei zile bacsisul se ofera in numerar.
2. Organizare evenimente, servire asigurata de ospatari angajati proprii dar si de zilieri. Facturile se incaseaza fie cu OP, fie cu numerar (dupa eveniment), iar bacsisul este oferit doar cash, dupa eveniment.
Cum este corect? Bacsisul pentru salariati poate fi incadrat pe art. 76 alin. (2) sau reprezinta venituri din alte surse conform art. 34 lit. i? Dar cel pentru zilieri?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 17 Dec 2023
Potrivit prevederilor de la art. (2 ind. 3) alin. 8-10 din OUG 28/1999
Sumele provenite din incasarea bacsisului se inregistreaza in contabilitatea operatorilor economici pe seama conturilor de datorii folosind un analitic distinct si se distribuie integral salariatilor, pe baza unei evidente nominale a acestora. Operatorii economici stabilesc, printr-un regulament intern, procedura si modalitatea de distribuire catre salariati a sumelor provenite din incasarea bacsisului.
Din punct de vedere fiscal, sumele provenite din incasarea bacsisului de la client de catre operatorul economic nu pot fi asimilate unui element de natura veniturilor pentru acesta din urma, iar distribuirea acestora catre salariati nu poate fi asimilata unui element de natura cheltuielilor.
Sumele provenite din incasarea bacsisului de catre salariati ca urmare a distribuirii prevazute la alin. (8) sunt calificate ca venituri din alte surse si se supun regimului fiscal prevazut de titlul IV - cap. X din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nefiindu-le aplicabile prevederile titlului V - Contributii sociale obligatorii din acelasi act normativ.
Impozitul pe venit datorat de salariat se retine la sursa la momentul distribuirii bacsisului de catre platitorii de venituri si se achita la bugetul de stat, potrivit art. 115 din Codul fiscal.
Aceste sume nu pot fi reincadrate fiscal ca venituri salariale sau asimilate salariilor.
Prin urmare, in ambele cazuri sumele se vor distribui salariatilor/zilierilor si vor fi tratate ca venituri din alte surse si impozitate cu cota de 10%, astfel cum se precizeaza la art. 115 din Codul fiscal.
Impozitul pe venitul din alte surse se declara in formularul 100 si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost retinut. De asemenea, impozitul pe venitul din alte surse se declara in formularul 205.
Ca si inregistrari contabile va recomand:
Pentru incasare bacsis:
4111= 4281.analitic bacsis /sau cont 462 (pentru zilieri)
Inregistrarea incasarii:
5311 = 4111 cash
Retinere impozit pe venit la momentul distribuirii bacsisului 10%:
4281.analitic bacsis = 446.01
Plata sumelor nete aferente bacsisului catre salariati:
4281.analitic bacsis = 5121
Plata impozitului pe venit retinut:
446.01 = 5121
INTREBARE:
Tin contabilitatea la mai multe restaurante mici la care se serveste atat mancare calda, cat si bauturi alcoolice si nealcoolice. Pana in prezent am receptionat la materii prime ingredientele pentru mancarea preparata care a fost predata si vanduta ca produs finit, iar bauturile care nu au suferit nicio schimbare au fost receptionate si vandute ca marfa. In legatura cu e-Factura am citit ca restaurantele nu intra in sfera e-Factura momentan, caci nu vand alcool, ci presteaza servicii.
Care este monografia contabila? Cum trebuie receptionate de acum inainte tot ce am considerat pana acum materii prime si cele considerate marfuri? Cum se emit facturile catre clienti persoane juridice si fizice?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 15 Mai 2022
Avand in vedere ca nu aveti obligativitatea, cel putin deocamdata , de inscriere in sistemul RO e-Factura, prestarea serviciilor de restaurant se incaseaza ca si pana acum pe baza de bon fiscal , cu casa de marcat conectata direct la ANAF. La solicitarea clientului se emite factura unde de regula la explicatii se trece masa servita conform bon fiscal atasat.
Foarte mare atentie la facturile de achizitii pentru materii prime, bauturi alcoolice si apa minerala, produse considerate cu risc fiscal ridicat. Furnizorii dumneavoastra vor avea obligativitatea incepand cu 1 iulie sa le transmita prin sistemul RO e-Factura indiferent daca dumneavoastra sunteti sau nu inregistrat in sistem.
Vezi AICI totul despre contabilitatea HORECA. Monografii contabile si cazuri practice utile oricarui contabil.
Factura originala este considerata ca fiind cea care are sigiliul ANAF si care se primeste prin sistemul RO e-Factura in format XML. Asadar, in opinia mea, desi nu aveti obligativitatea emiterii de facturi in sistemul RO e -Factura, asta nu va scuteste de a va inscrie in sistem in calitate de destinatar.
Din punct de vedere a unei monografii contabile, activitatea intr-un restaurant presupune separarea in mai multe gestiuni astfel:
1. gestiunea productie preparate culinare (mancare) pentru servire in restaurant
2. gestiunea bar preparare bauturi destinate consumului la bar sau in restaurant
3. gestiunea marfuri alimentare vandute ca atare fara prelucrare
Dupa ce ati efectuat astfel separarea pe activitati specifice incepeti sa organizati fiecare gestiune cu inregistrarile contabile proprii
1. Gestiunea productie preparate pentru servire in restaurant:
- trebuie intocmit un plan meniu in care se vor trece sortimentele de produse dintr-o zi cu indicarea gramajului. Trebuie sa existe retete de fabricatie pentru fiecare preparat culinar. Aceste retete pot fi intocmite de cine este responsabil la bucatarie si aprobate de conducere, sau pot fi luate din carti de bucate pentru alimentatia publica.
- scaderea materiilor prime care merg in consum la bucatarie se face pe baza listei zilnice de alimente sau bon de consum
- zilnic se va face un raport de fabricatie din care va rezulta:
a)valoarea materiilor prime consumate (alimente) la valoarea de achizitie cele din bonul de consum sau din lista zilnica de alimente intocmite pe baza planului meniu
b) preparatele rezultate, numarul de portii si gramaj/portie, pretul de vanzare al fiecarui preparat
c) valoarea totala a preparatelor la pret de vanzare
-se intocmeste receptie zilnica pentru preparatele obtinute
- materiile prime proaspete alimentele se receptioneaza in contul 301 unde pot fi create analitice distincte pe tipuri de alimente ( faina, carne, etc), acestea sunt de regula cu TVA 9% la achizitie, dar pot fi si cu 5% TVA:
301 = 401
4426= 401
- aceeasi inregistrare si pentru materiale consumabile 302, acestea avand si TVA 19%
- eliberarea in consum a materiilor prime alimente si materiale consumabile:
601 = 301
602= 302
- obtinerea produselor finite pe baza retetelor si a raportului de fabricatie si receptie zilnica pentru preparatele obtinute:
345 = 711
- vanzarea produselor finite (preparate culinare) care se va face cu TVA 5% in conditiile clare stabilite de lege (atentie la vanzare in restaurant cu TVA 5% sau livrari de tip fast food, livrarea mesei de pranz in scoli, fara vreun alt serviciu conex care este cu TVA 9 %):
411 = 7015
411 = 4427
- descarcarea de gestiune la vanzarea produselor finite (preparate culinare):
711 = 345
2. Gestiunea bar preparare bauturi destinate consumului la bar sau in restaurant
- aici inregistrati in conturi de marfuri, pentru bauturile alcoolice cu TVA 19%, pentru apa minerala, sucuri cu TVA 9%:
371 = 401
4426 = 401
378 = 371
4428= 371
- vanzare bauturi din gestiunea bar:
411 = 707
411 = 4427
- descarcare gestiune cu marfuri vandute:
607 = 371
descarcare adaos comercial cu coeficient k
- daca in gestiunea bar se prepara diverse bauturi, cocktailuri, atunci pentru acestea se procedeaza la fel ca la gestiunea restaurant, cu nota de intrare receptie la intrarea bauturilor, cu retetar pentru obtinerea bauturilor, iar pentru acestea nu trebuie evidentiat adaos comercial.
3. gestiunea marfuri alimentare vandute ca atare fara prelucrare
- la fel ca si in cazul gestiunii bar aprovizionarea se face intr-un cont de marfuri cu TVA 9%:
371 = 401
4426 = 401
378= 371
4428= 371
- vanzarea marfii:
411 = 707
411 = 4427
- descarcarea de gestiune pentru marfurile vandute ca atare:
607 = 371
378 = 371
4428 = 371
- pentru toate gestiunile incasarea din vanzare:
5311/5121 = 411
Concluzionand inregistrati adaos comercial doar la produse alimentare si bauturi vandute ca atare fara nicio prelucrare.
Pentru celelalte alimente si bauturi pe care le prelucrati la bucatarie si la bar nu trebuie evidentiat adaos comercial, dar este necesar sa aveti un retetar si un raport cu produsele obtinute. Din punct de vedere contabil tratati aceasta activitate ca pe o activitate de productie.
Vezi AICI totul despre contabilitatea HORECA. Monografii contabile si cazuri practice utile oricarui contabil.