INTREBARE:
Tin contabilitatea la mai multe restaurante mici la care se serveste atat mancare calda, cat si bauturi alcoolice si nealcoolice. Pana in prezent am receptionat la materii prime ingredientele pentru mancarea preparata care a fost predata si vanduta ca produs finit, iar bauturile care nu au suferit nicio schimbare au fost receptionate si vandute ca marfa. In legatura cu e-Factura am citit ca restaurantele nu intra in sfera e-Factura momentan, caci nu vand alcool, ci presteaza servicii.
Care este monografia contabila? Cum trebuie receptionate de acum inainte tot ce am considerat pana acum materii prime si cele considerate marfuri? Cum se emit facturile catre clienti persoane juridice si fizice?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 15 Mai 2022
Avand in vedere ca nu aveti obligativitatea, cel putin deocamdata , de inscriere in sistemul RO e-Factura, prestarea serviciilor de restaurant se incaseaza ca si pana acum pe baza de bon fiscal , cu casa de marcat conectata direct la ANAF. La solicitarea clientului se emite factura unde de regula la explicatii se trece masa servita conform bon fiscal atasat.
Foarte mare atentie la facturile de achizitii pentru materii prime, bauturi alcoolice si apa minerala, produse considerate cu risc fiscal ridicat. Furnizorii dumneavoastra vor avea obligativitatea incepand cu 1 iulie sa le transmita prin sistemul RO e-Factura indiferent daca dumneavoastra sunteti sau nu inregistrat in sistem.
Vezi AICI totul despre contabilitatea HORECA. Monografii contabile si cazuri practice utile oricarui contabil.
Factura originala este considerata ca fiind cea care are sigiliul ANAF si care se primeste prin sistemul RO e-Factura in format XML. Asadar, in opinia mea, desi nu aveti obligativitatea emiterii de facturi in sistemul RO e -Factura, asta nu va scuteste de a va inscrie in sistem in calitate de destinatar.
Din punct de vedere a unei monografii contabile, activitatea intr-un restaurant presupune separarea in mai multe gestiuni astfel:
1. gestiunea productie preparate culinare (mancare) pentru servire in restaurant
2. gestiunea bar preparare bauturi destinate consumului la bar sau in restaurant
3. gestiunea marfuri alimentare vandute ca atare fara prelucrare
Dupa ce ati efectuat astfel separarea pe activitati specifice incepeti sa organizati fiecare gestiune cu inregistrarile contabile proprii
1. Gestiunea productie preparate pentru servire in restaurant:
- trebuie intocmit un plan meniu in care se vor trece sortimentele de produse dintr-o zi cu indicarea gramajului. Trebuie sa existe retete de fabricatie pentru fiecare preparat culinar. Aceste retete pot fi intocmite de cine este responsabil la bucatarie si aprobate de conducere, sau pot fi luate din carti de bucate pentru alimentatia publica.
- scaderea materiilor prime care merg in consum la bucatarie se face pe baza listei zilnice de alimente sau bon de consum
- zilnic se va face un raport de fabricatie din care va rezulta:
a)valoarea materiilor prime consumate (alimente) la valoarea de achizitie cele din bonul de consum sau din lista zilnica de alimente intocmite pe baza planului meniu
b) preparatele rezultate, numarul de portii si gramaj/portie, pretul de vanzare al fiecarui preparat
c) valoarea totala a preparatelor la pret de vanzare
-se intocmeste receptie zilnica pentru preparatele obtinute
Monografie contabila
- materiile prime proaspete alimentele se receptioneaza in contul 301 unde pot fi create analitice distincte pe tipuri de alimente ( faina, carne, etc), acestea sunt de regula cu TVA 9% la achizitie, dar pot fi si cu 5% TVA:
301 = 401
4426= 401
- aceeasi inregistrare si pentru materiale consumabile 302, acestea avand si TVA 19%
- eliberarea in consum a materiilor prime alimente si materiale consumabile:
601 = 301
602= 302
- obtinerea produselor finite pe baza retetelor si a raportului de fabricatie si receptie zilnica pentru preparatele obtinute:
345 = 711
- vanzarea produselor finite (preparate culinare) care se va face cu TVA 5% in conditiile clare stabilite de lege (atentie la vanzare in restaurant cu TVA 5% sau livrari de tip fast food, livrarea mesei de pranz in scoli, fara vreun alt serviciu conex care este cu TVA 9 %):
411 = 7015
411 = 4427
- descarcarea de gestiune la vanzarea produselor finite (preparate culinare):
711 = 345
2. Gestiunea bar preparare bauturi destinate consumului la bar sau in restaurant
- aici inregistrati in conturi de marfuri, pentru bauturile alcoolice cu TVA 19%, pentru apa minerala, sucuri cu TVA 9%:
371 = 401
4426 = 401
378 = 371
4428= 371
- vanzare bauturi din gestiunea bar:
411 = 707
411 = 4427
- descarcare gestiune cu marfuri vandute:
607 = 371
descarcare adaos comercial cu coeficient k
- daca in gestiunea bar se prepara diverse bauturi, cocktailuri, atunci pentru acestea se procedeaza la fel ca la gestiunea restaurant, cu nota de intrare receptie la intrarea bauturilor, cu retetar pentru obtinerea bauturilor, iar pentru acestea nu trebuie evidentiat adaos comercial.
3. gestiunea marfuri alimentare vandute ca atare fara prelucrare
- la fel ca si in cazul gestiunii bar aprovizionarea se face intr-un cont de marfuri cu TVA 9%:
371 = 401
4426 = 401
378= 371
4428= 371
- vanzarea marfii:
411 = 707
411 = 4427
- descarcarea de gestiune pentru marfurile vandute ca atare:
607 = 371
378 = 371
4428 = 371
- pentru toate gestiunile incasarea din vanzare:
5311/5121 = 411
Concluzionand inregistrati adaos comercial doar la produse alimentare si bauturi vandute ca atare fara nicio prelucrare.
Pentru celelalte alimente si bauturi pe care le prelucrati la bucatarie si la bar nu trebuie evidentiat adaos comercial, dar este necesar sa aveti un retetar si un raport cu produsele obtinute. Din punct de vedere contabil tratati aceasta activitate ca pe o activitate de productie.
Vezi AICI totul despre contabilitatea HORECA. Monografii contabile si cazuri practice utile oricarui contabil.