Un proiect editorial marca
Rentrop&Straton
Informatii Specializate de top


Monografie restaurant


Gestionarea contabilitatii unui restaurant implica inregistrarea corecta a veniturilor, cheltuielilor si obligatiilor fiscale specifice acestui domeniu, de la achizitia materiilor prime si inregistrarea vanzarilor, pana la evidenta salariilor si calculul TVA. In acest articol vom prezenta doua studi de caz utile ce contin monografii contabile valabile pentru operatiunile specifice unui restaurant.

Evidenta contabila restaurant

Intrebare:
Activitatea de restaurant este o activitate de productie sau de prestari servicii (servirea mesei)? Este corecta utilizarea contului 704? Ne puteti ajuta cu o monografie contabila pentru acest gen de activitate? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de  20 Feb 2025 

Din punct de vedere contabil, in opinia mea, activitatea de restaurant nu este o activitate de prestari servicii, aceasta deoarece trebuie evidentiate contabil produsele care se servesc la masa clientilor.

Este adevarat ca societatea poate opta prin politicile contabile pentru o anumita maniera de evidentiere in contabilitate a activitatii de restaurant insa in cazul de fata are loc o livrare de bunuri, in speta mancarea preparata sau o comercializare de marfuri (sucuri, bauturi alcoolice, cafea) si nu o prestare de servicii.

Va recomand in acest sens sa utilizati un program special pentru gestiunea restaurantului.

Monografia contabila poate fi:

Salariile personalului:
641 = 421



Retinerile din salarii:
421 = %
4315
4316
444

Contributia asiguratorie pentru munca:
646 = 436

Amortizare imobilizari:
6811 = 2814

Consumul materiilor prime, in baza unui raport generat de programul de gestiune:
601 = 301

Consumul materialelor auxiliare, in baza unui raport generat de programul de gestiune:
6021 = 3021

Obtinerea preparatelor, in baza unui raport generat de programul de gestiune:
345 = 711

Costul de productie unitar este determinat tinand seama si de alte cheltuieli directe si
indirecte incorporabile (salarii personal direct, combustibil, transport, energie si apa, gaze etc.).

Descarcarea din gestiune a produselor finite vandute:
711 = 345

Inregistrarea veniturilor din vanzarea preparatelor, in baza rapoartelor zilnice (intocmite defalcat pentru preparate culinare/marfuri)
4111 = %
7015
4427

Si incasarea acestora:
5121/5125/5311 = 4111

Pentru marfurile si produsele cumparate care se vand ca atare, se poate asigura evidenta la pret de vanzare cu amanuntul cu TVA (pret de raft), caz inregistrarea in gestiune se va face astfel:

Achizitie marfuri:
% = 401
371
4426

Inregistrare adaos comercial si tva neexigibila:
371 = %
378
4428

Descarcarea gestiunii aferente vanzarii de marfuri (bauturi alcoolice si nealcoolice):
% = 371
607
378
4428

Evidenta marfurilor la pret de vanzare nu este obligatorie. Daca in programul de gestiune aveti o evidenta cantitativ-valorica a marfurilor, inregistrarile contabile pot fi:

Achizitie marfuri:
% = 401
371
4426

Vanzare marfuri:
4111 = %
707
4427

Descarcarea gestiunii aferente vanzarii de marfuri (bauturi alcoolice si nealcoolice):
607 = 371

Inregistrarea vanzarilor:
4111 = %
701
707
4427 

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile - Lucrarea contine monografii contabile complete din domenii de activitate variate, conforme cu ultimele modificarile din Codul fiscal, foarte usor de urmarit si inteles

Organizarea evenimentelor muzicale in restaurante: incadrare fiscala, TVA, impozite si monografie contabila

Intrebare:
Societatea noastra desfasoara activitate de restaurant. Ocazional, in incinta restaurantului, invita trupe de muzica rock si solicita clientilor sa plateasca un tarif de intrare.

1. Este obligatoriu sa emitem bilete de intrare sau este suficient sa emitem bon fiscal pentru fiecare client?

2. Societatea, fiind platitoare de TVA, care este cota de TVA aplicabila biletului de intrare sau bonului fiscal?

3. Monografia contabila. 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 23 Mar 2025 

Conform legislatiei fiscale si normelor privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (AMEF), pot exista doua abordari:

Daca activitatea principala a societatii este restaurantul, iar evenimentele sunt ocazionale, tariful de intrare poate fi tratat ca o prestatie de servicii, iar incasarea se poate face direct prin casa de marcat fiscala, cu emiterea unui bon fiscal.

Daca perceperea tarifului de intrare este considerata activitate de spectacol, atunci trebuie analizata aplicabilitatea biletelor de intrare, conform legislatiei privind organizarea spectacolelor (OUG nr. 28/1999 si legislatia privind activitatile culturale).

Conform prevederilor din OUG 28/1999, de la art.1 alin.1:
(1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) ART. 2
Se excepteaza de la prevederile art. 1 alin. (1) incasarile efectuate din urmatoarele activitati: (...)

d) activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii - bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare;

Normele metodologice (HG 479/2003) prevad la art. 1 alin.3:
(3) Operatorii economici care nu intra sub incidenta ordonantei de urgenta pot opta pentru utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, in conditiile legii.

ART. 11
(1) Bonurile cu valoare fixa prevazute la art. 2 lit. d) din ordonanta de urgenta se tiparesc in conditiile prevazute de reglementarile in vigoare, suma fixa perceputa de la client fiind pretiparita pe documentul eliberat acestuia.
(2) Vanzarea de timbre fiscale, postale, judiciare, precum si de carti postale sau altele asemenea, care se comercializeaza la valoarea nominala pretiparita pe acestea, intra in exceptia prevazuta la art. 2 lit. d) din ordonanta de urgenta.
Pentru a determina daca un concert organizat in incinta restaurantului dvs. este spectacol, trebuie sa analizam mai multi factori pe baza legislatiei si interpretarilor fiscale.

Nu exista o definitie unica in Codul fiscal, dar putem identifica cateva referinte relevante:
Codul fiscal (art. 291 alin. (2) lit. r)) prevede cota redusa de TVA de 9% pentru serviciile constand in permiterea accesului la balciuri, parcuri de distractii si parcuri recreative ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9321 si 9329, potrivit Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007, targuri, expozitii, cinematografe si evenimente culturale, altele decat cele scutite de taxa potrivit dispozitiilor art. 292 alin. (1) lit. m).

OUG 28/1999 privind casele de marcat mentioneaza ca biletele de intrare la spectacole sunt exceptate de la obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale.

Codul Fiscal (art. 474-476) privind impozitul pe spectacole defineste spectacolul ca manifestare artistica sau sportiva (inclusiv concerte).

Conform unui Dictionar de termeni fiscali disponibil pe site-ul Directiei Generale de Impozite si Taxe Locale Sector 3 Bucuresti, termenul "spectacol" este definit astfel:
"Spectacol = manifestare artistica de teatru, de opera, de opereta, de filarmonica, cinematografica, muzicala, de circ, festivaluri, concursuri, cenacluri, serate, recitaluri, activitati artistice si distractive de videoteca si discoteca, alte asemenea manifestari artistice sau distractive, precum si competitiile sportive interne si internationale."

Aceasta definitie sugereaza ca evenimentele muzicale, inclusiv concertele, se incadreaza in categoria spectacolelor.

Pe de alta parte, exista posibilitatea ca fiecare primarie sa interpreteze diferit conceptul de "spectacol", mai ales in ceea ce priveste impozitul pe spectacole si alte obligatii locale.

In opinia mea, pentru a incadra evenimentul ca spectacol, trebuie sa indeplineasca anumite criterii:

Sa fie promovat ca un concert distinct, adica daca evenimentul este anuntat prin afise, retele sociale sau presa ca fiind un concert separat, cu un program stabilit, artisti mentionati si bilete/tarife de acces, atunci se poate considera spectacol.

Daca restaurantul dispune de o zona clar destinata concertului, cu scena, sunet si lumini dedicate evenimentului, acest aspect intareste ideea de spectacol.

Daca tariful perceput nu este doar o conditie generala pentru accesul in restaurant, ci este destinat exclusiv participarii la concert, acest lucru poate indica o activitate de spectacol.

Daca restaurantul incheie contracte cu trupele invitate si plateste drepturi de autor (ex. UCMR-ADA), acest lucru sugereaza ca organizeaza evenimente muzicale de tip spectacol.

Pe de alta parte, daca trupa canta doar pentru a crea atmosfera in restaurant, fara un program artistic distinct, nu este spectacol. Este mai degraba o animatie muzicala, similara unui DJ care pune muzica live.

Daca se considera spectacol, atunci ar trebui sa emiteti bilete de intrare, iar TVA aplicabil poate fi 9% pentru acces (daca se justifica ca eveniment cultural), sau sa emiteti bon fiscal asa cum se arata in Normele metodologice (HG 479/2003).

Operatorii economici care nu intra sub incidenta ordonantei de urgenta pot opta pentru utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, in conditiile legii.

Daca nu este spectacol, ci doar o taxa de acces la restaurant cu muzica live, trebuie sa emiteti bon fiscal cu TVA 19%.

Pe de alta parte, nu orice persoana care canta intr-un restaurant ofera un spectacol in sensul fiscal si legal al termenului. Diferenta dintre un spectacol si o simpla interpretare muzicala in restaurant depinde de mai multi factori.
Daca muzica este doar un element ambiental, un serviciu aditional oferit clientilor restaurantului, atunci nu se considera spectacol. Daca evenimentul nu este promovat ca un concert distinct, ci doar ca o seara cu muzica live, atunci este doar o activitate adiacenta, nu un spectacol.

In acest caz, daca restaurantul percepe o suma suplimentara pentru a controla numarul de clienti sau pentru a acoperi costul muzicii, dar fara o separare clara intre concert si serviciile de restaurant, atunci nu este spectacol.

Daca muzica live este organizata ca un eveniment artistic distinct, se poate considera spectacol. Este un spectacol atunci cand evenimentul este promovat ca un concert, exista o scena special amenajata pentru artisti, se percepe tarif de acces EXCLUSIV pentru concert, exista contracte cu artisti si obligatii privind drepturile de autor (UCMR-ADA) si mai ales, scopul principal al clientilor este concertul, nu mancarea/bautura

In concluzie:

Daca un restaurant ofera ocazional muzica live ca parte a serviciilor sale, NU este spectacol se aplica TVA 19% si incasare prin bon fiscal.
Daca un restaurant organizeaza concerte regulate, cu bilete, scena si promovare, atunci este spectacol, se aplica TVA 9% si se incaseaza prin bilete. (sau bon fiscal)

Incadrarea ca "spectacol" este interpretabila si depinde de contextul specific al evenimentului si de regulamentele locale. Nu exista o definitie unica si clara in Codul fiscal care sa spuna exact ce constituie un spectacol in orice situatie, iar alegerea corecta depinde de cum este organizat si perceput evenimentul. Daca muzica este doar un element de atmosfera, nu e spectacol. Daca evenimentul este promovat, organizat si taxat ca un concert, poate fi considerat spectacol.

Ca si monografie contabila (fara timbre muzicale, crucea rosie, etc):

1. Achizitia biletelor tiparite
% = 401
5328
4426
Plata furnizorului:
401 = 5121

2. Vanzarea biletelor online (persoane fizice, daca biletele se vand inainte de eveniment:
5121 = %
472
4427

3. Vanzare bilete la fata locului (persoane fizice)
Daca biletele sunt vandute in ziua evenimentului, fara venit in avans:
5311 = %
708
4427

4. Recunoasterea veniturilor in ziua evenimentului, daca am folosit contul 472 pentru bilete vandute anterior:
472 = 708

5. Consumul biletelor, daca biletele nevandute nu mai sunt utilizabile:
6588 = 5328

Daca biletele pot fi refolosite, nu se inregistreaza nimic, raman in 5328.

De asemenea, trebuie sa aveti in vedere si urmatoarele taxe speciale:
 

  1. Potrivit art. 20 din Legea Societatii Nationale de Cruce Rosie din Romania nr. 139/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, toate institutiile de cultura, de divertisment, federatiile si organizatiile sportive-asociatii, cluburile sportive si fundatiile care organizeaza manifestari sportive sunt obligate sa perceapa un timbru al Crucii Rosii pentru fiecare bilet vandut pentru evenimente culturale, de divertisment si sportive, concerte, festivaluri, spectacole, filme la cinematografe, intreceri sportive la nivel local, national si international etc., reprezentand un procent de 1%, care se va adauga la pretul de vanzare.
  2. Potrivit Legii nr. 35/1994 privind timbrul literar, cinematografic, teatral, muzical, folcloric, al artelor plastice, al arhitecturii si de divertisment.

Cele 8 categorii de timbre ce formeaza obiectul prezentei legi se stabilesc astfel:

a) timbrul literar, in valoare de 2% din pretul de vanzare a unei carti si care se adauga acestui pret;
b) timbrul cinematografic, in valoare de 2% din pretul unui bilet si care se adauga acestui pret;
c) timbrul teatral, in valoare de 5% din pretul unui bilet si care se adauga acestui pret;
d) timbrul muzical, in valoare de 5% din pretul unui bilet si 2% din pretul fiecarui disc, fiecarei tiparituri, casete video si audio inregistrate, cu caracter muzical, altele decat cele folclorice, si care se adauga acestor preturi;
e) timbrul folcloric, in valoare de 5% din pretul unui bilet si 2% din pretul fiecarui disc, fiecarei tiparituri, casete video si audio folclorice inregistrate si care se adauga acestor preturi;
f) timbrul artelor plastice, in valoare de 0,5% din pretul de vanzare a operei de arta si care se adauga acestui pret**);
g) timbrul arhitecturii, in valoare de 0,5 la mie din valoarea investitiei, indiferent de beneficiarul sau de destinatia acesteia;
h) timbrul de divertisment, in valoare de 3% din pretul unui bilet si care se adauga acestui pret.

Timbrele prevazute la alin. (1) lit. b) - e) se aplica pe fiecare bilet vandut la spectacolele cinematografice, teatrale, muzicale si folclorice organizate in tara si se adauga la pretul de vanzare a biletului.

Timbrul prevazut la alin. (1) lit. h) se aplica pe fiecare bilet vandut la spectacolele artistico-sportive, altele decat cele la care se aplica alte timbre, si la spectacolele de circ organizate in tara si se adauga la pretul de vanzare a biletului.

Atat timbrul Crucii Rosii cat si timbrul muzical sunt adaugate la pretul de vanzare al biletului, prin urmare se regasesc in suma totala incasata de societate.

Inregistrarea veniturilor din vanzarea biletelor
5311 = %
447 /analitic timbru muzical
447 /analitic timbrul Crucii Rosii
708
4427

De asemenea, Potrivit art. 481 din Codul fiscal impozitul pe spectacole se calculeaza prin aplicarea cotei de impozit la suma incasata din vanzarea biletelor de intrare si a abonamentelor, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.

Cota de impozit se aplica la o baza egala cu Suma incasata - Incasarile reprezentand contravaloarea timbrelor (cinematografic, muzical, folcloric etc.) - Sumele cedate in scopuri umanitare

ART. 481 - Calculul impozitului
(1) Impozitul pe spectacole se calculeaza prin aplicarea cotei de impozit la suma incasata din vanzarea biletelor de intrare si a abonamentelor, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.
(2) Consiliile locale hotarasc cota de impozit dupa cum urmeaza:
a) pana la 2% pentru spectacolul de teatru, balet, opera, opereta, concert filarmonic sau alta manifestare muzicala, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competitie sportiva interna sau internationala;
b) pana la 5% in cazul oricarei altei manifestari artistice decat cele enumerate la lit. a).

Baza de calcul a impozitului pe spectacole o reprezinta suma incasata fara TVA si fara timbrele datorate
635 = 446/analitic impozit spectacole 
 

Contabilitatea HORECA. Monografii contabile si cazuri practice - Lucrarea contine atat legislatie fiscal-contabila comentata, cat si exemple practice cu situatii din activitatea zilnica a unui restaurant, hotel sau firma de catering.