Contul 327 - "Marfuri in curs de aprovizionare" reflecta valoarea marfurilor care sunt in proces de achizitie, dar nu au fost inca receptionate. In acest articol, vom explora in detaliu modul de utilizare a acestui cont si vom prezenta exemple practice pentru a ilustra inregistrarile contabile specifice acestui cont.
Functionalitatea contului 327
Contul 327 este utilizat pentru a tine evidenta existentei si miscarii stocurilor de ambalaje in curs de aprovizionare. Mai exact, acele stocuri pentru care riscurile si beneficiile au fost deja transferate, dar care, la sfarsitul perioadei de raportare, se afla inca in proces de aprovizionare.
Contul 327 este un cont de activ.
Monografii contabile cu contul 327 - "Marfuri in curs de aprovizionare"
Va prezentam mai jos doua studii de caz utile cu privire la utilizarea contului 327 in contabilitate.
Achizitii intracomunitare - inregistrari contabile cu contul 327
Intrebare: Achizitionam un echipament din Spania, cu tranzit in Polonia, unde acesta va stationa timp de 2-3 luni la un furnizor din Polonia. Acest furnizor ne va factura, la randul sau, un alt echipament. Mentionez ca ambele echipamente vor pleca din Polonia catre clientul nostru din Romania, iar transportul din Polonia in Romania va fi organizat de client. Noi vom suporta costul transportului din Spania in Polonia. Eu voi factura ambele echipamente catre clientul din Romania.
1. Cum sa procedez in ceea ce priveste alocarea
codului UIT.
2. Modalitatea de inregistrare a echipamentului achizitionat din Spania.
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 27 Nov 2024 In cazul de fata societatea realizeaza 2 achizitii intracomunitare chiar daca primul utilaj stationeaza in Polonia.
Prima achizitie provine din Spania si cea de-a 2 a din Polonia.
Aceste achizitii au locul in Romania conform art. 273 coroborat cu art. 276 din codul fiscal.
Nu are relevanta faptul ca le revindeti la un alt client din Romania.
Obligatia obtinerii codului UIT va apartine conform OUG 41/2022, art. 8 1 lit. b.
Conform art.11 din OUG 41/2022
(2) Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, precum si in cazul operatiunilor comerciale prevazute la art. 2 pct. 9 lit. g) si j)...( transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei; transportul pe teritoriul national al bunurilor in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer si transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului)...., incepand cu data declarata pentru inceperea transportului. Utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisa.
Pentru utilajul achizitionat din Spania
Conform OMFP 1337/2024, art. 3 alin. (18):
(18) In situatia in care, in mod exceptional, transportul declarat in Sistemul RO e-Transport nu este finalizat in termenul de valabilitate a codului UIT prevazut la art. 11 alin (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, declarantul va infirma transportul in Sistemul RO e-Transport si va relua operatiunea de declarare a transportului si obtinere a unui nou cod UIT. Astfel, dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, in intervalul de valabilitate a codului UIT, declarantul poate selecta in zona "Confirmare Transport" a aplicatiei RO e-Transport optiunea "Infirmat", mentionand cauza in campul de date "Comentariu confirmare", urmand ca pentru respectivul transport sa fie obtinut un nou cod UIT in functie de noile date.
Asadar, daca nu va incadrati in termenul de 15 zile veti selecta in e-trsnsport optiune infirmat si veti obtine alt cod UIT.
Din punct de vedere contabil, deoarece ambele utilaje sunr revandute ulterior, se va inregistra o achizitie intracomunitara de marfuri cu taxare inversa in cazul utilajului achizitionat din Polonia:
371 = 401
4426 = 4427
Pentru utilajul din Spania , deoarece exigibilitatea TVA intervine la data emiterii facturii conform art.284 din codul fiscal, factura va fi inregIstrata pe tipul contabil marfuri in curs de aprovizionare:
327 = 401
4426 = 4427
Citeste si:
Monografie prestari servicii intracomunitare Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata
Marfa furata in timpul transportului
Intrebare: Un furnizor extern, intracomunitar (din Italia), a expediat o marfa catre societatea noastra, in conditia EXW, pe un mijloc de transport pus la dispozitie de un transportator din Romania. Marfa a fost furata. Transportatorul, in baza contractului si a comenzii de transport, a semnat un protocol de despagubire cu societatea noastra, urmand sa achite contravaloarea marfii disparute in trei transe.
Constituim provizion pentru marfa disparuta, iar invoice-ul extern trebuie declarat in D390 in luna in care a fost emis. Cum inregistram aceasta marfa furata?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 27 Nov 2024 Conditia Ex Works este cea mai comoda pentru vanzator, intrucat presupune obligatii minime pentru vanzator care trebuie sa puna marfa la dispozitia cumparatorului la sediul sau fara a raspunde de incarcarea marfii in mijlocul de transport al cumparatorului. Cumparatorul suporta toate riscurile pe care le comporta preluarea marfii si transportarea acestora la destinatie.
Recomandarea mea este sa inregistrati factura, atat in decontul de TVA, cat si in declaratia recapitulativa 390, intrucat furnizorul va declara o livrare intracomunitara de bunuri in Italia.
Din punct de vedere al cheltuielilor :
Regimul fiscal al acestor pierderi, din perspectiva impozitului pe profit, este prevazut la art. 25 alin. (4) lit. c) Cod fiscal. Astfel, cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare sunt nedeductibile.
Daca potrivit contractului incheiat intre transportator si beneficiarul transportului, societatea de transport este obligata sa-l despagubeasca pe beneficiar pentru contravaloarea bunurilor constate lipsa pe timpul transportului, suma respectiva constituie o despagubire acordata pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale.
Astfel, pentru partea care va fi imputata,cheltuielile vor fi deductibile.
Pentru partea din cheltuieli care nu vor fi recuperate contravaloarea acestora va fi nedeductibila conform prevederilor mai sus mentionate intrucat nu va inscrieti la nicio situatia prevazuta la art. 25 alin. (4) lit. c), respectiv:
1.bunurile/mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2.bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;
3.bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii;
In baza protocolului incheiat cu transportatorul, emiteti o factura pentru despagubirile stabilite prin contract.
Din punct de vedere al TVA, vom avea incidente urmatoarele prevederi:
-la facturarea despagubirilor, nu se va colecta TVA intrucat potrivit prevederilor art. 286 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, baza de impozitare nu cuprinde sumele reprezentand daune-interese, stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate;
Cu privire la ajustarea TVA, avem incidente art. 304 alin. (2 ) lit. a) din Codul fiscal , dispozitie care prevad ca Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila.
In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare.
Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei.
Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila.
Asadar, TVA nu va fi ajustata daca detineti documente doveditoare emise de organele judiciare (transportatorul ar fi trebuit sa reclame disparitia bunurilor in timpul transportului).
Ca si inregistrari contabile , vom avea:
a) Inregistrare marafa in curs de aprovizionare:
327=401
b) Inregistrarea TVA:
4426=4427
c) Factura dauna catre societatea de transport:
4111=7581
d) Descarcare gestiune marfa:
607=327 (deductibila proportional cu valoarea daunelor)
607=327 (nedeductibila- partea care nu este imputata), daca exista
e) Ajustare TVA, in situatia in care nu detineti documente doveditoare.Cheltuielile cu TVA sunt nedeductibile pentru partea care nu a fost imputata:
635=4426
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.