Un proiect editorial marca
Rentrop&Straton
Informatii Specializate de top


Monografii Contabile Rezolvate

Monografie contabila privind depozitarea cerealelor Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante Monografie contabila brutarie/panificatie Monografie prestari servicii intracomunitare Monografii contabile sponsorizare 2024: spete utile Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor Monografie concedii medicale 2024: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont Monografie contabila provizioane Monografie contabila subventii nerambursabile Monografie contabila imprumut intre societati Monografie contabila lichidare societate Monografie contabila garantii furnizori Monografie contabila asociatie non profit Monografie contabila vanzare mijloc fix amortizat / neamortizat Monografie contabila bacsis: detalii legislative si studiu de caz Monografie contabila obiecte de inventar Monografie contabila vanzare autoturism Monografie ONG: inregistrarea in contabilitate a activitatilor unui ONG Monografii dividende interimare: aspecte contabile si studiu de caz Exemple inregistrari contabile institutii publice Monografie contabila rezerva legala Monografie contabila leasing financiar Monografie contabila SGR (Sistemul Garantie Returnare) conform HG 1074/2021 Monografie stocuri la dispozitia clientului Monografie prestari servicii merchandising Monografie inregistrare capital social firma nou infiintata Monografie donatie Monografie deducere casa de marcat Monografie contabila expropriere teren pentru cauze de utilitate publica Monografie contabilitate de gestiune Monografie contabila slot machine. Asocieri jocuri de noroc Monografie contabila sistem alarma Monografie contabila servicii dezvoltare software din Argentina Monografie contabila scoala. Servire masa gradinita, scoala si after-school Monografie contabila reducere pret marfa Monografie contabila profit. Compensatie combustibil Monografie contabila productie restaurant. Facilitati taxe salariale Monografie contabila prestari servicii IT Monografie contabila prestari servicii constructii Monografii contabile PFA: studii de caz Monografie contabila microgrant 2000 euro Monografie contabila reduceri de pret magazin online Monografie contabila infiintare SRL. Documente pentru infiintare societati. Refacturare cheltuieli Monografie contabila fonduri europene societati comerciale Monografie contabila firma constructii Monografie contabila editura carte. Editare si vanzare carti Monografie contabila domeniu web Monografie contabila discount transport Monografie contabila cursuri formare profesionala. Studii MBA - Universitate din Austria Monografie contabila comert. Colectare si comercializare deseuri Monografie contabila bugetara. Proiect finantat din FEDR Monografie contabila biserica. Sponsorizare si servicii efectuate catre o biserica Monografie contabila bancara. Depozite si comisioane bancare in valuta Monografie contabila aranjamente florale. TVA deductibila pentru cheltuieli de protocol Monografie achizitii intracomunitare. Platitor de TVA trimestrial Achizitie casa de marcat monografie Monografie TVA la incasare. Lipsa la inventar. Gestiune cu amanuntul Monografie TVA de recuperat prescris Monografie TVA. Vanzare duplexuri Monografie restaurant Monografie rambursare TVA. Diferente TVA respinsa la rambursare Monografie impozit pe profit Monografie drepturi de autor Monografie contabila vanzare marfa cu predare ulterioara Monografie contabila TVA. Vanzare casa si teren aferent Monografie contabila creditare firma Monografie contabila credit IFN Monografie contabila aparate cafea Monografie contabila agricultura. Furaje din productie proprie Monografie casa de marcat scoala de soferi Monografie contabila pentru impozit nerezidenti Categorii de ordonatori de credite. Raportare angajamente bugetare Monografie taxare inversa vanzare cladire Monografie diurna. Mod de calcul diurna Monografie contabila prestari servicii de curierat in numele altei societati Monografie contabila infiintare firma. Infiintarea unei societati de tip holding Monografie contabila fonduri europene nerambursabile Monografie contabila comert online Monografie cadouri angajati. Bunuri acordate cu ocazia aniversarii infiintarii societatii Monografie contabila achizitie intracomunitara neplatitor de TVA. Licenta prestator din stat tert Contul 3028 monografie. Import marfuri si mostre incadrate la marfuri Monografie contabila bar restaurant Monografie contabila licenta Windows si programe informatice Monografie contabila constructii Monografie contabila vanzare cladire IN REGIM DE TAXARE INVERSA Monografie contabila salarii agricultura Monografie contabila productie Cheltuieli de protocol HORECA. Autofactura - monografie Monografie contabila linie de credit. Credit neutilizat Monografie contabila BOLT/ UBER - servicii de transport alternativ Inregistrare contabila factura Glovo

Contul 231 | Imobilizari corporale in curs de executie | Mod de utilizare si spete utile

Contul 231 „Imobilizari corporale in curs de executie” este un instrument contabil prin care se monitorizeaza imobilizarile corporale aflate in diferite stadii de executie. In acest articol vom prezenta cum se utilizeaza acest cont si vom oferi studii de caz utile pentru a asigura evidentierea corecta a proceselor investitionale in contabilitate.

Functionalitatea contului 231

​Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta imobilizarilor corporale in curs de executie (altele decat investitiile imobiliare), oferind managerilor si profesionistilor contabili posibilitatea de a urmari cu acuratete evolutia investitiilor in active fixe, de la demararea lucrarilor pana la finalizarea si receptia acestora. 

Contul 231 "Imobilizari corporale in curs de executie" este un cont de activ.

Ce se inregistreaza in contul 231 - pe debit?

In debitul contului 231 "Imobilizari corporale in curs de executie" se inregistreaza:

  • valoarea imobilizarilor corporale in curs de executie facturate de furnizori, inclusiv entitati afiliate sau entitati asociate si entitati controlate in comun (404, 451, 453); 
  • valoarea imobilizarilor corporale in curs de executie efectuate in regie proprie, neterminate (722); 
  • valoarea imobilizarilor corporale in curs de executie primite ca aport la capitalul social (456). 

Ce se inregistreaza in contul 231 - pe credit?

In creditul contului 231 "Imobilizari corporale in curs de executie" se inregistreaza: 

  • valoarea imobilizarilor corporale in curs de executie, receptionate, date in folosinta sau puse in functiune (211, 212, 213, 214, 216, 217); 
  • valoarea imobilizarilor corporale in curs de executie scoase din evidenta (658). 

Soldul contului reprezinta valoarea imobilizarilor corporale in curs de executie, altele decat investitiile imobiliare.  
 

Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.  

 

Studii de caz utile cu inregistrari contabile cu contul 231

Va prezentam mai jos doua spete utile cu contul 231 pentru a intelege mai bine functionalitatea sa si pentru a ajuta organizatiile sa gestioneze eficient resursele alocate proiectelor de investitii si sa pastreze o evidenta corecta in contabilitate.

Tratament contabil si fiscal pentru investitie sistata valorificata prin vanzare

Intrebare:
Un teren achizitionat in 2022, in valoare de 90.000 lei, de la o persoana fizica, fara TVA este inregistrat in contul 2111 Terenuri. Terenul era destinat unei investitii (parc fotovoltaic), pentru care s-au obtinut avize, autorizatii, s-au intocmit proiecte etc., in valoare de 300.000 lei. Toate aceste cheltuieli sunt inregistrate in contul 231 Imobilizari corporale in curs. Avand in vedere ca nu mai exista posibilitati de finalizare a investitiei, se doreste vanzarea terenului impreuna cu documentatia aferenta acestuia (pentru obiectivul parc fotovoltaic).


Care ar fi modalitatea cea mai corecta de a include in valoarea vanzarii atat valoarea terenului (cont 2111), cat si valoarea investitiei asociate acestuia (cont 231)? Putem majora valoarea terenului printr-o decizie interna cu valoarea acestor cheltuieli (avand in vedere ca toate avizele sunt legate strict de acest teren si nu pot fi utilizate pentru alt obiectiv)? In acest caz, la vanzare, terenul ar fi scazut la noua valoare.

Propunere de inregistrari contabile:

1. Majorare valoare teren:

2111 = 231

2. Facturare vanzare teren cu taxare inversa (daca cumparatorul este platitor de TVA):

4111 = 7583

3. Scaderea din gestiune a terenului la valoarea noua:

6583 = 2111

Dintre cheltuielile inregistrate in contul 231 pentru avize si autorizatii, o parte includ TVA, iar o parte sunt scutite de TVA. Ce implicatii privind TVA ridica vanzarea in varianta propusa sau in alte variante pe care le sugerati?

Cartea Verde a TVA - o lucrarea exceptionala care acopera INTREAGA legislatie pe TVA! Contine inclusiv solutii pentru problemele sensibile create de e-TVA!​


SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 27 Nov 2024

De retinut este faptul ca valoarea de achizitie a terenului nu poate fi majorata cu:

  • valoarea investitiei in curs,  aflate intr-un anumit stadiu de executie;
  • valoarea documentatiei necesare edificarii parcului fotovoltaic. Valoarea acestei documentatii trebuie sa reintregeasca costurile investitiei sistate.


De asemenea, trebuie sa aveti in vedere faptul ca la momentul sistarii investitiei, trebuie efectuata si ajustarea negativa a sumei TVA deductibile deduse pe parcursului derularii lucrarilor. Persoana impozabila nu trebuie sa ajusteze negativ suma TVA deductibila dedusa la momentul achizitiei bunurilor si serviciilor destinate investitiei, numai daca se poate demonstra  ca sistarea investitiei, respectiv abandonarea acesteia s-a decis din motive obiective. Acest aspect este reglementat, in mod expres, prin normele de aplicare ale art. 297 "Sfera de aplicare a dreptului de deducere", la pct.  67 alin. (17) conform carora:

"(17) In cazul imobilizarilor in curs de executie care nu se mai finalizeaza, in baza unei decizii de abandonare a executarii lucrarilor de investitii, fiind scoase din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, persoana impozabila isi poate pastra dreptul de deducere exercitat in baza art. 297 alin. (4) din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu valorificate prin livrarea imobilizarilor ca atare ori dupa casare, daca din circumstante care nu depind de vointa sa persoana impozabila nu utilizeaza niciodata aceste bunuri/servicii pentru activitatea sa economica, astfel cum a fost pronuntata hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-37/95 Statul belgian impotriva Ghent Coal Terminal NV. ……..."
 
In situatia in care persoana impozabila nu ar avea motive obiective privind sistarea lucrarilor ar fi obligata sa ajusteze negativ suma TVA deductibila dedusa, daca investitia aflata intr-un anumit stadiu nu ar fi vanduta.

In aceasta situatia  s-ar efectua inregistrarea contabila:

635                                                         =  4426  
"Cheltuieli cu alte impozite,taxe                "TVA deductibila"
si varsaminte asimilate"
(analitic distinct)

Cheltuiala aferenta sumei TVA ajustate negativ poate fi inregistrata  si in  contul 6588. Indiferent de contul utilizat, 635 sau 6588, cheltuiala inregistrata este  nedeductibila d.p.d.v. fiscal. Ajustarea negativa conform prevederilor 304 trebuie  efectuata  in cadrul termenului de prescriere fiscal de 5 ani de la data abandonarii investitiei.

Consider ca lipsa fondurilor financiare necesare continuarii investitiei  are un caracter subiectiv, fara a avea un caracter obiectiv.  
 
Referitor la tratamenul contabil aplicabil, in situatia in care valoarea achizitiilor de bunuri si servicii aferente investitiei  sunt  inregistrate in debitul contului 231 "Imobilizari corporale in curs de executie" in corespondenta cu  creditul contului 404 "Furnizori de imobilizari" sau cu creditul contului 722 "Venituri din productia de imobilizari corporale", la abandonarea/sistarea  lucrarilor se efectueaza doar inregistrarea contabila:

6588                                                = 231
"Alte cheltuieli de exploatare"           "Imobilizari corporale in curs de executie"
                                                           (costuri reintregite cu TVA ajustata, daca are loc              
                                                           abandonarea investitiei)

Documentul justificativ pentru aceasta inregistrare contabila este decizia de sistare/abandonare a lucrarilor de investitie aflate intr-un anumit stadiu de executie conform inventarierii lucrarilor efectuate/receptionate cu precizarea stadiului de executie (50% sau 75 sau 90%...).

Deci, ajustarea negativa a sumei TVA deduse pentru documentatia tehnica, pentru materiale si servicii necesare edificarii parcului fotovoltaic nu trebuie efectuata in situatia in care investitia respectiva va fi valorificata prin vanzarea acesteia  catre un investitor.
 
Din punct de vedere al impozitului pe profit, in situatia in care investitia nu va fi valorificata prin vanzare, cheltuielile inregistrate cu abandonarea acesteia vor fi  nedeductibile, fiind aplicabile prevederile  pct. 30 din Normele metodologice date in aplicarea art. 28 din Codul fiscal conform carora  valoarea imobilizarilor in curs de executie care nu se mai finalizeaza si se scot din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, in baza aprobarii/deciziei de sistare reprezinta cheltuieli nedeductibile, daca nu au fost valorificate prin vanzare sau casare
"30. Valoarea imobilizarilor necorporale/corporale in curs de executie care nu se mai finalizeaza si se scot din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, in baza aprobarii/deciziei de sistare, precum si valoarea ramasa a investitiilor efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, in situatia in care contractele se reziliaza inainte de termen, reprezinta cheltuieli nedeductibile, daca nu au fost valorificate prin vanzare sau casare."
 
In concluzie, daca se decide vanzarea terenului si a investitiei, vor avea loc urmatoarele doua operatiuni distincte:

Vanzarea terenului construibil:
411                       = 7583 prin emiterea facturii aplicand  regimul de taxare inversa, daca sunt indeplinite conditiile de la art. 331 alin. (2) lit. g) si normele de aplicare ale acestui articol .
 
Cheltuiala aferenta se inregistreaza in debitul contului 6583 in corespondenta cu creditul contului 211

Vanzarea investitiei interminate a carei valoare include si costurile referitoare la documentatia aferenta, caz in care factura se emite prin aplicarea regimului normal de taxare colectand efectiv TVA prin utilizarea  cotei standard TVA 19%:
411                       =   %
                                 7588
                                 4427
 
Costurile aferente investitiei se inregistreaza:
6583                    = 231

Citeste si: Monografie contabila vanzare cladire IN REGIM DE TAXARE INVERSA

Cheltuieli incluse in costul imobilizarilor corporale in curs de executie conform reglementarilor contabile

Intrebare:
In contul 231 "Imobilizari corporale in curs de executie" se includ cheltuielile ocazionate de intocmire documentatie tehnica obtinere aviz DRDP, documentatie tehnica plan topo, cheltuielile cu avizele de principiu solicitate de diferite institutii, aviz plan urbanistic zonal, realizare documentatie pentru obtinere aviz AACR, prestari servicii de cadastru, studii de fezabilitate, intocmire PUZ, alte cheltuieli premergatoare realizarii imobilizarii?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 17 Apr 2024

Potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul 1802/2014

Evaluarea initiala a imobilizarilor corporale
226. - (1) O imobilizare corporala recunoscuta ca activ trebuie evaluata initial la costul sau determinat potrivit regulilor de evaluare din prezentele reglementari, in functie de modalitatea de intrare in entitate.
(2) Exemple de costuri care se efectueaza in legatura cu constructia unei imobilizari corporale, direct atribuibile acesteia, sunt:
a) costurile reprezentand salariile angajatilor, contributiile legale si alte cheltuieli legate de acestea, care rezulta direct din constructia imobilizarii corporale;
b) cheltuieli materiale;
c) costurile de amenajare a amplasamentului;
d) costurile initiale de livrare si manipulare;
e) costurile de instalare si asamblare;
f) cheltuieli de proiectare si pentru obtinerea autorizatiilor, in baza documentelor justificative care atesta efectuarea lor in legatura cu activul in cauza;
g) costurile de testare a functionarii corecte a activului, dupa deducerea incasarilor nete provenite din vanzarea elementelor produse in timpul aducerii activului la amplasamentul si conditia de functionare (cum ar fi esantioanele produse la testarea echipamentului). Din punct de vedere contabil, cheltuielile reprezentand costuri de testare si veniturile mentionate mai sus se inregistreaza distinct, in functie de natura acestora, diferenta dintre cheltuielile si veniturile respective urmand a fi inregistrata apoi pe seama activului in curs de constructie (articol contabil 231 Imobilizari corporale in curs de executie = 722 Venituri din productia de imobilizari corporale);
h) onorariile profesionale platite avocatilor si expertilor, precum si comisioanele achitate in legatura cu activul etc.

Punctul 226 din Reglementarile contabile ofera orientari referitoare la includerea cheltuielilor legate de pregatirea si dezvoltarea unei constructii in costul imobilizarii corporale in curs de executie.

In esenta, aceste cheltuieli includ toate costurile necesare pentru a aduce constructia in stadiul in care poate fi utilizata sau vanduta.

Acestea sunt
1. Salarii si contributii sociale: Aceste cheltuieli includ costurile cu forta de munca direct implicata in constructie, cum ar fi salariile lucratorilor si angajatilor, precum si contributiile sociale si asigurarile sociale aferente.
2. Cheltuieli materiale: Acestea reprezinta costurile pentru materialele utilizate in constructie, cum ar fi cimentul, metalul, caramizi, etc.
3. Costurile de amenajare a amplasamentului: Aceste costuri acopera lucrarile de pregatire a terenului pentru constructie, cum ar fi nivelarea terenului, drenarea, etc.
4. Costurile initiale de livrare si manipulare: Aici sunt incluse costurile asociate cu livrarea materialelor si echipamentelor pe santierul de constructie, precum si costurile de manipulare pentru a le aduce la locatia dorita.
5. Costurile de instalare si asamblare: Aceste cheltuieli acopera costurile cu instalarea si asamblarea echipamentelor si componentelor in cadrul constructiei.
6. Cheltuielile de proiectare si obtinerea autorizatiilor: Acest punct se refera la cheltuielile pentru documentatia tehnica necesara obtinerii avizelor si autorizatiilor de constructie din partea autoritatilor competente, cum ar fi avizele DRDP, avizele de principiu, avizele de urbanism, etc.
7. Onorariile profesionale si comisioanele: Aceste cheltuieli includ platile catre avocati, experti, consultanti sau alte persoane care ofera servicii profesionale legate de constructie.

Toate aceste cheltuieli sunt considerate direct atribuibile constructiei si sunt necesare pentru a aduce activul in stadiul in care poate fi utilizat sau vandut. Astfel, ele sunt incluse in costul imobilizarii corporale in curs de executie conform practicilor contabile.

Ca urmare, ca raspuns la intrebarea dvs., conform reglementarilor contabile si orientarilor din punctul 226, cheltuielile mentionate, precum documentatia tehnica, avizele, prestarile de servicii de cadastru, studiile de fezabilitate, intocmirea PUZ si alte cheltuieli premergatoare realizarii imobilizarii corporale pot fi incluse in costul imobilizarii corporale in curs de executie, atata timp cat acestea sunt direct atribuibile constructiei si sunt necesare pentru a aduce activul in stadiul in care poate fi utilizat sau vandut.
 

Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.