Iti oferim Monografii contabile PDF
Vrei ultimele modificari din Monografii contabile?
Iti oferim GRATUIT Raportul special
"TOP 12 Monografii Contabile"!
Vei primi si ultimele noutati din Newsletterul Contabilul.ro
Autofactura este un document contabil prin care beneficiarul unei tranzactii emite factura in numele furnizorului. Aceasta practica, reglementata de Codul Fiscal, are aplicabilitate in special in cazul achizitiilor intracomunitare, prestarilor de servicii sau achizitiilor de bunuri de la persoane neinregistrate in scopuri de TVA. In acest articol vom analiza principalele reglementari legislative si vom prezenta studii de caz ce includ monografii contabile cu autofactura.
Potrivit art. 319 alin. (16) din Codul Fiscal pentru alte operatiuni decat cele prevazute la alin. (15) persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.
Potrivit art. 320 alin (1) persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila, obligata la plata taxei in conditiile prevazute la art. 307 alin. (2) - (4) si (6) si ale art. 308 , trebuie sa autofactureze operatiunile respective pana cel mai tarziu in a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, in cazul in care persoana respectiva nu se afla in posesia facturii emise de furnizor/prestator.
In aceste conditii beneficiarul livrarii va emite o autofactura cu codul 389 facand trimitere la articolul din Codul fiscal in baza caruia aceasta se emite.
Autofactura astfel emisa se raporteaza in e-factura.
In cazul in care factura este emisa de beneficiar in numele si contul furnizorului cu respectarea cerintelor art. 319 alin (18) din Codul Fiscal, respectiv existenta unui acord scris intre furnizor si beneficiar, si existenta unor mentiuni in cadrul documentului cu privire la autofactura, conform Codului Fiscal, art. 319, alin. (20), pct. (k). Furnizorul nu mai emite o alta factura, va inregistra in contabilitate factura astfel emisa.
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
Vezi MONOGRAFII CONTABILE si cazuri practice din contabilitatea HORECA
Intrebare:
In luna februarie 2024 societatea noastra a primit o autofactura de la Returo SGR pentru ambalajele returnabile predate de companie prin sistemul Returo. Autofactura cuprinde o linie cu garantia pe care Returo va trebui sa ne-o restituie (cu TVA 0) si o linie cu tariful de gestionare Horeca (TVA 19%).
Va rugam sa ne ajutati cu monografia contabila pentru inregistrarea acestei autofacturi primite de la Returo. De asemenea va rugam sa ne spuneti cum declaram aceasta autofactura in D300 si D394.
Citeste si: Monografie contabila SGR (Sistemul Garantie Returnare)
SOLUTIE fiscal- contabila aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 26 Feb 2024
Pentru inregistrarea autofacturii emise de catre SGR pe numele comerciantului HoReCa se are in vedere inregistrarea contabila a marfurilor aprovizionate de la un furnizorul persoana impozabila din Romania, inregistrat in scopuri de TVA in Romania, in regim normal, conform prevederilor art. 316.
Valoarea facturii primite se inregistreaza de catre comerciantul HoReCa prin formula:
% = 401 valoare totala marfa formata din:
371 cost de achizitie marfa
4426 TVA deductibila cost achiztie marfa
- garantie ambalaje returnabile (analitic distinct sortiment)
Asa cum se poate constata, garantia pentru ambalajele returnabile aferente bunurilor aprovizionate de catre comerciantul HoReCa, evidentiata distinct de catre vanzator in factura emisa, se inregistreaza d.p.d.v. contabil prin debitul contului 267 "Creante imobilizate" (analitic distinct) in corespondenta cu creditul contului 401. Deci, valoarea garantiei:
nu reintregeste costul de achizitie al marfurilor ambalate. Astfel, valoarea garantiei nu intra nici in cifra de afaceri la vanzare deoarece valoarea recuperata a acesteia nu se inregistreaza la venituri.
nu intra in baza de impozitare a TVA deoarece nu reprezinta contravaloarea unei livrari de bunuri si/sau a unei prestari de servicii conform prevederilor art. 268 din Codul fiscal.
Valoarea garantiei care corespunde ambalajelor returnate de catre comerciantul HoReCa, suma autofacturata de catre Returo, se transfera in contul bancar al comerciantul HoReCa, caz in care recomand inregistrarea contabila:
- in prima etapa:
461 = 267.01
"Debitori diversi" Garantie ambalaje
(analitic distinct ambalaje returnate, (analitic distinct ambalaje returnate, confirmate)
confirmate)
- in a doua etapa, la incasare:
5121 = 461
Conturi la banci in lei "Debitori diversi"
Tariful de gestionare reprezinta o suma de bani platita de catre RetuRO operatorilor HORECA pentru fiecare ambalaj SGR predat catre Administratorul SGR. Practic, tariful de gestionare reprezinta o forma de compensare a costurilor inregistrate de catre comerciant cu stocarea ambalajelor reciclabile colectate manual, cu ambalarea acestora in saci, sigilarea sacilor, transportul pana la punctele de colectare manuala si orice alte costuri inregistrate pana la ridicarea acestora de catre RetuRO prin intermediul operatorilor logistici etc.
Astfel, spre deosebire de garantie care nu intra in baza de impozitare a TVA, tariful de gestionare reprezinta contravaloarea unui cumul de servicii prestate, motiv pentru care valoarea acestuia intra in baza de impozitare a TVA pentru comerciantului HoReCa. Tariful de gestionare este definit prin ANEXA 1 Semnificatia termenilor specifici" pct. 1 lit. p) din la H.G. nr. 1.074/2021 modificata prin H.G. nr. 1075/2023
"1. In sensul prezentei anexe, termenii specifici au urmatorul inteles:
..
p) tarif de gestionare - suma de bani platita prin transfer bancar de catre administratorul SGR comerciantilor, respectiv comerciantilor HoReCa, dupa caz, pentru fiecare unitate de ambalaj SGR care a fost returnata la punctele de returnare sau predata administratorului SGR de catre comerciantii HoReCa, destinata acoperirii costurilor in legatura directa cu indeplinirea obligatiilor privind preluarea si stocarea ambalajelor SGR. Tariful de gestionare se diferentiaza in functie de metoda automata sau manuala de preluare a ambalajelor SGR;"
Deci, tariful de gestionare inscris in autofactura emisa de catre Returo reprezinta pentru comerciantul HoReCa o prestare de servicii pentru care se colecteaza TVA prin aplicarea cotei standard TVA 19%.
Aceasta prestare de servicii genereaza un venit pentru a carei inregistrare contabila recomand utilizarea contului 708 "Venituri din activitati diverse", prin formula contabila:
461 = %
"Debitori diversi" 708
(analitic distinct) "Venituri din activitati diverse"
4427
TVA colectata
Valoarea autofacturii emise in numele comerciantului Horeca se evidentiaza de catre comerciant in jurnalul pentru vanzari in coloane distincte (sume care intra in baza de impozitare a TVA si sume care nu intra in baza de impozitare a TVA) pentru raportarea corecta a sumelor inscrise pe cele doua randuri din documentul primit:
d.p.d.v. fiscal: prin decontul de TVA cod 300, la randul 9 baza de impozitare a TVA aferenta tarifului de gestionare si suma TVA colectata aferenta;
d.p.d.v. informativ: prin declaratia cod 394, in cartusul C.
Valoarea garantiei inscrise in factura emisa nu trebuie raportata de catre comerciant, nici d.p.d.v. fiscal prin decontul de TVA cod 300, dar nici d.p.d.v. informativ prin declaratia cod 394 deoarece nu intra in baza de impozitare a TVA.
Practic, autofactura emisa de catre RetuRO este echivalentul unei facturi emise de catre comerciantul Horeca.