Un proiect editorial marca
Rentrop&Straton
Informatii Specializate de top


Monografie contabila SGR (Sistemul Garantie Returnare)


Sistemul de garantie-returnare (SGR) pentru ambalaje a devenit o obligatie importanta pentru operatorii economici din Romania, aducand schimbari semnificative atat in activitatea comerciala, cat si in evidentele contabile. In acest articol va prezentam principalele reglementari cu privire la sistemul SGR si vom oferi studii de caz utile cu monografii contabile SGR.

Reglementari cheie cu privire la sistemul de garantie-returnere pentru ambalaje


In conformitate cu art. 6 din HG 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile reiese ca societatea in calitate de comerciant are principalele obligatii:
 

  • Sa utilizeze programul informatic pus la dispozitie de administratorul SGR pentru raportarea ambalajelor SGR comercializate si a garantiilor aferente
  • Sa tina evidenta detaliata a numarului total de ambalaje SGR comercializate, defalcat pe tip de material si volum, precum si a garantiilor incasate si returnate. Aceasta evidenta trebuie actualizata lunar si raportata conform cerintelor stabilite
  • Sa incaseze de la clientii lor garantia aferenta produselor in ambalaje SGR
  • Sa organizeze puncte de returnare si sa preia, in cadrul punctelor de returnare, toate ambalajele SGR returnate de consumatorii/utilizatorii finali
  • Sa restituie consumatorilor finali valoarea garantiei la momentul returnarii ambalajelor SGR


Aceste prevederi asigura conformitatea comerciantilor in sistemul SGR, indiferent de volumul de ambalaje manipulat si impun raportarea si plata lunara.

In ceea ce priveste rambursarea garantiei catre clienti (consumatori sau utilizatori finali), aceasta este reglementata la art. 14 alin. 2 din HG 1074/2021, care prevede urmatoarele:


1. In cazul in care la punctul de returnare ambalajele SGR sunt preluate manual - valoarea garantiei este returnata in numerar, prin voucher sau prin transfer bancar;

2. In cazul in care la punctul de returnare ambalajele SGR sunt preluate prin echipamente automate de preluare - valoarea garantiei este returnata prin voucher sau prin transfer bancar, cu mentiunea ca voucherul poate fi utilizat de catre clienti pentru preschimbare in numerar sau la plata cumparaturilor, in cadrul aceluiasi comerciant care opereaza echipamentul automat de preluare, in termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului.
 
SGR. Sistemul Garantie-Returnare. Obligatii fiscal-contabile - lucrarea raspunde in mod profesionist tuturor intrebarilor practice, de natura fiscal-contabila, cu privire la SGR

Sistemul SGR: studii de caz utile


Va prezentam doua spete utile ce includ specificatii cu privire la obligatiile SGR si inregistrarile contabile aplicabile sistemului de garantie-returnare a ambalajelor.

Monografie contabila SGR


Intrebare:

Am nevoie de o lamurire cu privire la inregistrarea contabila in urmatoarea situatie:

1. O firma a achizitionat un utilaj cu care se colecteaza peturile, sticlele, ambalajele, deci SGR.

2. Oamenii care aduc aceste lucruri primesc un bon valoric cu care achizitioneaza produse din magazinul respectiv.

3. La sfarsitul lunii, firma returo emite factura in numele clientului cu comisionul aferent si cu ambalajul ridicat (aici inregistrarea este: 4111 = 708 comision + TVA aferent, si 4111 = 461 SGR fara TVA).

Cum inregistrezi bonurile valorice, astfel incat contul de SGR 461 sa nu fie cu minus? Precizez ca societatea inregistreaza achizitiile cu bon valoric in casa de marcat la rubrica voucher ca venit. Rog sa ma ajutati cu inregistrarile contabile.

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA conform legislatiei in vigoare la data de​ 23 Mar 2025

Iata care sunt monografiile contabile aplicabile sistemului SGR:

Inregistrarea garantiei pentru achizitia ambalajelor de la furnizorii de marfa:
461 = 401

Plata garantiei furnizorilor de la care se achizitioneaza produse ambalate in ambalaje SGR:
401 = 5121/ 5311

Incasare de la clienti a garantiei aferenta produselor in ambalaje SGR:
5121/5311 = 461
Vanzarea:
4111 = 707
4111 = 4427
4111 = 461

Restituirea garantiei in numerar card sau voucher:
461 = 5311/5121

Si emitere voucher:
461 = 5328

Incasare cu numerar card sau voucher:
5125/5311 = 4111
5328 = 4111
 

Cartea verde a contabilitatii - Cel mai performant ghid de contabilitate aplicata va arata cum trebuie abordata si rezolvata fiecare sarcina din activitatea dvs. profesionala.

Obligatii SGR. Bar


Intrebare:

Un bar are intrari de ambalaje de la furnizori inregistrate pe 461. SGR. La vanzare, hotaraste sa nu mai incaseze de la client garantia, iar produsele se consuma in incinta. Societatea nici nu preda aceste ambalaje nicaieri, deoarece majoritatea sunt degradate si nu mai exista posibilitatea de returnare, dar nici nu doreste sa se ocupe cu strangerea lor si returnarea la punctele de colectare.

Care este tratamentul contabil si fiscal al acestor garantii inregistrate in 461? Se pot considera cheltuieli deductibile? Are societatea obligatia sa predea aceste ambalaje si ce se intampla daca nu vrea?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA conform legislatiei in vigoare la data de 20 Mar 2025

Hotelurile, barurile si restaurantele trebuie sa perceapa garantia de 50 de bani doar pentru ambalajele SGR ale produselor care nu sunt consumate in locatie. Ambalajele consumate in locatie vor fi gestionate de administratorul SGR, iar unitatile HoReCa nu au obligatia de a organiza puncte de returnare. In contabilitate, se vor inregistra sumele percepute drept garantie si se vor restitui cand ambalajele sunt returnate de clienti.

De asemenea, unitatile HoReCa nu sunt obligate sa achizitioneze containere pentru reciclare, deoarece ambalajele vor fi preluate de administratorul SGR.

Hotararea nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile

In vigoare de la 06 octombrie 2021

Consolidarea din data de 25 iunie 2024 are la baza republicarea (r1) din Monitorul Oficial, Partea I nr. 1120 din 21 noiembrie 2022.
 
Include modificarile aduse prin urmatoarele acte: HG 12/2023; HG 1075/2023; HG 580/2024. 

ARTICOLUL 17 -Exceptii

(1) Prin exceptie de la prevederile art. 27 alin. (4), SGR nu se aplica produselor exportate, comercializate in magazine tip dutyfree si celor care se comercializeaza in mijloacele de transport international.

(2) Prin exceptie de la prevederile art. 6 alin. (1) lit. h) -k), comerciantii care fac disponibile pe piata nationala produse ambalate in ambalaje SGR exclusiv prin intermediul unor platforme online nu au obligatia de a organiza puncte de returnare.

(3) Comerciantii HoReCa au obligatia sa perceapa garantia de la consumatorii finali pentru produsele in ambalaje SGR consumate in afara structurii de vanzare si sa nu perceapa garantia pentru produsele in ambalaje SGR consumate la locul structurii de vanzare.

(4) Ambalajele SGR ale produselor consumate la locul structurii de vanzare a comerciantilor HoReCa vor fi preluate si gestionate de catre administratorul SGR in cadrul sistemului de garantie-returnare in aceeasi maniera cu cele colectate din cadrul punctelor de returnare. 

(5) Comerciantii HoReCa nu au obligatia de a organiza puncte de returnare.

(6) Prin exceptie de la prevederile art. 6 alin. (1) lit. h), comerciantii care fac disponibile produse ambalate in ambalaje SGR catre consumatorii finali exclusiv prin intermediul automatelor nu au obligatia de a organiza puncte de returnare.

Prin modificarea HG nr. 1074/2021 prin HG nr. 1075/2023, Guvernul a modificat definitia comerciantilor, inclusiv a celor din zona HoReCa, astfel incat obligatiile sa incumbe si altor forme de organizare a activitatii, nu doar persoanelor juridice.

comerciantul HoReCa = operatorul economic din industria hoteliera, a serviciilor alimentare, in special unitatile care organizeaza evenimente, pregatesc si servesc alimente si bauturi

Garantia va fi perceputa doar de la clientii ce NU consuma in locatie.

Ambalajele SGR ale produselor consumate la locul structurii de vanzare a comerciantilor HoReCa vor fi preluate si gestionate de catre administratorul SGR in cadrul sistemului de garantie-returnare in aceeasi maniera cu cele colectate din cadrul punctelor de returnare conform in HG nr. 1074/2021.

Frecventa ridicarii acestor ambalaje va fi stabilita contractual cu administratorul. 

Prin urmare, la achizitia marfurilor, in cazul in care veti inregistra:

371 = 401

4426 = 401

461 (267) = 401 cu valoarea garantiei

In momentul incasarii veti inregistra:

5311 (5121/5328) = 461 (267)

Astfel veti inchide suma din contul 461 (267).

Daca nu se mai percepe garantia de la clienti, iar ambalajele se consuma in locatie, nu va exista o inregistrare a incasarii garantiei, dar se va proceda la inchiderea soldului din 461 (Garantii de returnare):
6588 = 461 cheltuiala nedeductibila.