O asociatie non-profit este o organizatie infiintata cu scopul de a desfasura activitati de interes general sau comunitar, fara a urmari obtinerea de profit pentru membrii sai. Alaturi de fundatii si organizatii non-guvernamentale sunt considerate persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial. Aceste organizații funcționează pe baza de voluntariat și sponsorizare, având drept obiective principale susținerea unor cauze sociale, culturale, educaționale, științifice, de protecție a mediului sau umanitare.
Activitate asociatie non-profit
Asociatiile, fundatiile si federatiile isi pot desfasura activitatea in diverse domenii, cum ar fi: sanatate, educatie si cercetare, stiinta, cultura, protectie sociala, minoritati, drepturile omului, protectia mediului, protectia copilului, comunicare si mass – media, sport/turism etc.
Asociatia non profit poate acorda un ajutor, o remuneratie, in scop umanitar si cu caracter social, prin urmatoarele mijloace: donatie sau sponsorizare catre persoane fizice.
Este insa necesar ca asociatia sa functioneze potrivit scopului sau definit prin statut.
Nu se acorda nicio facilitate fiscala in niciunul dintre urmatoarele cazuri:
- sponsorizarea reciproca intre persoane fizice sau juridice;
- sponsorizarea efectuata de rude ori afini pana la gradul al patrulea inclusiv;
- sponsorizarea unei persoane juridice fara scop lucrativ de catre o alta persoana juridica ce o conduce sau o controleaza direct.
Sponsorizarea in bani si/sau in bunuri materiale se consemneaza in evidenta contabila a sponsorului si a beneficiarului sponsorizarii, daca prin lege acestia au obligatia organizarii si conducerii contabilitatii proprii, pe baza documentelor care atesta efectuarea platii sau predarea, respectiv primirea bunurilor materiale.
Donatia este o actiune bazata pe un contract in forma autentica (incheiat in fata unui notar) prin care o persoana fizica sau juridica transfera alteia proprietatea unui bun material fara sa primeasca nimic in schimb.
Donatia este un act unilateral, iar beneficiarul unei donatii are obligatia sa foloseasca bunurile exclusiv in scopul declarat.
Monografie contabila asociatie non-profit
Va prezentam mai jos urmatoarele monografii contabile aplicabile asociatiei non-profit:
Finantare asociatie non-profit. Parteneriate
INTREBARE: Am o asociatie non profit care pe langa activitatea de asistenta sociala deruleaza si proiecte europene cu finantari nerambursabile. In acelasi timp are si parteneriate cu alte tari de la care primeste fonduri pentru diverse activitati desfasurate cu tinerii, acestea fiind titularele proiectelor respective.
Care este monografia contabila pentru aceste parteneriate?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 06 Mai 2024 Din punct de vedere contabil, asociatiile, fundatiile si federatiile aplica prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale OMFP nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, cu modificarile si completarile ulterioare. Prin urmare, din punct de vedere contabil, ONG-urile trebuie sa tina contabilitatea in partida dubla, ca si orice SRL, numai ca va respecta prevederile OMFP nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, cu modificarile si completarile ulterioare Anexa nr.1.
Conform art. 41 alin. (5) din Codul fiscal, organizatiile non-profit au obligatia de a declara si de a plati impozitul pe profit, anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul.
Organizatia este platitoare de impozit pe profit chiar daca obtine numai venituri din activitatea fara scop patrimonial.
Pentru luarea in evidenta ca platitor de impozit pe profit organizatia va depune formularul d700 la organul fiscal de care apartine.
Prin aceeasi declaratie se realizeaza si luarea in evidenta ca platitor de impozit pe salarii si contributii sociale daca organizatia are salariati.
Calculul impozitului pe profit se realizeaza in baza prevederilor art. 15 din Codul fiscal.
Sumele primite din acele parteneriate pot imbraca form donatiilor, sponsorizarilor, subventiilor etc.
Monografiile contabile pentru veniturile obtinute de o asociatie non-profit
Veniturile obtinute din cotizatiile membrilor puteti evidentia:
5121 /5311= 7311
Veniturile obtinute din donatii:
5121/5311 = 7331
Veniturile obtinute din sponsorizari:
5121/5311 = 7332
Cheltuieli salariale:
641 = 421
Si retinerile aferente:
421 = % 4315,4316,444
Contributia asiguratorie pentru munca datorata de angajator(CAM):
646 = 436
Monografia contabila donatii asociatie non-profit
Acordarea unor donatii (ca urmare a unor parteneriate):
In bani: 6582 = 5121/5311
In produse Achizitia produselor:
3028 = 401
Acordarea ca donatii:
6582 = 3028
Cheltuieli de protocol:
6231 = 401
Cheltuieli cu publicitatea:
6232 = 401
Subventii asociatie non-profit
Pct 288 si urmatoarele din OMFP 3103/2017 prevad ca in cadrul subventiilor se reflecta distinct:
- subventii guvernamentale;
- imprumuturi nerambursabile cu caracter de subventii;
- alte sume primite cu caracter de subventii.
Subventiile si alte finantari nerambursabile sunt de doua categorii:
-subventiile aferente activelor
-subventiile aferente veniturilor
Subventiile aferente activelor reprezinta subventii pentru acordarea carora principala conditie este ca entitatea beneficiara sa cumpere, sa construiasca sau sa achizitioneze active imobilizate.
Subventiile aferente veniturilor cuprind toate subventiile, altele decat cele pentru active.
Subventiile aferente veniturilor se recunosc, pe o baza sistematica, drept venituri in contul 736 "Venituri din subventii de exploatare", in cazul in care subventia este aferenta activitatii fara scop patrimonial ale perioadelor corespunzatoare cheltuielilor aferente pe care aceste subventii urmeaza sa le compenseze.
In cazul in care intr-o perioada se incaseaza subventii aferente unor cheltuieli care nu au fost inca efectuate, subventiile primite nu reprezinta venituri ale acelei perioade curente.
Subventiile se contabilizeaza distinct in functie de scopul acordarii acestora, pentru venituri, respectiv pentru investitii
Subventiile aferente veniturilor se inregistreaza:
445 = 472
Inregistrarea cheltuielilor aferente:
602 = 302
658 = 5121/302
Reluarea la venituri a subventiilor aferente:
472 = 7369
In cazul in care subventiile sunt aferente achizitiei unor imobilizari:
Se inregistreaza dreptul de a primi subventia:
445 = 4752
Incasarea:
5121 = 445
Achizitia imobilizarilor:
213 = 404
Amortizarea imobilizarilor:
6811 = 2813
Concomitent are loc reluarea la venituri a subventiilor primite:
4752 = 7382
Potrivit prevederilor art. 15 alin. (2) din Codul Fiscal in cazul organizatiilor non profit sunt venituri neimpozabile resursele obtinute din fonduri publice sau din finantari nerambursabile.
Citeste si:
Monografie ONG: inregistrarea in contabilitate a activitatilor unui ONG Vezi AICI alte cateva sute de MONOGRAFII CONTABILE alcatuite de specialisti in domeniu si ACTUALIZATE la zi >> Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile.
Asociatie club sportiv
La o asociatie - club sportiv avem urmatoarea situatie pentru care dorim sa stim cum interpretam si inregistram cheltuielile:
1. presedintele doreste sa fie remunerat (este angajat la un srl cu 8 ore) si am dori sa stim pe ce tip de contract incadram cheltuielile (mandat sau contract de munca).
2. s-a semnat un contract in februarie pentru un turneu, prin care furnizorul va asigura cazarea, masa (chirie teren, pista atletism) sauna, salina, terapie, spalat echipament pentru 60 copii si 4 antrenori (angajati cu contract sportiv).
3. in luna martie cei 60 de copii insotiti de 4 antrenori va pleca in turneu in Spania pentru 7 zile.
Se vor achizitiona bilete de avion, cazare, masa, transport int-ext si alte cheltuieli neprevazute (protocol). Platile se vor face din cotizatii, sponsorizari, deduceri din impozit etc. Cum procedam in aceste situatii?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 29 Mar 2024 Contractul de mandat este reglementat de Codul Civil, si poate fi incheiat in forma scrisa, autentica ori sub semnatura privata.
Contractul de mandat nu se inregistreaza in REVISAL.
Indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial reprezinta venituri impozabile si fac parte din baza de calcul a CAS si CASS.
Pentru veniturile obtinute in baza unui contract individual de munca contributiile nu pot fi mai mici decat nivelul contributiilor calculate prin aplicarea cotei asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.
Aceste prevederi nu se aplica daca persoana realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul de baza minim brut pe tara.
Prin urmare, avand in vedere ca persoana mentionata are incheiat deja un contract de munca CAS si CASS se va calcula in ambele situatii la valoarea venitului brut inscris in contract.
Sumele aferente sponsorizarilor primite de asociatie pentru sustinerea activitatii sportive si adeplasarilor se inregistreaza in contabilitate prin articolul:
5121 = 7332
Efectuarea platilor se inregistreaza pe baza facturilor primite pentru cazare, transport, prin articolul contabil:
628 = 401 cheltuieli de cazare
624 = 401 cheltuieli de transport
623 = 401 cheltuieli cu masa, protocol
Creditare asociatie non-profit
INTREBARE: a rog o monografie contabila pentru o asociatie non-profit.
Cum se procedeaza cand nu exista fonduri suficiente pentru achitarea facturilor si membrii fondatori crediteaza societatea? Se foloseste 461 si se face contract de imprumut?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 03 Mar 2024 Dupa data de 10.11.2023, creditarile (imprumuturile catre asociatie) se pot face doar prin banca?
Art. 4, alin. (1) din Legea 70/2015 - cel care permite creditarea:
(1) Operatiunile de incasari si plati in numerar efectuate intre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari ori achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari, se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 10.000 lei catre/de la o persoana.
La art.1, alin.(1) din lege se prevede:
Operatiunile de incasari si plati efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica de la/catre oricare dintre aceste categorii de persoane se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar, definite potrivit legii.
Art. 4, alin. (4) din Legea 70/2015 cel care interzice creditarea cu numerar:
(4) Operatiunile de incasari si plati intre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si persoanele fizice in calitate de asociati/actionari/administratori/persoane fizice/alti creditori exclusiv creditorii institutionali care desfasoara activitati de intermediere financiara prevazute de lege reprezentand imprumuturi, indiferent de natura si destinatia acestora, se efectueaza numai prin instrumente de plata fara numerar.
Asadar, daca membrii fondatori ai asociatiei non profit acorda credite catre aceasta in vederea desfasurarii activitatii, operatiunea se poate face numai prin banca, in baza unui contract de imprumut.
Potrivit prevederilor OMFP nr.3103/2017, operatiunea de creditare se va inregistra astfel:
5121 = 462 incasare imprumut
401 = 5121 plata furnizorilor
462 = 5121 plata imprumutului
Vezi AICI alte cateva sute de MONOGRAFII CONTABILE alcatuite de specialisti in domeniu si ACTUALIZATE la zi >> Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile.