Iti oferim Monografii contabile PDF
Vrei ultimele modificari din Monografii contabile?
Iti oferim GRATUIT Raportul special
"TOP 12 Monografii Contabile"!
Vei primi si ultimele noutati din Newsletterul Contabilul.ro
Infiintarea unei firme implica nu doar aspecte juridice si administrative, ci si o evidenta contabila corecta inca de la inceput. Contabilitatea unei societati nou-infiintate trebuie sa reflecte corect aportul asociatilor, constituirea capitalului social si inregistrarea primelor operatiuni economice. In acest articol, vom prezenta principalele inregistrari contabile necesare la infiintarea unei firme.
Infiintarea unei firme in Romania implica respectarea unor reglementari cheie, care includ:
1. Alegerea formei juridice. Trebuie sa iei cea ma avantajoasa forma juridica (SRL, PFA, SA, PFI), in functie de nevoile, obiectivele si resursele viitoarei companii. Este important sa te informezi cu privire la avantajele, obligatiile fiscale si contabile ale fiecarei forme de organizare.
2. Depunerea capitalului social minim. Conform modificarilor aduse Legii 31/1990, SRL-urile nu mai sunt obligate sa depuna un capital social minim de 200 lei, acesta putand fi stabilit liber de catre fondatori.
3. Clasificarea activitatilor economice (CAEN) Rev. 3. De la 1 ianuarie 2025, firmele nou-infiintate trebuie sa foloseasca noua clasificare CAEN Rev. 3, aliniata la standardele europene. Codurile CAEN trebuie alese cu atentie, deoarece influenteaza regimul fiscal si autorizarile necesare.
4. Declararea beneficiarului real. Conform legislatiei privind prevenirea spalarii banilor, firmele trebuie sa declare beneficiarul real (persoana care controleaza compania) in fata ONRC. Aceasta obligatie se aplica inclusiv SRL-urilor cu asociat unic.
5. Autorizari si avize suplimentare. In functie de domeniul de activitate, unele firme pot avea nevoie de autorizatii suplimentare (de exemplu, pentru alimentatie publica, sanatate, transport).
6. Impozitare si obligatii fiscale. Trebuie avut in vedere urmatoarele aspecte:
Manual de politici contabile - Stick USB
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu inregistrarile contabile care trebuie efectuate la o firma nou infiintata. Este vorba despre o SRL, deocamdata fara angajati, platitoare de impozit pe profit, platitoare de tva, actionari 2 persoane fizice cetateni romani. Am primit certificatul de inregistrare de la Registrul comertului certificatul in scopuri de TVA si avem cheltuieli de constituire (o firma care s-a ocupat de infiintare). Urmeaza sa achizitionam Registrul unic de control si sa inrolam semnatura electronica a administratorului prin declaratia 150 si in SPV. Mai trebuie efectuate si alte formalitati?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 16 Iul 2024
Deoarece nu aveti angajati, apreciez ca nu mai aveti de demarat alte formalitati, ci urmeaza depunerea declaratiilor la ANAF, astfel:
Daca, pentru perioada de raportare, rezulta si impozite de plata, aceste taxe trebuie platite pana la data de 25 a lunii urmatoare perioadei fiscale (TVA in cont IBAN distinct, impozit profit in cont IBAN unic, ce contine codul 5503).
Daca, dupa obtinerea codului de TVA, societatea efectueaza operatiuni intracomunitare (livrari de bunuri sau prestari de servicii sau achizitii intracomunitare de bunuri sau achizitii intracomunitare de servicii), pentru luna in care a efectuat astfel de operatiuni, are obligatia de a depune declaratia VIES D390 pana la data de 25 a lunii urmatoare; aceasta declaratie informativa se depune lunar si numai pentru luna in care se emite / se primesc facturi pentru operatiuni intracomunitare (art. 325 cod fiscal si OPANAF nr. 705/2020).
Daca societatea va efectua operatiuni (livrari / prestari de servicii direct catre populatie), are obligatia dotarii cu acasa de marcat (OUG nr. 28/1999, republicata).
Daca folositi autoturismul personal, puteti incheia contract de comodat pentru autovehiculul utilizat de societate pentru activitatea economica (art. 2146 - 2157 din Noul Cod civil).
De asemenea, pentru demararea activitatilor firmei, puteti incheia contract de imprumut intre asociat si firma, pentru acordarea unei prime finantari acesteia, necesara demararii activitatii (art. 2158 si urm. din Noul Cod civil).
Registrele obligatorii jurnal (lunar) si inventar (annual) se pot edita si din programul de contabilitate, fara sa mai existe obligatia de a le detine fizic, in carnet (OMFP 2634/2015 privind documentele financiar contabile, ordin valabil pentru toate documentele ce ar trebui intocmite de societate, in functie de specificul activitatii si de operatiunile derulate).
Pe parcurs, evident, pot aparea alte documente / declaratii ce ar trebui intocmite / depuse la diverse autoritati, dar in functie de situatiile concrete.
Monografiile contabile efectuate la infiintare sunt urmatoarele:
a) subscriere capital social:
456 / analitic asociat = 1011 suma capitalului social din actul constitutiv aferent fiecarui asociat
b) depunerea capitalului social de catre asociati / asociati (se depune obligatoriu prin virament bancar):
5121 = 456 / analitic asociat
c) transferul din capital social subscris nevarsat in capital social subscris varsat:
1011 = 1012 valoarea capitalului social
d) inregistrarea cheltuielilor de constituire, pe baza documentelor (de la avocat, de la ONRC etc) – le inregistrati direct pe cheltuieli:
201 = 404
Si plata lor, pe baza de decont al administratorului:
404 = 542
- plata decontului prin casa:
542 = 5311, pe baza dispozitiei de plata
e) amortizare cheltuieli de constituire
6811=2801 lunar
- la finalul perioadei de amortizare
2801=201
f) achizitie RUC:
303 = 401
- plata prin decont (nu direct din casa):
401 = 542
- plata decontului prin casa:
542 = 5311, pe baza dispozitiei de plata.
g) achizitie licenta program contabilitate (nu achizitionati programul, ci dreptul de utilizare):
205 = 404
- amortizare licenta:
6811 = 2805
h) inregistrare imprumut acordat de catre asociati (este obligatoriu sa fie depus prin virament bancar):
5121=4551
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.