Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!
Monografie - Deductibilitate cheltuieli creante datorate de institutii publice scoase din evidenta
Intrebare: 1. Societatea a avut de recuperat de la CASMB indemnizatii de concediu medical pe mai multi ani. Am primit in cont o suma de bani, fiind mentionate lunile si anul pentru care a fost achitata suma, dar suma virata a fost mai mica decat creanta aferenta lunilor respective. Cei de la CASMB nu ofera alte amanunte in legatura cu suma nevirata (e.g. luna aferenta, certificatul medical etc).
Intrebarea noastra este cum inregistram in contabilitate diferenta nerecuperata de la CASMB, in ce cont, si considerati ca valoarea respectiva este o
cheltuiala deductibila sau nedeductibila la calculul impozitului pe profit?
2. Avem inregistrat in contul 4382.02 Alte creante sociale - CM-AAMBP, creante de recuperat pentru accidente de munca. Datorita faptului ca sumele sunt mai vechi de 3 ani si nici nu au fost intreprinse toate demersurile necesare recuperarii acestor sume, consideram ca nu vor mai putea fi recuperate, dar in acelasi timp nici nu sunt imputabile vreunui salariat.
La fel, cum considerati ca ar trebui tratata aceasta creanta, prin ce cont de cheltuiala se poate inchide si daca este sau nu deductibila fiscal. Precizam ca pentru niciuna din creantele amintite nu au fost constituite provizioane.
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 21 Mar 2025 Conform prevederilor Codului fiscal, cheltuiala cu scoaterea din evidenta a unei creante devine deductibila fiscal daca sunt respectate anumite conditii.
Pentru ambele cazuri mentionate de dvs., se aplica prevederile
art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul Fiscal, care reglementeaza deductibilitatea cheltuielilor aferente creantelor scoase din evidenta.
Astfel, conform prevederilor de la art. 25 alin. 4 lit. h:
“(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare;”
Potrivit prevederilor art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.
Practic, sumele respective pot fi asimilate creantelor nerecuperate, care sunt prevezute la art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor art. 25 alin. (4) lit. h) sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal, pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26.
Asadar, apreciez ca aceste cheltuieli cu scoaterea din evidenta a acestor creante sunt nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal in temeiul dispozitiilor legale mentionate.
Ca si monografie contabila se inregistreaza: 654 = 4313
654 = 4382.02
Si sunt nedeductibile, pentru ca nu se pot aplica prevederile de la art.25 alin. (4) lit.h) din urmatoarele motive:
- Punctele 1-6 se exclud din start deoarece sunt inaplicabile in situatia data
- Prevederea privind partea neacoperita de provizion nu se poate aplica deoarece, teoretic, nu se poate constitui un provizion pentru o creanta datorata de catre o institutie publica
In concluzie, ambele cheltuieli cu scoaterea creantelor din evidenta sunt nededcutibile la calculul rezultatului fiscal.
Acordarea drepturilor de pensionare - monografie institutie publica
Intrebare: Avand in vedere prevederile OUG 156/2024, unde:
Art. XLI
La articolul LXXI din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 977 din 27 octombrie 2023, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa alineatul (3) se introduc doua noi alineate, alin. (4) si (5), cu urmatorul cuprins:
(4) Incepand cu data de 1 ianuarie 2025, nu pot fi prevazute prin contractele colective/individuale de munca ale operatorilor economici care aplica prevederile cap. III bonusuri, prime, plati compensatorii, gratificatii sau orice alte drepturi de natura salariala pentru retragerea din activitate ca urmare a pensionarii.
(5) Acordarea drepturilor prevazute la alin. (4) in cazul contractelor colective/individuale de munca ale operatorilor economici aflate in vigoare la data de 1.01.2025 se face esalonat, in termen de 5 ani, in transe anuale egale.
Va rugam sa ne ajutati cu opinia dumneavoastra in urmatoarele probleme:
Cum se face acordarea esalonata a drepturilor prevazute in contractele colective de munca (aflate in vigoare la data de 01.01.2025) pentru retragerea din activitate ca urmare a pensionarii? Adica, constituirea sumei brute se va face la momentul retragerii din activitate sau esalonat, o data cu platile?
Plata transelor anuale trebuie sa fie la intervale egale?
Ajutoarele pentru pensionarea urmare a invaliditatii grad II se incadreaza la acest articol?
Precizam ca suntem intreprindere publica si functionam in baza OUG 109/2011.
• Tip societate: S.A.
• Numar de angajati: peste 50 angajati
• Platitoare TVA: Da
• Cod CAEN: 3600
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 01 Feb 2025 Din punctul meu de vedere constituirea sumei brute se va face la momentul retragerii din activitate dar ea se va esalona si plati pe cinci ani.
641 = 4282
Esalonarea anuala:
4282 = 423
Plata fiecarei transe anuale:
423 = 5121
Plata transelor anuale ar trebui sa fie la Intervale egale.
Ajutoarele pentru pensionarea urmare a invaliditatii grad II intra la acest articol conform Legii nr. 360/2023 care redefineste gradele de invaliditate si stabileste criteriile pentru acordarea pensiei de invaliditate
Monografie contabila concedii medicale
Intrebare: Suntem institutie publica din domeniul sanatatii finantata din venituri proprii si subventii de la bugetul de stat. va rugam sa ne ajutati cu o monografie a
concediilor medicale. la institutia noastra compartimentul runos este cel care face statele de salarii, declaratiile si ordinelor de plata. compartimentul financiar contabilitate primeste la finele lunii doar centralizatorul de salarii conform caruia se inregistreaza salariile si concediile medicale. Va rugam sa ne ajutati cu o monografie contabila pentru inregistrarea concediilor medicale si sa ne precizati cand se inregistraza acestea in contabilitate? La momentul inregistrarii cheltuielilor cu salariile conform centralizator sau la momentul depunerii cererii de recuperare la CASMB?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 13 Feb 2025 1. Momentul inregistrarii in contabilitate
Concediile medicale se inregistreaza la momentul inregistrarii cheltuielilor cu salariile, conform centralizatorului de salarii.
Momentul depunerii cererii de recuperare la CASMB nu genereaza o inregistrare contabila, insa recuperarea efectiva a sumelor se va reflecta la momentul incasarii banilor.
2. Monografie contabila pentru concediile medicale
a) Inregistrarea cheltuielilor cu salariile (inclusiv concediile medicale)
In fiecare luna, pe baza centralizatorului de salarii:
Inregistrarea cheltuielilor cu salariile, inclusiv concediile medicale (atat partea suportata de angajator, cat si cea suportata din FNUASS):
641 „Cheltuieli cu salariile personalului” = 421 „Personal - salarii datorate”
Aceasta include salariile, indemnizatiile de concediu medical si alte drepturi salariale.
Inregistrarea contributiilor sociale datorate de angajator (CAS, CASS, contributia asiguratorie pentru munca - CAM):
6451 „Cheltuieli privind contributiile de asigurari sociale” = 431 „Asigurari sociale”
6453 „Cheltuieli privind contributiile de asigurari de sanatate” = 437 „Asigurari de sanatate”
6454 „Cheltuieli privind contributiile pentru munca” = 438 „Alte datorii si creante cu personalul”
Aceste contributii includ atat cele aferente salariilor, cat si cele pentru concediile medicale.
Inregistrarea sumei concediilor medicale suportate de FNUASS ca o creanta asupra CASMB:
4317 „Contributii pentru concedii si indemnizatii” = 423 „Personal - ajutoare sociale”
Acest cont reflecta sumele pe care institutia le va recupera de la CASMB.
b) Plata salariilor si contributiilor sociale
Plata salariilor nete catre angajati:
421 „Personal - salarii datorate” = 5121 „Conturi la Trezorerie”
Plata contributiilor sociale catre bugetul de stat:
431 „Asigurari sociale” = 5121 „Conturi la Trezorerie”
437 „Asigurari de sanatate” = 5121 „Conturi la Trezorerie”
438 „Alte datorii si creante cu personalul” = 5121 „Conturi la Trezorerie”
c) Recuperarea sumelor de la CASMB
Depunerea cererii de recuperare la CASMB
Nu genereaza inregistrare contabila. Este doar o etapa administrativa.
Incasarea sumelor recuperate de la CASMB:
5121 „Conturi la Trezorerie” = 4317 „Contributii pentru concedii si indemnizatii”
Aceasta inregistrare reflecta incasarea efectiva a sumelor solicitate de la CASMB.
In concluzie, concediile medicale se inregistreaza la momentul inregistrarii cheltuielilor cu salariile, conform centralizatorului de salarii.
Depunerea cererii la CASMB nu genereaza inregistrare contabila.
Incasarea sumelor recuperate de la CASMB se inregistreaza in contul 5121 „Conturi la Trezorerie” prin stingerea creantei inregistrate in contul 4317.
Portal Institutii Publice - Avesti acces la o baza de date cu peste 7.500 de intrebari si raspunsuri oferite de experti, informatii legislative specializate, modele de documente, informatii utile privind termenele de declarare si plata a contributiilor si multe altele! Monografie contabila card combustibil - institutie publica
Intrebare: Care este monografia contabila privind cardul de combustibili la nivelul unei primarii, adica eu platesc o suma in functie de necesitate, de buget catre furnizorul de carburanti, si la nevoie sunt ridicate cantitatile de carburanti necesare. La final de luna furnizorul de carburanti ne factureaza cantitatea ridicata si ne ramane un sold in lei. As dori o monografie completa privind aceste operatiuni.
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 22 Oct 2024 Obiectivul principal al acestui tratament contabil il constituie asigurarea unui circuit fluent al documentelor care sa conduca la inregistrarea corecta a operatiunilor derulate cu ajutorul cardurilor de debit. Prin urmare, este foarte importanta instruirea personalului care utilizeaza cardurile de debit/credit pentru efectuarea de alimentari de carburant, intocmirea corecta si la timp a borderourilor privind consumurile de carburant achizitionat pe baza acestor carduri.
Cardul de debit este cardul care permite alimentarea cu carduranti auto de un anumit tip (motorina, benzina sau GPL) in limita unei valori precizate de beneficiar si anterior achitata de acesta.
Pentru evidentierea achizitionarii cardurilor de debit si a operatiunilor efectuate cu acestea, se va utiliza urmatoarea monografie contabila:
1. Inregistrarea facturilor reprezentand serviciile de inscriptionare si expediere a cardurilor
% = 401x
628 x „Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti"
2. Efectuarea viramentului pentru alimentarea cardurilor de debit
461.x = 5121
3. Primirea cardurilor inscriptionate
% = 5121
5328.x - in negru
461.x - in rosu
4. Inregistrarea bonurilor fiscale reprezentand alimentari de carburanti pe baza de carduri de debit.
% = 401x
3022.x
401x = 5328.x contravaloarea carburantilor alimentati
5. Inregistrarea in cheltuieli a consumului de carburanti
6022.x = 3022.x
6. Inregistrarea facturii privind alimentarile de carburanti pe baza de carduri de combustibil
% = 401
408 Furnizori-facturi nesosite
7. Achitarea facturii catre furnizor
401 = 5121
8. Reluarea circuitului prin efectuarea viramentului in vederea alimentarii cardurilor de debit
(461x = 5121; 532x = 461x etc)
Afla mai multe exemple inregistrari contabile institutii publice>>>>>