Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.
Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor. Sumele sau bunurile avansate drept cheltuieli cu sponsorizarea se inregistreaza in contul 6584 „Cheltuieli cu sumele sau bunurile acordate ca sponsorizari”. Vom analiza in acest articol tratamentul fiscal al sponsorizarii si vom prezenta mai multe studii de caz ce contin monografii contabile privind sponsorizarile!
Sponsorizare: tratamentul fiscal pentru platitorii de impozit pe profit
Conform prevederilor Codului Fiscal, cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat sunt nedeductibile la calculul rezultatului fiscal. Contribuabilii pot scadea sumele de sponsorizare din
impozitul pe profit datorat, in limita valorii minime dintre:
- 0,75% din cifra de afaceri
- 20% din impozitul pe profit datorat
Pentru sponsorizarile catre entitati fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, scaderea se aplica doar daca beneficiarul este inscris in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
Daca suma calculata conform plafoanelor nu este utilizata integral, contribuabilii pot redirectiona impozitul pe profit ramas pentru sponsorizari suplimentare pana la termenul de depunere a declaratiei anuale.
Citeste si:
Monografie contabila imprumut intre societati Studii de caz - Monografii contabile sponsorizare 2024
Va prezentam mai jos mai multe spete utile privind inregistrarea in contabilitate a sponsorizarilor si monografiile contabile aferente.
1. Factura pentru sponsorizare si inregistrarea contabila
INTREBARE: Suntem un institut national de cercetare-dezvoltare si am incheiat cu o firma din Elvetia un contract de sponsorizare prin care acesta ne plateste o suma de bani. Firma solicita sa emitem factura pentru contravaloarea sumei.
Se intocmeste factura pentru sponsorizare si care este monografia de inregistrare in contabilitatea sponsorizatului a sumei primite?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 27 Aug 2024 In situatia prezentata, in calitate de institut national de cercetare-dezvoltare, daca ati primit o sponsorizare din partea unei firme din Elvetia, in opinia mea, se poate emite o factura pentru suma primita, daca asa doreste sponsorul elvetian, insa factura va fi fara TVA, deoarece nu reprezinta o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, ci doar un document pentru evidentierea sumei sponsorizate.
In Elvetia, cerintele fiscale referitoare la sponsorizari pot varia in functie de canton si de specificul fiecarei tranzactii. Totusi, pentru a avea certitudine, ar fi util sa solicitati clarificari direct de la firma elvetiana cu privire la prevederile specifice care impun aceasta cerinta.
In plus, daca exista cerinte specifice de conformare in Elvetia, acestea ar trebui respectate pentru a evita complicatii fiscale atat pentru sponsor, cat si pentru sponsorizat.
In cazul unei sponsorizari in bani, solicitarea unei facturi de catre firma elvetiana, poate fi solicitata din mai multe motive fiscale si contabile:
1. Deducerea Sponsorizarii: Sponsorizarile in bani sunt deseori deductibile fiscal pentru companii, dar pentru a justifica aceasta deducere in fata autoritatilor fiscale, este necesara documentatia corespunzatoare. Factura emisa de catre beneficiarul sponsorizarii (in acest caz, institutul dvs.) serveste ca document justificativ care atesta ca suma a fost transferata legal si pentru scopul declarat.
2. Documentatie pentru Control Fiscal: Autoritatile fiscale elvetiene pot solicita documente care sa sustina tranzactiile financiare ale unei companii, inclusiv sponsorizarile. O factura probabil ajuta compania elvetiana sa demonstreze ca suma a fost alocata corect si ca nu este vorba despre un transfer nejustificat de fonduri.
3. Reglementari Internationale: In anumite jurisdictii, chiar si tranzactiile fara livrare de bunuri sau prestari de servicii pot necesita documente fiscale oficiale, cum ar fi facturile, pentru a facilita procesul de audit sau verificari fiscale internationale.
Desi nu este vorba despre o prestare de servicii sau livrare de bunuri, puteti emite o factura care sa mentioneze clar ca este vorba despre o sponsorizare. Factura nu va include TVA si trebuie sa contina o descriere clara a obiectului sponsorizarii.
In factura emisa, puteti include o nota cum ar fi "Sponsorizare in conformitate cu contractul nr. X din data Y, suma alocata pentru sustinerea proiectului Z" Trebuie sa specificati clar ca este vorba despre o sponsorizare si nu despre o tranzactie comerciala.
De exemplu: Aceasta factura este emisa pentru inregistrarea sponsorizarii in suma de [suma] conform contractului de sponsorizare nr. [numar contract], data [data contractului]. Sponsorizarea este destinata sustinerii activitatilor de cercetare/dezvoltare ale [numele institutului]. Factura nu reprezinta o tranzactie comerciala pentru bunuri sau servicii si nu include TVA
Astfel, emisia facturii va raspunde cerintelor firmei elvetiene si va asigura conformitatea cu posibilele cerinte fiscale din Elvetia.
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.
Monografie contabila factura sponsorizare
Ca si monografie contabila, va propunem:
Inregistrarea facturii emise catre sponsor: 461 "Debitori diversi" = 7582 "Venituri din donatii si sponsorizari primite"
Aceasta inregistrare reflecta suma sponsorizata care urmeaza sa fie incasata.
Incasarea sponsorizarii in contul bancar: 5121 "Conturi la banci in lei" sau 5124 "Conturi la banci in valuta" = 461 "Debitori diversi"
Inregistrarea efectiva a sumei primite in contul bancar.
2. Aspecte privind sponsorizarea vs donatia
INTREBARE: O intreprindere sociala, primeste in concesiune o cladire in care doreste sa mute activitatea unui camin de batrani pe care a infiintat-o si unde costurile cu chiriile si utilitatile sunt greu de acoperit. Poate primi intreprinderea sociala fiind un SRL, sponsorizare in natura cu produse pentru a putea asigura masa pentru batranii de care are grija. Cum se contabilizeaza aceasta donatie la firmele care doresc sa ajute organiziarea caminului de batrani? Ce reglementari contabile se aplica?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 06 Aug 2024 Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ, desfasurate de catre beneficiarul sponsorizarii.
Prin urmare, SRL-ul NU poate fi beneficiar al unei sponsorizari, avand in vedere ca este persoana juridica cu scop lucrativ, indiferent ca desfasoara si activitati caritabile.
Baza legala:
Poate fi beneficiar al sponsorizarii, conform prevederilor de la art. 4 din Legea nr. 32/1994:
a) orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific - cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice;
b) institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile prevazute la lit. a);
c) de asemenea, pot fi sponsorizate, in conditiile prezentei legi, emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile definite la lit. a);
d) orice persoana fizica cu domiciliul in Romania a carei activitate in unul dintre domeniile prevazute la lit. a) este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.
Cu toate acestea, in cazul mentionat, apreciez ca societatea poate incasa o
donatie, avand in vedere prevederile din Codul civil.
Potrivit prevederilor de la art. 984, liberalitatea este actul juridic prin care o persoana dispune cu titlu gratuit de bunurile sale, in tot sau in parte, in favoarea unei alte persoane. Nu se pot face liberalitati decat prin donatie sau prin legat cuprins in testament.
Donatia este contractul prin care, cu intentia de a gratifica, o parte, numita donator, dispune in mod irevocabil de un bun in favoarea celeilalte parti, numita donatar.
Potrivit art. 987 din Codul Civil, orice persoana poate face si primi liberalitati, daca respecta conditiile privind capacitatea de folosinta (aptitudinea de a avea drepturi si obligatii civile), in sensul ca donatorul trebuie sa aiba capacitatea de a dispune prin donatie la data la care isi exprima consimtamantul, iar donatarul trebuie sa aiba capacitatea de a primi donatia la data la care acesta o accepta.
Asadar, SRL-ul din speta noastra poate primi donatii (indiferent ca sunt donatii in numerar sau bunuri – cum sunt alimentele/produsele, etc) si nu sponsorizari. Suma primita va fi inregistrata in contabilitate la venituri (5121=7582) si se va reflecta in profitul contabil/impozabil/rezultatul fiscal conform art. 19 alin. (1) din CF sau in baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor conform art. 53 din CF, dupa caz.
Totodata, e important sa privim si din perspectiva persoanei care ofera donatia catre societatea noastra, ca sa ne asiguram ca avem o imagine de ansamblu. Avand in vedere ca se va incheia un contract de donatie, si nu de sponsorizare, donatorul NU va beneficia din pacate de facilitatea scaderii sumelor/bunurilor oferite din impozitul pe profit datorat (vor fi considerate cheltuieli nedeductibile in contabilitatea acestuia).
3. Gratuitati in cadrul actiunilor de protocol si sponsorizare: aspecte fiscale si contabile
INTREBARE: Se acorda un cadou din produsele finite proprii ca protocol. Cum se calculaza depasirea de 100 de lei (peste care se ajusteaza TVA): la pret de productie sau la pret de vanzare? In cazul sponsorizarii se calculeaza cu pret de vanzare, dar scaderea de gestiune s face la pret de productie, atsfel valoarea inregistrata se va face la pret de productie.
Cum se inregistreaza diferenta valorica cauzata de pretul de de productie la scadere de gestiune si obligatia de a inregistra sponsorizarea la pretul de vanzare? Cu o nota contabila?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 22 Mai 2024 Conform Codului fiscal:
4) Sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata urmatoarele operatiuni:
...........
b) preluarea de catre o persoana impozabila a bunurilor mobile achizitionate sau produse de catre aceasta pentru a fi puse la dispozitia altor persoane in mod gratuit, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial;
Conform alin. 8
(8) Nu constituie livrare de bunuri, in sensul alin. (1):
.....
c) acordarea de bunuri de mica valoare, in mod gratuit, in cadrul actiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol/reprezentare, in conditiile stabilite prin normele metodologice; Norme metodologice
Conform normelor de aplicare
(12) In sensul art. 270 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal:
a) bunurile de mica valoare acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea fiecarui cadou oferit este mai mica sau egala cu plafonul de 100 lei, exclusiv TVA. Cadoul cuprinde unul sau mai multe bunuri oferite gratuit. In situatia in care persoana impozabila a oferit si cadouri care depasesc individual plafonul de 100 lei, exclusiv TVA, insumeaza valoarea depasirilor de plafon aferente unei perioade fiscale, care constituie livrare de bunuri cu plata, si colecteaza taxa, daca taxa aferenta bunurilor respective este deductibila total sau partial. Se considera ca livrarea de bunuri are loc in ultima zi lucratoare a perioadei fiscale in care au fost acordate bunurile gratuit si a fost depasit plafonul. Baza impozabila, respectiv valoarea depasirilor de plafon, si taxa colectata aferenta se inscriu in autofactura prevazuta la art. 319 alin. (8) din Codul fiscal, care se include in decontul intocmit pentru perioada fiscala in care persoana impozabila a acordat bunurile gratuit in cadrul actiunilor de protocol si a depasit plafonul;
(1) Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din:
.........................
c) pentru operatiunile prevazute la art. 270 alin. (4) si (5), pentru transferul prevazut la art. 270 alin. (10) si pentru achizitiile intracomunitare considerate ca fiind cu plata si prevazute la art. 273 alin. (2) si (3), pretul de cumparare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare ori, in absenta unor astfel de preturi de cumparare, pretul de cost, stabilit la data livrarii.
Asadar, baza impozabila a TVA este constituita din pretul de cost al produselor.
Avand in vedere prevederile legale de mai sus, deoarece conform normelor, baza impozabila = valoarea depasirilor de plafon = pretul de cost al produselor la data livrarii, consider ca pentru determinarea valorii ce depaseste 100 lei se ia in calcul pretul de cost al produselor.
Monografie cheltuieli cu sponsorizarea
In ceea ce priveste cheltuielile cu sponsorizarile, in opinia mea, reglarea se poate realiza doar prin nota contabila inregistrarile contabile fiind:
1. Obtinere produse finite la pret de cost:
345 = 711
2. Inregistrare cheltuieli cu sponsorizarea:
6582 = 345
6588 = 345 in minus pana la concurenta pretului de cost
4. Monografie contabila sponsorizare 2024 in bunuri si bani
INTREBARE: Va rog sa ma ajutati cu opinia dumneavoastra in legatura cu monografia contabila potrivita pentru urmatoarea speta. O societate X a incheiat un contract de sponsorizare cu o universitate. Societatea X a achizitionat bunuri (mobilier, echipamente de iluminat, echipamente tehnice) si servicii (de arhitectura) pe care le preda Universitatii in baza contractului de sponsorizare cu scopul de a dota o sala de cursuri.
Bunuri achizitionate: 50.000 lei + TVA 9.500 lei
Servicii achizitionate: 10.000 lei + TVA 1.900 lei.
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 03 Apr 2024 Monografia contabila:
Sponsorizare in bunuri:
3xx = 401
4426 = 401
Predarea se va face la valoarea de achizitie, in baza unui aviz de expeditie:
6582 = 3xx
Sponsorizare in bani:
Conform Legii 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.
Sponsorizare in servicii, nu este prevazuta in Legea nr. 32/1994, puteri realiza o sponsorizare in bani pentru acoperirea serviciilor de arhitectura.
Monografia contabila:
6582 = 5311/5121
Referitor la TVA:
Conform art 270 alin. 8 lit. c Codul Fiscal nu constituie livrare de bunuri, acordarea de bunuri de mica valoare, in mod gratuit, in cadrul actiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol/reprezentare, in conditiile stabilite prin normele metodologice;
Iar in norme se precizeaza b) bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau mecenat nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea totala in cursul unui an calendaristic se incadreaza in limita a 3 la mie din cifra de afaceri constituita din operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, precum si din operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii este considerat a fi in strainatate potrivit prevederilor art. 275 si 278 din Codul fiscal.
Incadrarea in plafon se determina pe baza datelor raportate prin deconturile de taxa depuse pentru un an calendaristic. Nu se iau in calcul pentru incadrarea in aceste plafoane sponsorizarile si actiunile de mecenat, acordate in numerar, si nici bunurile pentru care taxa nu a fost dedusa. Depasirea plafoanelor constituie livrare de bunuri cu plata, respectiv se colecteaza taxa. Taxa colectata aferenta depasirii se include in decontul intocmit pentru ultima perioada fiscala a anului respectiv.
la finalul anului se face analiza incadrarii valorii bunurilor acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare si ce depaseste acest plafon se colecteaza TVA
In cazul depasirii plafoanelor stabilite la pct. 7 alin. (12) pentru operatiunile prevazute la art. 270 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal au obligatia sa intocmeasca autofactura conform prevederilor alin. (2) numai in scopuri de TVA, care va cuprinde la rubrica Cumparator informatiile de la alin. (3) lit. c), iar in cazul bunurilor acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, mecenat, in loc de denumirea si descrierea bunurilor livrate se poate mentiona, dupa caz: depasire plafon sponsorizare.
Inregistrarea in contabilitate a TVA colectata se face astfel:
635 = 4427.
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.