INTREBARE:
Avem o societate care are un chiosc in valoare de 22.000lei inregistrat in contabilitate in contul 215. Aceasta il doneaza in 29.12.2021 catre o parohie. Valoarea donatiei din contractul de donatie se ridica la suma de 5.500 de lei.
Ce inregistrari contabile se fac in acest sens? Cum inregistram contractul de donatie in contabilitate si cum inregistram scoaterea chioscului?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 04 Ian 2022
Donatia, conform Codului civil, este un contract prin care o persoana, donator, transmite, de regula in mod gratuit si irevocabil, dreptul de proprietate asupra unui bun catre o alta persoana, donatar, care il accepta si nu implica existenta unor beneficii.
Donatia este un act unilateral, iar beneficiarul unei donatii are obligatia sa foloseasca bunurile exclusiv in scopul declarat.
Donatia se incheie prin inscris autentic, sub sanctiunea nulitatii absolute. Bunurile mobile care constituie obiectul donatiei trebuie enumerate si evaluate intr-un inscris, chiar sub semnatura privata, sub sanctiunea nulitatii absolute a donatiei(pentru donatiile pana in 25.000 lei nu este necesara forma autentica a contractului)
Persoana juridica ce doneaza imobilizarea corporala va inregistra o cheltuiala la nivelul valorii contabile neamortizata a chisocului respectiv:
% = 215 22.000 lei
6582
281x
Nu se inregistreaza suma din contract de 5.500 lei.
Primitorul va inregistra donatia la valoarea din contract, presupun ca este valoarea de piata.
Vezi AICI sute de monografii contabile detaliate pentru probleme din realitatea zilnica imediata, cat si parghii practice care iti usureaza munca si te ajuta sa eviti intarzierea raportarii datelor catre autoritatea fiscala.