Obiectele de inventar reprezinta un element esential in contabilitatea unei companii, fiind articolele achizitionate pentru uz intern sau pentru desfasurarea activitatilor curente, fara a fi considerate active fixe.
Monografia contabila pentru obiectele de inventar detaliaza modul in care aceste articole sunt inregistrate in contabilitate, atat atunci cand sunt achizitionate, cat si cand sunt scoase din uz.
Cum se inregistreaza in contabilitate obiectele de inventar
Conturile contabile pentru inregistrarea obiectelor de inventar sunt:
1. Inregistrarea obiectului de inventar achizitionat – se realizeaza prin contul 303 - “Materiale de natura obiectelor de inventar”
2. Darea in folosinta a obiectelor de inventar – pentru aceasta inregistrare contabila se foloseste contul 603 - “Cheltuieli privind materialele de natura obiectelor de inventar”
La darea in folosinta se inregistreaza
concomitent si in evidenta extracontabila
in clasa 8 prin contul 8035 - „Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta"
Contul 303 - „Materiale de natura obiectelor de inventar”
Cu ajutorul contului 303 „Materiale de natura obiectelor de inventar” se tine evidenta existentei si miscarii materialelor de natura obiectelor de inventar.
In
debitul contului 303 „Materiale de natura obiectelor de inventar” se inregistreaza valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar achizitionate de la terti in contrapartida cu 401, 408, 446, 323, 542
In
creditul contului 303 „Materiale de natura obiectelor de inventar” se inregistreaza valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de de inventar incluse pe cheltuieli, precum si a celor constatate lipsa la inventar sau distruse in contrapartida cu 603.
Monografii contabile obiecte de inventar
Va prezentam mai jos mai multe studii de caz reale cu privire la inregistrarile in contabilitate a obiectelor de inventar. Raspunsurile sunt oferite de expertii Portalcontabilitate.ro.
Monografie contabila - Inchiriere obiecte de inventar
INTREBARE: Firma inchiriaza placi de cofrare, grinzi de lemn, montanti, ce la achizitie sunt sunt inregistrate pe contul 303 "Obiecte de inventar", intrucat au o durata de viata sub 1 an si care se uzeaza/deterioreaza pe parcursul unui an. La darea in folosinta ele se scad prin nota contabila 603 = 303 .
In unele cazuri, clientii nu mai restituie aceste echipamente la sfarsitul perioadei de inchiriere, fie pentru ca s-au pierdut, furat, deteriorat in totalitate, fie pentru ca doresc sa le achizitioneze ca sa le utilizeze si la alte lucrari. Pentru ca nu am avut o evidenta a acestor echipamente trecute pe costuri si utilizate si pentru ca firma a fost pana nu demult platitoare de impozit pe venitul intreprinderilor, la vanzare nota era 411= 758 + tva (ca sa se evite dubla impunere).
Care sunt inregistrarile contabile pe care ni le recomandati pentru inchiriere obiecte de inventar?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 25 Apr 2024 La darea in folosinta a obiectelor de inventar, se inregistreaza concomitent si in evidenta extracontabila respectiv in contul 8035 Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta.
Nu este gresita inregistrarea efectuata, insa in locul contului 758 se poate utiliza contul 708 "Venituri din activitati diverse".
La vanzare se va credita si contul 8035 Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta.
In mod normal
cheltuiala cu obiectele de inventar si venitul din vanzare ar trebui inregistrat concomitent. Ca solutie ar fi sa inregistrati cheltuiala la sfarsitul perioadei de utilizare a obiectelor de inventar ca in situatia in care exista si aceste situatii sa inregistrati cheltuiala odata cu venitul realizat din vanzare.
In acest fel la vanzare se pot efectua urmatoarele inregistrari:
371=303 si vanzare 4111=707(708) 4427 si 607 =371
Monografie ajustare negativa TVA pentru obiecte de inventar date in folosinta. Lipsa in gestiunea salariatului
INTREBARE: Pentru obiectele de inventar constatate minus la inventar se ajusteaza TVA?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 02 Apr 2024 Avand in vedere ca, d.p.d.v. contabil nu se mai afla in stoc, respectiv in soldul debitor al contului 303, la data constatarii lipsei la inventariere, fiind date anterior in folosinta conform formulei contabile 603 "Cheltuieli cu materiale de natura obiectelor de inventar" = 303 "Materiale de natura obiectelor de inventar" fiind inregistrate extracontabil in debitul contului 8035 Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta, consider ca, la momentul constatarii lipsei, persoana impozabila nu are obligatia efectuarii ajustarii negative a sumei TVA deductibile deduse la momentul achizitiei acestora.
In acest caz, consider ca nu sunt aplicabile prevederile art. 304 alin. (1) lit. c) conform carora "in conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in cazul in care persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate. "
Normele de aplicare pentru acest articol prevad ca, "persoana impozabila realizeaza o ajustare pozitiva sau, dupa caz, trebuie sa efectueze o ajustare negativa a taxei deductibile in situatii precum bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat distrugerea, pierderea, furtul in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila." Practic, la inventariere, s-a constatat doar lipsa din gestiunea persoanei care le-a primit spre utilizare, conform inregistrarii extracontabile, fara a se inregistra lipsa din gestiunea societatii.
Conform prevederilor pct. 78 alin. (1), ajustarea negativa se efectueaza doar pentru situatiile de la art. 304 alin. (1)
"78. (1) In situatia in care intervin situatiile prevazute la art. 304 alin. (1) din Codul fiscal, se ajusteaza taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor, activelor corporale fixe in curs de executie. ..... " Aceste situatii sunt
"(1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:
a) deducerea este mai mare sau mai mica decat cea pe care persoana impozabila avea dreptul sa o opereze;
b) daca exista modificari ale elementelor luate in considerare pentru determinarea sumei deductibile, intervenite dupa depunerea decontului de taxa, inclusiv in cazurile prevazute la art. 287;
c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate."
Deci, la constatarea lipsei conform inventarierii, consider ca se efectueaza doar inregistrarea obiectelor de inventar lipsa prin creditul contului 8035 pentru scoaterea valorii acestora din gestiunea salariatului, fara a incadra acele obiecte la "bunuri mobile nelivrate".
In concluzie, consider ca s-ar
efectua ajustarea negativa a sumei TVA deductibila deduse numai daca acele obiecte lipsa nu ar fi fost date in folosinta prin inregistrarea acestora pe cheltuieli de exploatare, valoarea acestora fiind regasita in debitul contului 303.
Vezi AICI alte cateva sute de MONOGRAFII CONTABILE alcatuite de specialisti in domeniu si ACTUALIZATE la zi >> Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile.
Obiecte de inventar sau mijloace fixe achizitionate cu discount 100%
INTREBARE: Societatea noastra a achizitionat in leasing financiar un autoturism ce va fi folosit de administratorul societatii. Contractul pentru leasing a fost semnat in data de 13.02.2024. Procesul verbal de predare a autoturismului a fost semnat in data de 22.02.2024.
In data de 26.02.2024, societatea de la care am achizitionat autoturismul a emis o factura catre societatea noastra. Factura cuprinde diverse accesorii pentru autoturismul achizitionat (covorase auto, roti de schimb, soft), in valoare de 16.000 lei fara TVA si la sfarsit este o pozitie de discount 100%, valoarea finala fiind 0 lei.
Care sunt inregistrarile contabile necesare inregistrarii acestei facturi?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 18 Mar 2024 La pct.76 alin. (1)- (1 1) din OMFP 1802/2014OMFP 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca:
76.
(1) Reducerile comerciale acordate de furnizor si inscrise pe factura de achizitie ajusteaza in sensul reducerii costul de achizitie al bunurilor. Atunci cand achizitia de produse si primirea reducerii comerciale sunt tratate impreuna, reducerile comerciale primite ulterior facturarii ajusteaza, de asemenea, costul de achizitie al bunurilor.
(1 1) Daca reducerile comerciale inscrise pe factura de achizitie acopera in totalitate contravaloarea bunurilor achizitionate, acestea se inregistreaza in contabilitate la valoarea justa, pe seama veniturilor curente (contul 758 Alte venituri din exploatare) in cazul stocurilor, respectiv a veniturilor in avans (contul 475 Subventii pentru investitii), in cazul imobilizarilor corporale si necorporale. Veniturile in avans aferente acestor imobilizari se reiau in coltul de profit si pierdere pe durata de viata a imobilizarilor respective.
In cazul dat, ati putea inregistra reducederea comerciala 100% de pe factura pentru produsul (ex. obiect de inventar) cu pret zero, prin articolul contabil:
3XX = 7588 la valoarea justa (ex. pretul furnizorului inainte de aplicarea discount-ului).
In functie de politicile contabile prevazute in
Manualul de politici si proceduri contabile, din cadrul societatii, puteti inregistra obiectele respective fie individual ca obiecte de inventar fie pe seama mijlocului fix respectiv (cont 2133).
Inregistrari contabile:
303 = 7588 si
603 = 303
Sau:
2133 = 475
In fiecare luna se va inregistra:
475 = 7588 valoarea amortizarii lunare si
6811 = 2813 valoarea amortizarii lunare
Vanzare obiecte de inventar si mijloace fixe catre salariati
INTREBARE: In ce conditii se pot vinde obiecte de inventar si/sau mijloace fixe catre proprii angajati? Cum se stabileste pretul de vanzare si cum ar trebui sa arate inregistrarea contabila?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 08 Feb 2024 Vanzarea catre proprii angajati se va realiza la pretul pietei conform art. 11 din codul fiscal.
La vanzare obiectelor de inventar, cheltuielile cu acestea nu se mai inregistreaza, deoarece aceste obiecte de inventar au fost incluse integral pe cheltuieli la darea in folosinta.
Atunci cand se vand, se scot prin creditul contului 8035 apoi se inregistreaza valorificarea:
461 = %
708
4427
5121 = 461
La vanzarea mijloacelor fixe:
Scoaterea din gestiune:
% = 213/214
2813/2814- valoarea amortizata
6583 - valoarea neamortizata
Vanzarea catre salariati:
461 = %
7583
4427
Vanzare obiecte de inventar
INTREBARE: O SPARL (societate de avocatura cu raspundere limitata) doreste sa vanda catre persoane juridice/fizice o parte din obiectele de inventar.
Care este procedura de vanzare, avand on vedere ca SPARL are codul CAEN 6910? Ce documente ar trebui intocmite? Facturile vor fi intocmite cu tva?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 11 Ian 2024 Sigur, va confirm ca nu exista nicio procedura suplimentara in cazul vanzarilor obiectelor de inventar din gestiune fata de o vanzare/prestare de serviciu clasica. Operatorul economic nu are obligatia autorizarii unui anumit cod CAEN, aceste vanzari de bunuri fiind vanzari ocazionale, din patrimoniul persoanei impozabile.
Se va emite o factura de vanzare, unde vom intalni mentiunea obiectelor de inventar vandute si valoarea acestora. Mare atentie! In cazul in care bunurile sunt vandute catre persoane afiliate, va rog sa aveti mare grija ca vanzarea sa se efectueze la pretul pietei.
De asemenea, aceasta livrare de bunuri nu este considerata o operatiune in afara sferei de aplicare a taxei pe valoare adaugata, astfel ca se va colecta TVA la vanzarea bunurilor, daca persoana impozabila are statul de platitor de TVA. Daca nu, atunci factura de vanzare se va emite fara TVA.
Monografie contabila obiecte de inventar:
1. Achizitia obiectelor de inventar (presupunem):
303 = 401 Valoarea de intrare a obiectelor de inventar
Concomitent cu:
603 = 303 (darea in folosinta a obiectelor de inventar la valoare de intrare)
Debit 8035 (cont extrabilantier folosit pentru tinerea in evidenta a bunurile de inventar din gestiune)
Cu ajutorul contului 8035 "Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta" se tine evidenta stocurilor de natura obiectelor de inventar date in folosinta. In debitul se inregistreaza valoarea stocurilor de natura obiectelor de inventar date in folosinta, iar in credit, aceleasi stocuri, in momentul scoaterii lor din folosinta. Soldul contului reprezinta valoarea stocurilor de natura obiectelor de inventar date in folosinta.
2. Monografie vanzarea obiectelor de inventar:
4111 = 7588 Valoarea de vanzare a obiectelor de inventar
Concomitent cu:
Credit cont 8035 - Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta Valoarea de intrare a obiectelor de inventar
Vezi AICI alte cateva sute de MONOGRAFII CONTABILE alcatuite de specialisti in domeniu si ACTUALIZATE la zi >> Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile.